اتصال ولایت پیامبر(ص) و ائمه(ع) فکری، روحی و عملی است


اتصال ولایت پیامبر(ص) و ائمه(ع) فکری، روحی و عملی است

خبرگزاری شبستان: ولایت خدا و ولایت ائمه(ع) دو تا نیست. ولایت ائمه(ع) با ولایت پیغمبر(ص) دو چیز نیست، همه اش یک چیز است، این ولایت یعنی همان پیوند یعنی ارتباط، اتصال دو چیز به طوری که آن دو چیز را نتوان از هم جدا کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در کتاب «ما منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب)» آمده است:

دشواری مسئله ولایت

بیان این مسئله بسی دشوارتر است به خاطر اینکه آنقدر مسایل ضعیف و سست و غیرمنطقی در زمینه ولایت در ذهن های افراد عامی رسوخ پیدا کرده که وقتی آن حرف درست را آن حرفی که با متن قرآن و متن حدیث منطبق است در باب ولایت می خواهی بگویی یکی از دو اشکال پیش می آید یا اشتباه می شود و همان حرف هایی که در ذهن ها هست یا احساس بیگانگی می شود نسبت به آنچه به عنوان ولایت گفته می شود.(1)

هدف انبیاء، استقرار ولایت

هدف از همه زحماتی که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و بزرگان دین و انبیای الهی (ع) متحول شده اند استقرار ولایت الهی بوده است، گویی در روایتی از امام صادق (ع) است که در مقام هدف جهاد فی سبیل الله [و] مجموعه تلاش هایی که برای دین می شود، فرموده اند: «لیخرج الناس من العباده العبید الی عباده الله و من ولایه العبید الی ولایه الله». هدف این است که انسان ها را از ولایت بندگان و بردگان – با معنای وسیعی که این کلمه دارد- خارج سازند و به ولایت الله نایل کنند.(2)

یکی بودن ولایت خدا و ائمه(ع)

ولایت خدا و ولایت ائمه(ع) دو تا نیست. ولایت ائمه(ع) با ولایت پیغمبر(ص) دو چیز نیست همه اش یک چیز است، این ولایت یعنی همان پیوند یعنی ارتباط، اتصال دو چیز به طوری که آن دو چیز را نتوان از هم جدا کرد. من به عنوان یک آدمی که در زمینه مسائل اسلامی فکر می کنم وقتی که این ارتباط را می خواهم درست در فرهنگ اسلامی بفهمم اینجور استنباط می کنم که این ارتباط و این اتصال، اتصال فکری، روحی و عملی است. در این سه شاخه ارتباط اگر بین ما و ائمه(ع)، بین ما وخدا، بین ما و پیامبران ارتباط برقرار باشد ولایت برقرار است.(3)

پی نوشت ها:

1-طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص 620-626؛

2-بیانات در دیدار مسولان کشوری و لشکری، به مناسبت عید غدیر خم،19/3/1372؛

3-ولایت فقیه شایه حقیقت عظمی، ج2، ص 60.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟