بافت تاریخی گرگان یکی از پایگاه‌های گردشگری استان می‌شود


بافت تاریخی گرگان یکی از پایگاه‌های گردشگری استان می‌شود

گرگان- شهردار گرگان با تأکید بر این‌که بافت تاریخی گرگان تا نوروز 98 با رویکرد جدید آماده پذیرایی از مسافران می‌شود از تبدیل بافت تاریخی گرگان به یکی از پایگاه‌های گردشگری استان خبر داد.


به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه شهرداری گرگان در راستای برگزاری جشنواره «شهر من، شهر انتظار» و آغاز عملیات اجرایی ۳۰ پروژه مهم و محوری امسال، ۶ پروژه را به صورت نمادین کلنگ زنی کرد.

در این کلنگ زنی ها که با حضور غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و تربتی نژاد و هزارجریبی دو نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، عملیات اجرایی ساخت آبشار صخره ای پارک جنگلی ناهارخوران، ایجاد پارک محله ای توشن، راه اندازی ایستگاه شماره هفت آتش نشانی، ساخت میدان انتظام و بهسازی باغمزار استاد لطفی آغاز شد.

پیاده راه پارک جنگلی النگدره دیگر پروژه شهرداری گرگان بود که مسئولان استفاده از کالسکه و ماشین برقی را در این مسیر امتحان کردند.

شهردار گرگان در حاشیه آیین کلنگ زنی پروژه بهسازی باغمزار استاد لطفی و پروژه های احیاء بافت تاریخی گرگان اظهار کرد: همزمان با جشن نیمه شعبان و جشنواره «شهر من، شهر انتظار» اجرای ۳۰ پروژه مهم و محوری مرکز استان آغاز می ‌شود.

عبدالرضا دادبود با بیان این‌که برنامه های ویژه‌ای برای احیاء بافت تاریخی گرگان داریم، گفت: باید راه حل هایی برای کوتاهتر کردن زمان اجرای پروژه ها تعریف کنیم که بافت تاریخی گرگان خودش را نشان بدهد.

بافت تاریخی گرگان یکی از پایگاه‌های گردشگری استان می‌شود

وی با تاکید بر این که باید تلاش کنیم امسال یک کریدور و مسیر در بافت تاریخی گرگان احیاء شود، افزود: تلاش داریم امسال جداره سازی، کف سازی و مرکز محلات یک مسیر در بافت تاریخی را تمام کرده و برای ایان نوروز ۹۸ تبلیغات ملی برای بازدید از این بافت زنده داشته باشیم.

شهردار گرگان با تاکید بر این که باید همه همت کنیم تا بافت تاریخی گرگان با رویکرد جدید برای پذیرایی از گردشگران آماده شود، تصریح کرد: مدیریت شهری مرکز استان تمام تلاش خود را برای تبدیل بافت تاریخی گرگان برای تبدیل شدن به یکی از پایگاه های گردشگری استان به کار خواهد گرفت.

۲۵ پروژه با اعتبار ملی در بافت تاریخی گرگان در حال اجراست

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان از بافت تاریخی مرکز استان به عنوان گنج پنهان که از آن بهره ای نبرده ایم نام برد و گفت: تاکنون وقت و انرژی زیادی برای احیاء بافت تاریخی گرگان در بخش غیر کالبدی انجام دادیم و هم اکنون اطمینان داریم اگر مردم دخیل نشوند و به بُعد اقتصادی و کالبدی احیاء بافت به طور همزمان فکر نکنیم موفق نخواهیم بود.

حسین کتولی با یادآوری این که تاکنون حدود هشت میلیارد تومان از اعتبارات ملی دفتر بهسازی برای احیاء بافت تاریخی گرگان اختصاص یافته است از اجرای ۲۵ پروژه در با این اعتبارات ملی در بافت تاریخی گرگان خبر داد.

وی با یادآوری این که دو سال قبل تفاهم نامه چندجانبه برای احیاء بافت تاریخی گرگان امضاء شد، به طرح باغمزار استاد لطفی هم اشاره و بیان کرد: این طرح چند بار تغییر کرد و تاکنون دوبار در شورای چهارم و پنجم به تصویب رسیده و برای اجرا به شهرداری گرگان ابلاغ شده است.

بافت تاریخی گرگان یکی از پایگاه‌های گردشگری استان می‌شود

وی با بیان این که این حضور نشان می دهد نگاه و رویکرد مدیریت شهری گرگان به بافت تاریخی و مزار استاد لطفی تغییر کرده، اضافه کرد: برای اجرای باغمزار این طرح باید به کمیسیون ماده پنج برود و حدود ۵۰۰ متر تملک انجام شود تا بتوانیم یک طرح چند منظوره که هم پاتوق فرهنگی باشد و هم خانه استاد لطفی و ... اجرایی شود.

در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری گرگان با بیان این که در ۲۰ سال گذشته شهرداری گرگان کار خاصی را در بافت تاریخی گرگان انجام نداده است، تصریح کرد: بافت تاریخی مرکز استان یک بافت زنده است که شهرودان در آن زندگی می کنند.

مجید طاهری با بیان این که امسال یک محور اصلی بافت تاریخی احیاء می شود، ادامه داد: محوطه باغمزار استاد لطفی، محله لاله ۱۳ و چهارشنبه ای و سرچشمه به سمت امامزاده نور، نعلبندان، سرای باقری و پاسرو امسال جداره سازی، سنگ فرش و کف سازی می شود.

وی با اشاره به این که انتهای این کریدور به میدان شهرداری متصل می شود و احیاء جداره میدان تاریخی شهرداری هم در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: امسال دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیاء بافت تاریخی گرگان در نظر گرفته شده است.

میدان انتظام ۵ ماهه به بهره برداری می رسد

پروژه بعدی شهرداری گرگان کلنگ زنی میدان انتظام در تقاطع انتظام، خیابان دانشجو ( خیابان دادگستری و دانشگاه آزاد) بود که معاون عمرانی شهردار گرگان درباره این پروژه گفت: تملکات لازم برای اجرای این پروژه انجام شده و این میدان با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی پنج ماهه به بهره برداری می رسد.

بافت تاریخی گرگان یکی از پایگاه‌های گردشگری استان می‌شود

پروژه بعدی شهرداری گرگان که در راستای جشنواره شهر من شهر انتظار کلنگ زنی شد، ایستگاه شماره هفت آتش نشانی گرگان بود که علیرضا حاج محمدعلی درباره آن گفت: این پروژه در سه فاز (ساختمان آتش نشانی، ساختمان ناحیه شهری و خانه فرهنگ) اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ایستگاه شماره هفت آتش نشانی امسال اجرایی می شود و دو فاز بعدی آن در سال های آینده ادامه می یابد، اظهار کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان در دو طبقه و ۳۸۰ متر زیربنا طراحی شده و اجرا می شود.

گرگان با کمبود سرانه پارک مواجه است

پروژه بعدی شهرداری پارک محله ای توشن بود که کلنگ آن به زمین زده شد و مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری گرگان با بیان اینکه مرکز استان دارای ۵۲ پارک است، گفت: سرانه فضای سبز گرگان ۷.۴ مترمربع است اما در سرانه پارک کمبود داریم و این یکی از ضعف های ماست.

یحیی ستوده نیا اضافه کرد: هم اکنون سرانه پارک گرگان ۰.۸ متر مربع است و برای توسعه پارک های محله ای تاکنون هشت نقطه شناسایی شده که عملیات اجرایی سه پارک محله ای که مشکل تملکی ندارند امسال آغاز می شود.

وی همچنین از احداث ۱۰ بوستان کوچک (مینی پارک) در نقاط مختلف شهر خبر داد و بیان کرد: برای این منظور هم ۳۰ مکان شناسایی شده که امسال ۱۰ مورد از آن ها عملیاتی شده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

بافت تاریخی گرگان یکی از پایگاه‌های گردشگری استان می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری گرگان همچنین در مورد پروژه پیاده راه پارک جنگلی النگدره اظهار کرد: این پروژه به طور موقت و برای مدت دو ماه در روزهای زوج به اجرا گذاشته می شود.

وی با بیان این که این پروژه به طور پایلوت و آزمایش به اجرا در آمده گفت: پارکینگی برای توقف خودروها در ورودی پارک در نظر گرفته شده و در این سه روز اجازه ورود خودرو به داخل پارک داده نمی شود و علاقمندان می توانند از کالسکه و ماشین برقی برای تفرج در مسیر پیاده راه استفاده کنند.

و در نهایت ساخت آبشار صخره ای در پارک جنگلی ناهارخوران پروژه دیگری بود که کلنگ زنی شد و معاون عمرانی شهردار گرگان اعتبار این پروژه را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام و بیان کرد: پیمانکار قول داده این پروژه ۱۵ متری را ۶ ماهه تحویل دهد.

حاج محمدعلی خاطرنشان کرد: این پروژه سه آب ریز دارد و آب نمای آن پلکانی و طبیعی است و برای تامین آب آن از آب موجود در مسیر ناهارخوران که روان است بهره می گیریم که قابلیت استفاده مجدد را دارد.

کد خبر 4286104

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات