پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند


پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند

پروژه فیس‌لیفت و ارتقای ظاهری سمند از آنجا که انفرادی و با کمترین امکانات انجام شده نزدیک به هشت ماه زمان برده و برای هرکدام از مراحل کار اعم از تهیه قطعات، برش، جوش دادن و نصب دقیق، دقت و حوصله زیادی به کار گرفته شده است. توضیحات علی اعتمادی، طراح و مجری این فیس‌لیفت... نوشته پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند اولین بار در مجله پدال....

پروژه فیس‌لیفت و ارتقای ظاهری سمند از آنجا که انفرادی و با کمترین امکانات انجام شده نزدیک به هشت ماه زمان برده و برای هرکدام از مراحل کار اعم از تهیه قطعات، برش، جوش دادن و نصب دقیق، دقت و حوصله زیادی به کار گرفته شده است. توضیحات علی اعتمادی، طراح و مجری این فیس‌لیفت را در ادامه می‌خوانید.

پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند
در ابتدا طرح اولیه پروژه روی کاغذ کشیده شد و مهم‌ترین مسئله در این مرحله، این بود که در هیچ‌کدام از قسمت‌های کاپوت، گلگیرها، درب صندوق و برخی از دیگر قطعات، تغییری ایجاد نشود، زیرا علاوه بر افزایش هزینه مدت زمان انجام پروژه نیز بسیار طولانی می‌شد و این مسئله یعنی حداکثر تلاش برای جلوگیری از تغییر قطعات در روند فیس‌لیفت در میان خودروسازان مطرح دنیا و به‌خصوص خودروسازان ایرانی که امری نسبتاً شایع می‌باشد، بنابراین بدون ایجاد تغییر در قطعات فلزی خودرو طرح‌های اولیه بررسی و نهایی شدند و کار بر روی خودرو آغاز شد.

پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند
پس از تهیه سینی فن و آماده‌سازی آن روی پایه، در قسمت پشت چراغ برش و تغییرات عمده‌ای انجام شد و علت این تغییر ایجاد فضای کافی برای جاسازی چراغ‌های جدید بود. اعمال این تغییرات به علت حساس بودن بخش سینی فن در استحکام قسمت جلوی خودرو و اتصال سایر قطعات، نیاز به دقت داشت.

پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند
برای ساخت و نصب چراغ‌های جدید نیاز به داشتن نمونه‌ای از گلگیر و کاپوت حس می‌شد و درنتیجه برش‌هایی از آن‌ها تهیه و نصب شد تا چراغ‌های جلو به صورت دقیق و بدون فاصله نصب شوند. در ادامه چراغ‌ها به صورت دستی ساخته شدند و در این بخش از سیستم خودروهای بروز مانند لنز (برای نورپایین) و دی لایت استفاده شد تا جلوه‌ای زیباتر به نمای جلوی خودرو بدهد.

پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند
قسمت بعدی سپر جلو بود که از سپر سمند به‌عنوان زمینهٔ این کار استفاده شد. قسمت بالایی سپر دچار تغییرات وسیعی شد که طی آن فلپ‌ها حذف شدند تا خودرو نمای بروزتری به خود بگیرد و قطعات پلاستیکی جدیدی که با جست‌وجوی زیاد تهیه شده بودند، به سپر جوش داده شد و این قسمت از کار با اعمال تغییرات وسیع در دیاق سپر پایان یافت.

در ادامه جلوپنجره و مجموعه پلاستیکی صندوق عقب و قسمتی از چراغ‌های عقب به صورت دستی و با دقت و وسواس ساخته شدند تا با تمام شدن این مراحل به سراغ سپر عقب که بخش پایانی کار بود برویم.

پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند
در این بخش نیز قاب پلاک جدید به سپر عقب که متعلق به سمند سورن بود منتقل شد، ضمن اینکه در نمای جانبی سپرها، چراغ‌هایی مشابه آنچه در برخی از خودروهای آمریکایی مشاهده می‌شود نصب شد تا خودرو در نمای جانبی، هماهنگی بیشتری با چهره جدید خود پیدا کند. البته لازم به ذکر است که با توجه به انتقاداتی که به نمای عقب خودرو شد و بسیاری آن را نمی‌پسندیدند، مجدداً نمای عقب مورد بازنگری قرار گرفت و دستخوش تغییرات وسیعی شد و این بار نمای بروزتر و زیباتری پیدا کرد.

پروژه فیس‌لیفت شخصی سمند
با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت و اینکه تمامی پروژه (غیر از رنگ‌آمیزی) به صورت انفرادی توسط مالک خودرو که هیچ‌گونه سابقه‌ای در این حوزه نداشته است انجام شد، نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش بود.
ضمناً این طرح دارای شماره ثبت طرح صنعتی از اداره مالکیت معنوی قوه قضاییه می‌باشد.
این پروژه به علت ذوق و علاقه مالک صورت گرفته و هدف تنها فیس‌لیفت و تغییر در نمای ظاهری خودرو بوده است.

با سپاس، علی اعتمادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا