جمعیت سالمندان ایران رشدی بیشتر از خاورمیانه و دنیا دارد


جمعیت سالمندان ایران رشدی بیشتر از خاورمیانه و دنیا دارد

به گزارش خبرنگار آرمان زنان؛ ایران پیر می شود، این خبری است که این روزها بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفته است و باید باور کنیم که ایران رو به سالمندی می رود. حالا با این اوصاف تا چه میزان زیر ساخت های رسیدگی به سالمندان در کشور فراهم شده است خود داستان دیگری است. کبری معزی، زن 79 ساله ای است که در یکی از مراکز خصوصی سالمندان نگه...

به گزارش خبرنگار آرمان زنان؛ ایران پیر می شود، این خبری است که این روزها بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفته است و باید باور کنیم که ایران رو به سالمندی می رود.

حالا با این اوصاف تا چه میزان زیر ساخت های رسیدگی به سالمندان در کشور فراهم شده است خود داستان دیگری است.

کبری معزی، زن ۷۹ ساله ای است که در یکی از مراکز خصوصی سالمندان نگه می شود، او که ساکن یکی از روستاهای اصفهان بوده است فرزندانش او را به این مرکز آورده اند و با اینکه دوستان بسیاری پیدا کرده است اما از تنهایی سخن می گوید از اینکه با وجود همه دوستانی که دارد دلتنگ فرزندانش می شود.

اشک در گوشه چشمان کم سوی کبری حلقه می زند و می گوید: اگر اینجا مریض شوم هیچ کس از من دلجویی نمی کند، دوست که خانواده آدم نمی شود، دلم می خواهد یک روز هم که به عمرم باقی مانده است باز هم در کنار فرزندانم باشم.

جدای از دلتنگی ها و افسردگی و انزوا نشینی افرادی که در خانه های سالمندان هستند باید به وضعیت سلامتی و تغذیه آنها هم توجه شود که این موضوع همت همه مددکاران اجتماعی و خانواده ها را می طلبد، سالمندانی که در خانه ها نگهداری می شوند باید به وضعیت بهداشتی و غذایی آنها رسیدگی شود.

رضا قلی پور پدر ۸۷ ساله ای است که در خانه است، او می گوید: از خدا می خواهم که در خانه خودم بمیرم و بچه هایم مرا به خانه سالمندان نبرند.

دخترش می گوید: پدرم زمین گیر و افتاده نشده است و ما می توانیم در خانه از او نگهداری کنیم، به او غذای خوب می دهیم و سعی می کنیم که او را به گردش ببریم تا در خانه تنها نباشد و دلگیر نشود، هر ماه یک پزشک به خانه ما می آید و او را چکاپ می کند و اگر بیماری داشته باشد به ما اطلاع می دهد در کل از او بسیار مواظبت می کنیم و حواسمان به او هست.

الهه ایزدخواه، پزشک سلامت سالمندان معاونت بهداشت استان اصفهان در این میان، با بیان اینکه وجود مرکز نگهداری سالمندان یکی از اولویت های نیازهای سالمندان است به خبرنگرار ما گفت: جمعیت سالمندان ایران رشدی بیشتر از خاورمیانه و دنیا دارد و تقریبا نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت ما سالمند خواهند بود.

وی با بیان این مطلب افزود: اکنون در استان اصفهان میانگین جمعیت سالمندی ۱۰٫۶ دهم درصد است که از میانگین کشوری بالاتر هستیم، دو یا سه استان از ما بالاتر هستند و ما در رده چهارم قرار دادیم و در برخی از شهرها رشد سالمندی بالاست مانند اردستان و در برخی کمتر است.

به گفته ایزدخواه، رشد جمعیت زیاد سالمندی می طلبد که گام های مهم و سریعی را برای سلامت سالمندان در بخش مراقبت ها، پیشگیری و درمان برداریم.

پزشک سلامت سالمندان معاونت بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: سن ۶۰ سال، سن سالمندی است و هر فردی ۶۰ سالش به اتمام رسید در سن بازنشستگی قرار می گیرد که در این سن بر اساس مقتضیات از درآمدها و خانواده جدا می شود و دو تا سه بیماری به سراغش می آید.

وی ادامه داد: سالمندان در این سن ۵ تا ۷ قلم دارو باید مصرف کنند و بیماری های روحی و روانی آن ها بیشتر می شود و به دلیل اینکه آنها از جامعه جدا می شوند باید برنامه ای برایشان داشته باشیم.

این پزشک سلامت سالمندان با بیان اینکه مراکز نگهداری سالمندان در اصفهان زیاد است، گفت: مراکزی در اصفهان وجود دارد که خدمات شایسته ای ارائه می دهند و برنامه های خوبی برای سالمندان دارند به طوری که سالمند از صبح می تواند خدمات را دریافت کند که این موضوع به سلامت روحی و روانی خوب او کمک می کند.

وی تاکید کرد: جدای از این مراکزی وجود دارد برای سالمندانی که کمتر بیماری دارند و رو پا هستند، آنها از صبح تا ظهر در این مراکز نگهداری می شوند و خدمات مفیدی به لحاظ روحی و روانی و ورزش های مطلوب به آنها ارائه می شود که برای آنها مفید است.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب