ده ماده ی غذایی مفید برای سلامت کبد


هر زمان که به یک رستوران می رویم و غذاهای پر چرب می خوریم به شوخی از آسیبی که این مواد غذایی به کبد ما می زنند صحبت می کنیم . اما تا به حال خیلی جدی به این فکر کرده اید که رژیم غذایی چقدر در سلامت کبد شما تاثیرگذار است ؟ کبد یکی از مهمترین اندام های سم زدای بدن محسوب می شود ، یعنی وظیفه ی پاکسازی سیستم بدن را به عهده دارد و سموم و مواد...

هر زمان که به یک رستوران می رویم و غذاهای پر چرب می خوریم به شوخی از آسیبی که این مواد غذایی به کبد ما می زنند صحبت می کنیم . اما تا به حال خیلی جدی به این فکر کرده اید که رژیم غذایی چقدر در سلامت کبد شما تاثیرگذار است ؟

کبد یکی از مهمترین اندام های سم زدای بدن محسوب می شود ، یعنی وظیفه ی پاکسازی سیستم بدن را به عهده دارد و سموم و مواد شیمیایی موجود در بدن را از بین می برد . اما اگر این اندام مهم از طرف رژیم غذایی نامناسب تحت فشار قرار گیرد ، قادر به انجام وظایف خود به نحو احسن نخواهد بود . در چنین حالتی علائمی همچون ضعف و خستگی ، سردرد و اختلالات پوستی را تجربه خواهید کرد .

اما آسیب های کبدی کمی ترسناک هستند . در واقع اکثر افراد با کبد چرب حتی متوجه این مشکل نمی شوند . اما خبر خوب اینکه از طرف دیگر می توانید کبد خود را بازسازی کنید و سلامت را مثل گذشته به آن باز گردانید . اما این اتفاق تنها در صورتی می افتد که با آن خوب رفتار کنید . حال اجازه دهید نگاهی به سالم ترین خوراکی ها برای بهبود کبد نگاهی بیاندازیم :

قهوه

بهترین صبح ها با قهوه آغاز می شوند . پس اجازه دهید این لیست را با قهوه آغاز کنیم . با این حال که همه ی ما می دانیم قهوه قادر به افزایش سطح انرژی و هوشیاری ما است ، برای کبد نیز معجزه می کند . در حقیقت ، مطالعات نشان می دهند قهوه کبد را از بیماری ها حفظ می کند . این نوشدنی کافئین دار از آسیب های دائمی به کبد و اختلالات پوستی ناشی از آن پیشگیری می نماید و به بازسازی کبد چرب می پردازد . اگر به فکر ترک قهوه در صبحانه هستید ، باید تجدید نظر نمایید .

چای

خیلی به قهوه علاقه ندارید ؟ شاید بهتر باشد برای سلامت کبد خود چای بنوشید . چای سبز ، به طور خاص ، به خواص زیاد برای سلامتی مشهور است و علاوه بر کاهش قند خون ، به تعویق انداختن پیدایش علایم سالخوردگی و چربی سوزی ، از سلامت کبد نیز محافظت می کند . نوشیدن مداوم چای سبز از پیشرفت سلول های سرطانی در کبد نیز پیشگیری می نماید . اما بهتر است به جای استفاده از مکمل های چای سبز ، خود چای را بنوشید . زیرا مکمل ها می توانند آسیب زیادی به کبد وارد کنند . اگر طعم چای سبز را دوست ندارید ، از چای سبز طعم دار و یا دیگر انواع چای استفاده نمایید .

انواع لیمو

چه لیموی ترش و چه شیرین ، بهتر است این مرکبات را به برنامه ی غذایی خود بیافزایید . ویتامین C یکی از ویتامین های دوستدار کبد است که در مرکبات به فراوانی یافت می شود . کمی لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و صبح ها بنوشید .

سیر

دلایل زیادی برای مصرف سیر وجود دارد و یکی از آنها حفاظت از سلامت کبد است . همه ی متخصصان تغذیه ، دانشمندان و پزشکان اتفاق نظر دارند که باید حداقل یکبار در روز سیر بخورید . در سیر سولفور زیادی وجود دارد که سموم و مواد اضافی را از بدن خارج می کند . همچنین میزان بالای سلنیوم به سم زدایی بدن کمک می کند .

کلم

همه کلم را دوست ندارند ، اما اگر نسبت به طعم آن حساس نیستید ، مصرف آن تولید آنزیم های مفید در کبد را برای از بین بردن سموم افزایش می دهد .

بروکلی

احتمالا بروکلی را بیشتر به عنوان غذای مفید برای مغز می شناسید . اما بروکلی به سلامت کبد نیز کمک می کند . بروکلی نیز مانند سیرحاوی ترکیبات سولفور دار است که به سم زدایی می پردازد . ترکیبات موجود در بروکلی همچنین موجب تنظیم هورمون در کبد می گردد. دفعه بعد که بروکلی به شما تعارف شد حتما آن را بپذیرید .

گریپ فروت

یکی از تلخ ترین مرکبات روی کره ی زمین ! اما تنظیم کننده ی حرفه ای سوخت و ساز بدن . گریپ فروت طعمی عجیب دارد اما با مصرف آن می توانید کبد خود را سم زدایی کنید و سلامت را به آن باز گردانید .

آووکادو

امروزه آووکادو در دسترس همه قرار دارد . اما آیا خاصیت آن به همان اندازه است که می گویند ؟ برخی طعم آووکادو را نمی پسندند ، اما برخی هم عاشق بافت نرم این میوه هستند . علاوه بر این که آووکادو یار بسیار خوب سالاد های شما محسوب می شود ، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که از کبد محافظت می کنند .

روغن زیتون

بسیاری از ما هنوز در انتخاب روغن مناسب برای آشپزی مردد هستیم . اما اگر سلامت کبد خود را در نظر بگیرید ، روغن زیتون در رده ی بهترین ها قرار می گیرد . فقط یادتان باشد نباید از روغن زیتون استفاده ی بیش از حد داشته باشید ، دقیقا مثل بذر کتان . اما میزان مناسبی از این روغن کبد شما را پاکسازی می کند .

چغندر

سبزی خوشرنگ و جذاب ، اما بسیار متواضع و ارزان قیمت که سموم آسیب زننده به کبد را از بدن خارج می نماید . از چغندر خام و یا پخته لذت ببرید و همیشه سالم و خوشحال باشید .

ده ماده ی غذایی مفید برای سلامت کبد


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قرص مبورین چیست و چه کاربردی دارد؟