وی در پاسخ به این سوال که آیا انحلال یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری موجب سرگردانی سپرده‌گذاران نمی‌شود؟ گفت: قابل پیش‌گیری است. ‌بعضی‌ها می‌گفتند این اقدام تبعات اجتماعی داشته و ممکن است اتفاقاتی بیفتد اما می‌توان همه این مسائل را ساماندهی کرد، به طور مثال می‌توان اعتبارات این بانک را به بانک دیگری سپرد تا مدیریت در این زمینه ادامه یابد.در صورت انحلال بانک خصوصی یاد شده هیچ کدام از سپرده‌گذاران و سهامداران احساس نخواهند کرد که این بانک منحل شده، تصریح کرد: سپرده‌گذاران و سهامداران مدیران بانک را نمی‌شناسند و فقط در صورت نیاز به بانک مراجعه می‌کنند، اکنون نیز فقط با مسئولان متخلف برخورد صورت خواهد گرفت و سپرده‌گذاران و سهامداران هیچ تغییری حس نخواهند کرد.در صورت انحلال جمع متخلف کنار رفته و مقامات جدیدی به مجموعه خواهند آمد؛ اگر مسئله خیلی حاد باشد ممکن است ادغام صورت گیرد اما در نهایت برای کسانی که دفترچه و چک دارند یا سرمایه‌گذاران یا سهامداران هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

توسعه چه بود؟

شرایط بسیار بد موسسه اعتباری توسعه از همان سایت این موسسه کاملا هویداست. دربخش درباره ما سایت یک تاریخچه از توسعه آمده اما در قسمت مدیران و هیات‌مدیره فقط یک نام وجود دارد. خلیل خلیل‌زاده رئیس هیات‌مدیره موسسه اعتباری توسعه نامیده می‌شود اما دیگر هیچ عضو هیات‌مدیره‌ای وجود ندارد. به عبارت بهتر اصلا مدیرعاملی وجود ندارد و موسسه اعتباری توسعه مدت‌هاست بدون مدیرعامل هدایت می‌شود!

به هر حال در سایت موسسه اعتباری توسعه آمده است:

تأسیس مؤسسه اعتباری توسعه را می توان سرآغاز تحولی بزرگ در جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های خرد و کـلان بخش های مختلف اقتصادی دانست.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تأسیس مؤسسات اعتباری را سومین تحول بزرگ در نظام بانکی کشور پس از ملی شدن بانک ها و تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا به شمار آورده است.

مؤسسات اعتباری می توانند در توسعه فعالیت های کارآمد اقتصادی و تنوع بخشیدن به این فعالیت ها اهمیت و نقش انکار ناپذیری داشته باشند.

مؤسسه اعتباری توسعه به عنوان نخستین مؤسسه اعتباری پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ارائه خدمات مالی اعتباری در عرصه نظام بانکی کشور، در پانزدهم شهریور ماه ۱۳۷۶ آغاز به کارنمود.

از همان زمان، مؤسسه اعتباری توسعه در سایه تلاش و همت مداوم مدیران، مشاوران کارشناسان و کارکنان صدیق خود توانسته است با تلفیق روش های مدیریت و رهبری، سازمانی منسجم، قوی، پویا و قابل انعطاف را به وجود آورد و بـا تکیه بر تجارب ارزنده مجموعه کارکنان و تازه ترین نرم افزارها و سخت افزارهای بانکی و دیگر تجهیزات مورد نیاز، در کنار بانک های بزرگ کشور حضور یافته و در عرصه خدمات بانکی، نوآوری نماید. توجه به خواست مشتری و همراهی با وی و حفظ منافع آن در تمامی مراحل کار از اصول راهبردی مؤسسه بوده و خدمتگزاری به مشتریان را نه تنـها وظیفه، بلکـه هـنر خود می داند.

مؤسسه اعتباری توسعه خدمات خود را در چارچوب آیین نامه های اجرایی قانون عملیات بانکداری بدون ربا تدوین و در تمامی زمینه های بانکی اقدام به برنامه ریزی و طراحی سیستم نموده است.

خلیل‌زاده کیست؟

خلیل‌خلیلزاده در سایت توسعه به عنوان رئیس هیات‌مدیره معرفی شده در حالی که هنوز تایید صلاحیت وی توسط بانک مرکزی اعلام نشده. البته چند سال قبل بانک مرکزی با این موضوع مشکل نداشته اما در دوره جدید و در راستای شفافیت و ساماندهی بانک مرکزی با اقتدار با تخلفات برخورد کرده و تایید صلاحیت خلیل‌زاده تا حالا اعلام رسمی نشده است. موسسه اعتباری توسعه یک هیات مدیره و مدیرعامل ندارد (به گواه سایت خود موسسه) اما مشخصات فردی خلیل‌زاده تنها نام این مجموعه جالب استو وی از دانشگاه تگزاس کارشناسی مهدسی راه و ساختمان دارد:

مشخصات فردی:
خلیل خلیل زاده
متولد: ۱۳۲۶ – تهران
وضعیت تأهل: متأهل و دارای سه فرزند
موسسه اعتباری توسعه در مسیر انحلال/ بانک مرکزی باید جلوی فعالیت موسسه‌ای که مدت‌ها بدون مدیرعامل و هیات‌مدیره است بگیرد/ سایر موسسات اعتباری مجاز مشکل ندارند
تحصیلات:
کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تگزاس
سوابق اجرایی و مدیریتی:

مسؤول اجرایی طرح های ساختمانی وزارت دفاع در شرکت های پی ریز از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳
مدیرعامل شرکت ساختمانی نیماد از سال ۱۳۶۳
رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه و عمران (طرح وسازه) از سال ۱۳۶۴
رئیس هیأت مدیره مؤسسه اعتباری توسعه از سال ۱۳۷۶
رئیس هیأت مدیره شرکت بیمه توسعه ازسال ۱۳۸۲
مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه و ساختمانی برج آوران
رئیس هیأت مدیره شرکت پتروشیمی دلفین
رئیس هیأت مدیره شرکت ساختمانی افراسازه
رئیس هیأت مدیره شرکت پتروشیمی کازرون
رئیس هیأت مدیره شرکت ساختمانی شادان شهر باختر

کوثر، ملل، نور ، ثامن و کاسپین ادامه می‌دهند

انحلال موسسه اعتباری توسعه در حالی صورت خواهد گرفت که سایر موسسات اعتباری با قدرت در نظام بانکی ادامه مسیر می‌دهند. موسسه اعتباری کوثر که متعلق به وزارت دفاع است و یک موسسه اعتباری دولتی به حساب می‌آید هیچ مشکلی ندارد و با توجه به تبلیغات گسترده و اقبال عمومی یکی از موسسات پرقدرت نظام بانکی محسوب می‌شود. این موسسه یکی از معدود شرکت‌های بورسی بانکی بود که سود تقسیم کرد.

موسسه اعتباری نور یکی از بزرگترین موسسات اعتباری از نظر میزان سپرده و تعداد شعبه محسوب می‌شود. ساماندهی تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه اعتباری نور با موفقیت تمام شد و بانک مرکزی نیز همواره از این موسسه حمایت کرده است.

موسسه اعتباری ملل نیز جزو بانک‌ها و موسسات خصوصی معتبر محسوب می‌شود. موسسه اعتباری ملل توانسته با انجام فعالیت‌های اجتماعی مانند حمایت از سپرده‌گذاران تعاونی وحدت جایگاه خود را در نظام بانکی ارتقاء دهد. ایجاد شعب خارج کشور توسط موسسه اعتباری ملل نشان می‌دهد مدیران ملل برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه خدمات بانکی دارند.

موسسه اعتباری کاسپین در مرحله ادغام و ساماندهی تعاونی‌های ۸‌گانه قرار دارد. مدیران بانک مرکزی اعلام کرده‌اند موسسه اعتباری کاسپین مانند سایر موسسات اعتباری می‌تواند به کار خود ادامه دهد. جالب اینکه همین موسسه اعتباری کاسپین حدود دوبرابر موسسه اعتباری توسعه شعبه مورد تایید بانک مرکزی دارد.

موسسه ثامن نیز یکی از بزرگترین موسسات کشور با تعداد سپرده‌گذاران بالا است که اخیرا اعلام شده با بانک انصار ادغام و تبدیل به بانک بزرگ غیردولتی خواهد شد. بانک انصار می‌تواند با اعتبار موسسه ثامن روزهای طلایی را تجربه کند.

موسسه اعتباری توسعه در مسیر انحلال/ بانک مرکزی باید جلوی فعالیت موسسه‌ای که مدت‌ها بدون مدیرعامل و هیات‌مدیره است بگیرد/ سایر موسسات اعتباری مجاز مشکل ندارندموسسه اعتباری توسعه در مسیر انحلال/ بانک مرکزی باید جلوی فعالیت موسسه‌ای که مدت‌ها بدون مدیرعامل و هیات‌مدیره است بگیرد/ سایر موسسات اعتباری مجاز مشکل ندارند