مسجد؛ بهترین پایگاه تربیت مهدی یاوران/فرصت سازی های دهه غباروبی مساجد برای منتظران


مسجد؛ بهترین پایگاه تربیت مهدی یاوران/فرصت سازی های دهه غباروبی مساجد برای منتظران

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام عبادی تاکید کرد: مساجد، همان نقش و کارکردی را دارند که ما برای تربیت نسل یاوران حضرت مهدی (عج) به آن نیاز داریم؛ چراکه در مساجد انسان های مومن، متعهد، مکتبی و صالح برای زمینه سازی ظهور تربیت می شوند.

حجت الاسلام حسن عبادی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به جایگاه مساجد در ترویج سبک زندگی منتظرانه و اثرگذاری این پایگاه در تربیت منتظران و مهدی یاوران به خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان گفت: در فرهنگ دینی نام مسجد به عنوان جایگاه عبادت، یادآور بندگی و تواضع در برابر خداوند متعال است.

وی با اشاره به آیه 18 سوره مبارکه جن «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛ و مساجد مخصوص (پرستش ذات یکتای) خداست پس نباید با خدا احدی غیر او را پرستش کنید»، افزود: عبادت پرورش دهنده روح و روان آدمی و پاسخ دهنده به نیازهای مهم روحی انسان است و در تعادل شخصیت او اثر دارد؛ اگرچه عبادت در هر مکانی این نیاز روحی را تأمین می کند، ولی این نیاز در مسجد بهتر و کامل تر تأمین می شود.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در سخنان بزرگان دین هم این سخن آمده که مسجد آشیانه و پناهگاه مومن است و در این پناهگاه انسان از دغدغه و اضطراب فاصله می گیرد و به آرامش می رسد. امام صادق (ع) به مسلمانان سفارش می کنند که هنگام رویارویی با مشکلات دنیوی به نماز و مسجد پناه ببرید.

وی بیان کرد: مساجد به عنوان پایگاه عبادی با ایجاد آشنایی و ارتباط بین مومنین با نخبگان و صالحان جامعه، می توانند بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی اجتماعی باشند و با فراخوانی پیوسته در میان مسلمانان روح جمع گرایی، انعطاف و نظم پذیری که از شاخصه های سبک زندگی منتظرانه است، را تقویت کنند.

عبادی با تاکید بر نقش حیاتی مساجد در امور تربیتی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تصریح کرد: مساجد، همان نقش و کارکردی را دارند که ما برای تربیت نسل یاوران حضرت مهدی (عج) به آن نیاز داریم؛ چراکه در مساجد انسان های مومن، متعهد، مکتبی و صالح برای زمینه سازی ظهور تربیت می شوند.

کارشناس مهدوی تاکید کرد: سفارش فراوانی که از سوی اولیای الهی برای حضور در مساجد شده، به خاطر نقشی است که در تربیت نیروهای شایسته و آماده ساز برای ظهور ایفا می کنند؛ در این میان دهه غباروبی و تکریم مساجد فرصتی است برای آماده کردن خانه خدا برای تشرف به میهمانی خدا، از این رو، می تواند بهترین زمان برای ارتقای معرفت انسان های مومن، منتظر، متعهد و انقلابی باشد.

وی با بیان اینکه حکومت حضرت مهدی(عج) از مسجد آغاز می شود و مقر حکومتی ایشان هم در مسجد است، تاکید کرد: مسجد در جایگاه اصلی خود، یک الگوی ارزش گذاری است، ارزش هایی مانند جهاد و ایثار، وحدت و یک دستگی، تعاون اجتماعی، مشارکت در حل مشکلات و نارسایی‌های اجتماعی و همراه بودن با فقیران از شاخصه های مسجد زمینه ساز ظهور است.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به گسترش عدالت در زمان حکومت حضرت مهدی(عج)، اظهار کرد: مساجد زمینه سازِ ظهور می توانند، پایگاه گسترش عدالت در جامعه باشند، از هنگامی که پیامبر اکرم (ص) مسجد را بنا نهادند، همواره آنان که مورد ظلم و ستم قرار می گرفتند، به مسجد پناه می آوردند. قضاوت های امیرالمؤمنین(ع) در دکه القضاء مسجد کوفه و خطبه خواندن حضرت زهرا (س) در مسجد النبی(ص) که در دفاع از مقام ولایت و مبارزه با ستم بر اهل بیت پیامبر(ع) ایراد شد، از جمله کارکردهای مساجد در تبیین حق و عدالت است. دوران شکل گیری انقلاب اسلامی، قیام مردم ایران علیه نظام ستم شاهی، هم جلوه هایی از نقش مسجد در بعد ستم ستیزی را مشخص می کند.

وی پرورش نیروهای متعهد را که حکومت اسلامی به آنها نیاز دارد از دیگر کارکردهای مسجد دانست و تاکید کرد: در سایه تجمع و انسجام مؤمنان در مسجد، می توان بهترین تشکل مردمی را برای مبارزه با منکرات و مفاسد اجتماعی پی ریزی کرد، جهاد اسلامی، زندگی منتظرانه و نیز رسیدن به پیروزی در گروی برخورداری از نیروهای رزمنده، مومن، منتظر، معتقد و مکتبی است و مسجد در تربیت چنین نیروهایی نقش بسیار مهمی دارد.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به دیگر کارکردهای دیگر مسجد خاطرنشان کرد: مسجد محل آشنایی با دردها و مشکلات و چاره اندیشی برای رفع آنها است. امام خمینی (ره) فرمودند: «این مسجدالحرام و مساجد دیگر در زمان رسول اکرم (ص) مرکز جنگ ها و سیاست ها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده»، یعنی این طور نبوده است در مسجد پیامبر(ص)، همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد، بلکه مسائل سیاسی اش پررنگ تر بوده، در عصر ظهور هم مساجد همین ویژگی ها را خواهند داشت چراکه اسلام فعالیت آگاهانه برای مصالح مسلمین را مدنظر دارد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان