میترا حجازی‌پور؛ موفقیت خداداد عزیزی من را در مسیر شطرنج بازی کردن قرار داد


میترا حجازی‌پور؛ موفقیت خداداد عزیزی من را در مسیر شطرنج بازی کردن قرار داد

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان، میترا حجازی‌پور ، شطرنج‌باز ایرانی است که درجه استاد بزرگ زنان را در سال 2015 به دست آورده‌است. او، یک خواهر کوچک‌تر دارد و والدینش ساکن مشهد هستند اما خودش در تهران زندگی می‌کند و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران است. ورود میترا حجازی‌پور به دنیای شطرنج زنان کاملا...

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان، میترا حجازی‌پور ، شطرنج‌باز ایرانی است که درجه استاد بزرگ زنان را در سال ۲۰۱۵ به دست آورده‌است. او، یک خواهر کوچک‌تر دارد و والدینش ساکن مشهد هستند اما خودش در تهران زندگی می‌کند و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران است.

ورود میترا حجازی‌پور به دنیای شطرنج زنان

کاملا اتفاقی وارد دنیای شطرنج شدم. ۶ ساله بودم که به واسطه شهرت آن روزهای خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا در فوتبال، شطرنج باز شدم. پدرم به صورت تفریحی شطرنج بازی می‌کرده و بعدترها تصمیم گرفت من نیز ورزشی را دنبال کنم که در آن آینده داشته باشم و مثل خداداد عزیزی معروف و مشهور شوم، شطرنج آن زمان بهترین انتخاب پدرم برای من بود.

مسابقات سه مرحله‌ای شطرنج قهرمانی کشور برگزار شد و من به واسطه برتری در این مسابقات برای حضور در تیم ملی انتخاب شدم. اولین مدالم به مسابقات زیر ۱۰ ساله‌های جهان بازمی‌گردد که مقام دوم دختران را بدست آوردم. از ۱۳ سالگی نیز به عضویت تیم ملی بزرگ‌سالان درآمدم.

حمایت معنوی خانواده

خانواده من بیشتر از نظر معنوی حمایتم کردند. اگر حمایت معنوی آنها نبود هیچ‌گاه به جایگاه فعلی نمی‌رسیدم. من یک خواهر کوچک‌تر دارم که او فقط اوایل شطرنج بازی می‌کرد اما چون با روحیاتش هماهنگ نبود و علاقه‌ای به این رشته نداشت ادامه نداد. شطرنج رشته‌ای است که در وهله اول علاقه را می‌طلبد در غیر این صورت امکان ندارد ورزشکار موفقی در این رشته شد.

تاثیر شطرنج در تمام ابعاد زندگی میترا حجازی‌پور

شطرنج برای من به شخصه خوب بود. همه زندگی‌ام را مدیون شطرنج هستم. مسافرت‌هایی که می‌روم و شهرتی را که هرچند کم هم باشد به واسطه شطرنج بدست آورده‌ام، دوست دارم. عاشق شهرت نیستم اما معروف بودن به واسطه رقابت در رشته‌ای مثل شطرنج که کمتر ورزشکارانش شناخته شده هستند شیرین و دلچسب است. کمی هم متفاوت بودن را به همراه خود دارد.

استقلال مالی و شخصیتی امروزم را مدیون شطرنج هستم. از ۱۷ سالگی روی پای خودم ایستادم. شاید درآمد کمی از شطرنج داشته باشم اما همان هم برای گذران زندگی من کافی است.

از طرفی شطرنج‌بازها نسبت به هم سن و سال‌های خودشان فهم بیشتری از زندگی دارند و عاقل‌تر هستند. صفحه شطرنج شباهت زیادی به زندگی دارد و حرکت مهره‌ها نیز به تصمیم‌های زندگی نزدیک است.

ورزشی جز شطرنج!

اگر به عقب برگردم در کنار شطرنج یکی از رشته‌های رزمی را هم انتخاب می‌کنم. البته به کوهنوردی و پینگ‌پنگ نیز علاقه دارم. در حال حاضر فقط شطرنج بازی می‌کنم اما باید ورزش دیگری هم انجام بدهم. در شطرنج به واسطه نشستن‌های طولانی مدت شاید دچار اضافه وزن شویم و البته برای بهبود عملکرد خودمان در شطرنج بهتر است به فعالیت ورزشی دیگری هم در کنار شطرنج بپردازیم.

مربی میترا حجازی‌پور

مسابقات شطرنج اوپن در دبی را پپیش را دارم و قصد دارم با هزینه شخصی در این مسابقات شرکت کنم. قبلا مربی شخصی داشتم اما از وقتی که دلار گران شده توان پرداخت هزینه‌های گزاف مربی خارجی را ندارم. در حال حاضر به همراه چند نفر از ملی‌پوشان شطرنج دختران گاهی اوقات تمرین می‌کنم و آقای ایزدی یکی از شطرنج‌بازان ایران هستند که گاهی اوقات به عنوان مربی هدایت من را به عهده دارد.

حضور مثبت شادی پریدر

نایب رئیس بودن خانم شادی پریدر حسن زیادی برای ما دارد. اول اینکه ایشان پیشتر شطرنج‌باز بوده و دغدغه مند است دوم اینکه اختلاف سنی کمی با ما دارد و از دوستان قدیمی اکثر ما شطرنج‌بازان است. سوم هم اینکه برنامه‌های بسیار زیادی برای بهبود شطرنج زنان ایران دارد.

حرف و سخن آخر

شطرنج پایان ندارد. تا زمانی که بتوانم در مسابقات شرکت خواهم کرد و بعد از آن مربیگری را انتخاب خواهم کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیم ملی فوتبال زنان عربستان در هواپیما