سر باز زدن بانکها از ارائه ارز، تیر خلاص به مدیریت اقتصاد کشور است/التهابات اخیر بازار ارز توجیه اقتصادی ندارد


سر باز زدن بانکها از ارائه ارز، تیر خلاص به مدیریت اقتصاد کشور است/التهابات اخیر بازار ارز توجیه اقتصادی ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: سر باز زدن بانکها از ارائه ارز، تیر خلاص به مدیریت اقتصاد کشور است.

سر باز زدن بانکها از ارائه ارز، تیر خلاص به مدیریت اقتصاد کشور است/التهابات اخیر بازار ارز توجیه اقتصادی نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه(21 فروردین ماه) و پس از سخنان سیف رئیس کل بانک مرکزی، اظهار کرد: عوامل اقتصادی جز دلایل اصلی نوسانات ارزی امروز بازار نیست، چرا که اولین مولفه اقتصادی تورم است و کشوری که تورم بالایی دارد باید کاهش ارزش پول ملی کشورش را پیش بینی کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: امروز بر اساس گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ما نرخ تک رقمی داریم که فارغ از تفسیری از این نرخ انجام می شود اما در گزارش ها اعمال شده است بنابراین نتیجه نرخ تک رقمی یعنی نوسانات نرخ ارزی در کشور باید به کمترین میزان ممکن نسبت به سنوات گذشته برسد، پس نقش مولفه اقتصادی تورم کاملا در التهابات مشخص و معین است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر منابع و مصارف ارزی ماست که شرایط مساعدی ندارد. اینکه چه مقدار ارز خارج می شود و چه مقدار وارد می شود باید در اقتصاد کشور مدیریت شود؛به طور متوسط ما سالانه 45 میلیارد دلار واردات کالا به کشور داریم و اگر بخواهیم بدانیم مصارفمان چه تطابقی با میزان صادرات مان دارد که ارز وارد کشور می شود باید به بخش صادرات نفتی و غیر نفتی توجه کنیم.

پور ابراهیمی افزود: مجموع صادرات نفتی ما طی دوره های گذشته تقریبا حدود 50 میلیارد دلار بوده است و مجموع صادرات غیرنفتی ما حدودا شبیه به واردات ماست یعنی بر اساس محاسبات صورت گرفته متشابه با میانگین سنوات گذشته است. 2 تا 2.5 برابر میزان مصارف ارزی که باید از کشور خارج شود ، منابع ارزی داریم. پس دومین مولفه اصلی در اقتصاد وجود یک تراز مثبت کاملا تعریف شده در اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی درآمدهای ارزی سومین مولفه اثر گذار در اقتصاد یک کشور است، تصریح کرد: پیش بینی درآمدهای ارزی در کشور نقش مهمی را دارد، وقتی درآمدهای ما کاهش پیدا می کند این نوسانات نتیجه چنین رخدادی است به طوری که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در نیمه دوم 96 اقلامی که در حوزه صادرات داشتیم با افزایش قیمت روبرو شدند.

پورابراهیمی گفت: ما در سال های گذشته نفت را زیر سی دلار فروخته ایم و امروز داریم بالای 60 دلار می فروشیم که حاصل آن نوسانات درآمدی کشور است. محصولات پتروشیمی که مهمترین منابع ارزی کشور را در اختیار دارند اگر به صورت مناسب مدیریت شوند این امکان را فراهم می کند تا درآمدهای ارزی کشور به خوبی قابل پیش بینی باشد که از مولفه های اثرگذار در مدیریت تلاطم‌های بازار ارز است.

وی خاطر نشان کرد: هیچ عامل اقتصادی برای وضعیت امروز بازار ارز قابل تبیین نیست چرا این وضعیت رخ داده‌است؟ سال گذشته دوستان به کمیسیون اقتصادی آمدند و از آنها سوال کردیم برنامه آنها برای چنین مدیریت‌هایی در بازار ارز چیست. گفتند ما یک برنامه 20 ماده‌ای داریم که ما از آن استقبال کردیم و در هر جلسه کمیسیون تأکید کردیم که ظرفیت خود را در اختیار دولت قرار خواهیم داد تا در مسائل کلان اقتصادی مشکلات را رفع کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دوستانی که در دولت بودند قرار بود گزارشی را در رابطه با طرح 20 ماده‌ای ارائه دهند که تنها یک بند آن را انجام دادند که آن یک بند نیز یک تصمیم کاملا غیرکارشناسی در اقتصاد کشور بود.

وی ادامه داد: برای اینکه بخواهند التهابات بازار ارز را کنترل کنند دوستان در دولت تصمیم گرفتند نرخ سود سپرده را بالا ببرند و از 15 درصد به 20 درصد برسانند، یعنی رشد 33 درصدی در اقتصاد کشور که عملا نه تنها بازار ارز کشور را مدیریت نکرد، که حتی به بازار سرمایه کشور نیز صدمه وارد کرد که من همان روز هشدار دادم که این نوع تصمیم‌گیری بازار ارز را از التهاب نجات نخواهد داد.

پورابراهیمی افزود:همانطور که پیش بینی می‌کردیم، تنها نتیجه این تغییر در نرخ سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت یکساله حدود 230 تا 240 هزار میلیارد تومان بوده است که در نهایت آن هیچ اتفاق خاصی رخ نداد.

وی افزود: با افزایش نرخ سپرده‌گذاری نرخ تامین منابع مالی واحدهای تولیدی به 20 تا 28 درصد باز می‌گردد، که این امر تیر خلاصی بر تولید کشور است و این موضوع را چندین بار به سیف گوشزد کردیم. طرح پیشنهادی خود را که با کاری کارشناسی طراحی شده بود را در کمیسیون اقتصادی مطرح کردیم،اما سیف عنوان کرد این طرح ها را قبلا انجام داده ایم، کجا شما چنین عملکردی را داشته اید؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال های گذشته که نوساناتی در بازار ارز رخ داد، بسیاری از افراد سرمایه های ارزی خود را در بانک مرکزی حفظ کردند که بانک مرکزی منابع را مدیریت کند و زمانی که التهاباتی که در بازار ارز به وجود می‌آید از این منابع استفاده کند و آن شوک ارزی که در سال 91 اتفاق افتاد و سرمایه‌گذاران برای بازپس‌گیری سرمایه‌های خود به بانک مرکزی رجوع کردند، بانک‌های ما در کمال ناباوری از تأمین ارزها خودداری کردند و در یک اقدامی خلاف منافع اقتصادی کشور گفتند ما ارز نداریم و به شما ارز نمی‌دهیم و در مقابل ریال مبادله ای می دهیم که یک نوع کلاه برداری بود.

وی ادامه داد: در راستای وجود چنین مشکلی در ماده اول طرح خود اعلام کردیم که بانک مرکزی مکلف است تضمین سپرده ارزی انجام دهد. بین 20 تا 25 میلیون دلار بوده اما با کمبود منابع روبرو هستیم و اعتقاد داریم این منابع باید به بازار ارز بازگردد. منابع در اختیار بانک مرکزی است و باید نسبت به مدیریت آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

پورابراهیمی در رابطه با طرح ارائه شده، ادامه داد: اولین موضوعی که در این رابطه این است که ما باید در جذب منابع ارزی خوب عمل کنیم، اما امروز متأسفانه تراز ارزی کشور به دلیل سوء مدیریت بانک مرکزی بیش از 30 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور یا از خارج از کشور بازنگشته‌ است و یا بخشی از منابعی بوده که به خارج از کشور صادر شده است در حالیکه سپرده ارزی تضمین کننده بازگشت منابع است.

وی خاطر نشان کرد:از مجموع صادراتی که ما انجام می‌دهیم نزدیک 70 درصد مربوط به اقلامی است که دولت به راحتی از طریق بانک مرکزی می تواند ارز آن را دریافت کند. 60 تا 65 درصد از منابع صادراتی ما از طریق تولیدات پتروشیمی است که اگر به خوبی مدیریت شود التهابات بازار ارز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در حالیکه رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی کشور با مشوق‌های ارزی موافقت کردند تا اجرایی شود، اما تناقضاتی در مجموعه دولت نسبت به تصمیمات وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: وقتی قیمت دلار را 4200 تعیین کردند یعنی یک مغایرتی با نرخ ارز شناور مدیریت شده وجود دارد. در حالیکه رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده است با مولفه‌های اقتصادی نرخ ارز را مدیریت خواهد کرد، اگر تعدیل وجود داشته باشد امروز بازار باید به نحوی مدیریت شود تا به قیمتی که مورد دلخواه است برسد. ما الان می‌خواهیم نرخ تک رقمی تکلیفی را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم که تبعاتی را به دنبال دارد. اگر عدد را ثابت نگه داریم به نوعی در اقتصاد کشور تعریف تقاضا کردیم.

انتهای پیام/



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارسلونا قهرمانی را تقدیم رئال مادرید کرد