وفاداری به بودجه را بیاموزید


وفاداری به بودجه را بیاموزید

ماهنامۀ معیشت زمانی که برای خرید غذا از یک رستوران تمایل فوری احساس می‌کنید یا می‌خواهید لباس تازه‌ای بخرید، وفادار ماندن به بودجه واقعاً کار دشواری است. در این لحظات میل فوری و غریزی ما برای دستیابی به اهداف بر برنامه‌ریزی منطقی و درازمدت غلبه می‌کند و ناگهان می‌بینیم که پول زیادی را صرف امور بیهوده کرده‌ایم. البته این شرایط...

زمانی که برای خرید غذا از یک رستوران تمایل فوری احساس می‌کنید یا می‌خواهید لباس تازه‌ای بخرید، وفادار ماندن به بودجه واقعاً کار دشواری است. در این لحظات میل فوری و غریزی ما برای دستیابی به اهداف بر برنامه‌ریزی منطقی و درازمدت غلبه می‌کند و ناگهان می‌بینیم که پول زیادی را صرف امور بیهوده کرده‌ایم. البته این شرایط برای تمام افراد پیش می‌آید و نباید از آن‌ها متعجب یا مأیوس شوید. مسئله تنها بر سر تفاوت خواسته‌هاست. برخی در برابر خوردنی‌ها ضعیف‌اند، برخی در برابر پوشیدنی‌ها و …

در این نوشته سعی شده مواردی به شما معرفی شود که در وفادار ماندن به بودجه مؤثرند. انجام این پیشنهادها نیروی انگیزۀ شما را تقویت و مسیر بودجه‌بندی را تسهیل خواهد کرد. البته نباید از یاد ببرید که هر چه در این زمینه بخوانید و آگاهی کسب کنید، باز هم پیش از آغاز عملی و واقعی بودجه‌بندی، زندگی شما تغییری نخواهد کرد. بنابراین پس از خواندن این موارد فوراً دست به کار شوید و انضباط و برنامه را بر زندگی خود حکم‌فرما کنید:

۱- اهداف را به‌دقت تشریح کنید

نخستین گام برای تدوین بودجۀ مطلوب و وفاداری به آن، تعیین دقیق اهداف است. به‌راستی چه می‌خواهید؟ اهداف مالی شما چه مواردی را شامل می‌شود؟ آیا به دنبال خرید خانه هستید؟ یک خودروی تازه می‌خواهید؟ یا برای سفری طولانی و جذاب برنامه‌ریزی می‌کنید؟ این اهداف هر چه باشند، در نهایت انگیزه‌دهنده و عامل اصلی در بودجه‌بندی شما خواهند بود. سعی کنید اهداف و آرزوهای خود را به‌دقت تشریح کنید و روی کاغذ بیاورید. در این صورت می‌توانید نیروی خود را برای کنترل امیال و وفاداری به بودجه تقویت کنید. هر روز زمانی را برای تصویرسازی اهداف خود صرف کنید. اگر ازدواج کرده‌اید، می‌توانید از همسر خود نیز برای مشارکت در این تصویرسازی دعوت کنید. بدون شک با این کار انگیزه و توانایی شما بیشتر خواهد شد.

۲- برنامه‌ای برای خرج کردن پول ترتیب دهید

اغلب افراد بدون برنامۀ قبلی بخش عمدۀ درآمد خود را صرف امور ضروری و خواسته‌ها می‌کنند. با این روش امکان بودجه‌بندی موفق وجود نخواهد داشت. باید فرایند بودجه‌نویسی را با قاعده‌ای برای خرج شدن پول آغاز کنید و تحت هیچ شرایطی از تصمیم خود صرف‌نظر نکنید. می‌توانید در طول چند ماه برآوردی تقریبی از هزینه‌های ضروری زندگی به‌دست آورید. باید تک‌تک ریال‌های هزینه‌شده را یادداشت کنید و هیچ موردی را از قلم نیندازید. با این روش می‌توانید در هنگام تمایل آنی به خرج‌کردن پول، برآورد خود را بنگرید و درستی یا نادرستی تصمیمات را دریابید.

۳- در برابر تبلیغات مقاوم باشید

شرکت‌های مختلف با هدف کسب سود و فروش محصولات خود دائم به تبلیغ و بازاریابی مشغول‌اند. این تبلیغات به شکلی طراحی شده‌اند که ذهن و روان شما را درگیر ساخته و میل به خرید ایجاد کنند. شما باید دائم از این وسوسه‌های بیهوده آگاه باشید. اگر از راز و رمز پنهان در تبلیغات اطلاع کسب کنید، در مواجهه با امیال آنی می‌توانید بر خود مسلط شده و به بودجه وفادار بمانید. هرگز و تحت هیچ شرایطی به‌جز نیازها و خواسته‌های اصلی خود پول هزینه نکنید. به یاد داشته باشید که با این کار تنها به شرکت‌های تبلیغ‌کننده، سود خواهید رساند.

۴- برای خرید کالای مناسب جستجو کنید و چانه بزنید

خرید کردن از اولین فروشگاه همیشه تصمیم درستی نیست. احتمالاً با اندکی جستجو می‌توانید مراکز مناسبی را بیابید که کالای مورد نظر شما را با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسانند. به‌علاوه در صورت امکان از تلاش برای تخفیف گرفتن نیز کوتاهی نکنید. در این صورت، کالای مورد نظر را با قیمت پایین‌تر خریداری و بخشی از منابع مالی را حفظ می‌کنید.

۵- بدهی‌ها را بازگردانید

یکی از عوامل اصلی در ناکامی برای بودجه‌بندی عدم بازپرداخت بدهی‌هاست. فشار مالی ناشی از بدهی‌ها، به ویژه اگر سود بانکی نیز به آن‌ها اضافه شود، امکان برنامه‌ریزی و وفاداری به بودجه را به طور کامل از میان خواهد برد. سعی کنید در اولین فرصت برای بازپرداخت بدهی‌ها اقدام نمایید و بخشی از بودجۀ خود را به این کار اختصاص دهید.

۶- برای افزایش درآمد برنامه داشته باشید

فراموش نکنید که کنترل هزینه‌ها به تنهایی موجب توازن مالی نخواهد شد. باید در کنار این اقدام، راهی هم برای افزایش درآمد خود پیدا کنید. می‌توانید از روش‌های گوناگون برای درآمدافزایی بهره بگیرید و اگر موردی به ذهنتان نمی‌رسد، شماره‌های پیشین معیشت را مطالعه کنید.

ماهنامه معیشت، شماره ۲۳، شهریور ۱۳۹۵



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جلسه شورای معاونین وزارت امور خارجه برگزار شد