تخته خردکن آشپزخانه , چوبی یا پلاستیکی ؟ کدام بهداشتی تر است ؟


 اگر شما هم جزو کسانی هستید که همیشه نگران آلودگی تخته خردکن آشپزخانه هستید و نمی دانید نوع چوبی یا پلاستیکی اش را انتخاب کنید حتما مقاله امروز نت نوشت را بخوانید. نوشته تخته خردکن آشپزخانه , چوبی یا پلاستیکی ؟ کدام بهداشتی تر است ؟ اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

تخته خردکن آشپزخانه , چوبی یا پلاستیکی ؟ کدام بهداشتی تر است ؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که همیشه نگران آلودگی تخته خردکن آشپزخانه هستید و نمی دانید نوع چوبی یا پلاستیکی اش را انتخاب کنید حتما مقاله امروز نت نوشت را بخوانید.

0

تخته خردکن آشپزخانه وسیله ای است که تقریبا هر روز از آن استفاده می شود. بیشتر افراد هم از آن میترسند. دل نگرانی آنها هم بی مورد نیست. چرا که تخته خردکن آشپزخانه محلی برای تجمع و رشد باکتری ها است. از آن جا که خیلی ها ترجیح می دهند انواع سبزیجات خوردن و سالاد و انواع گوشت ها را خودشان خرد کنند، رعایت چند نکته ضروری است تا نگرانی وجود نداشته باشد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که همیشه نگران آلودگی تخته خردکن آشپزخانه هستید و نمی دانید نوع چوبی یا پلاستیکی اش را انتخاب کنید حتما مقاله امروز نت نوشت را بخوانید.

آن چه روی تخته خردکن آشپزخانه می گذرد

بریدن انواع سبزیجات خام و گوشت بخصوص گوشت انواع پرندگان باکتری عفونی سالمونلا را انتقال می دهد. باکتری خطرناکی که به سرعت رشد و تکثیر می یابد و عوارض خطرناکی دارد. هیچ کس دلش نمی خواهد چنین باکتری هایی وارد ظرف غذایش شود. ولی به هر حال هر جا رطوبت باشد این باکتری و خطر بیماری ناشی از آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: لذت غذا خوردن در کاسه از نظر علمی بیشتر از سایر ظروف است!

مدت های مدید همه فکر می کردند تخته خردکن پلاستیکی روش خوبی برای برش غذاهای خام و عدم تکثیر باکتری ها است. دلیل آن را هم خشک بودن تخته های پلاستیکی و جاذب نبودن جنس پلاستیک می دانستند.

در سال ۱۹۹۴ محققان دانشگاه ویسکانسین – مدیسن این ادعا را بررسی کردند. گروه تحقیق، تخته های پلاستیکی نو و کهنه را با تخته خردکن های چوبی مقایسه کردند. هر چند آنها هم بر تمیز بودن تخته های پلاستیکی صحه گذاشتند ولی این تمام داستان نبود. به همین دلیل برخلاف دهه های قبل اعلام کردند تخته خردکن آشپزخانه پلاستیکی چندان هم بهداشتی نیستند.

مقایسه تخته خردکن آشپزخانه پلاستیکی با تخته های چوبی

محققان پس از بررسی متوجه شدند برش هایی که روی تخته خردکن پلاستیکی داده می شود عمق بیشتری در صفحه ایجاد می کند. هر چند تخته های پلاستیکی بهتر تمیز می شوند و حتی می توان آنها را در ماشین ظرفشویی شست، ولی عمق بیشتر ضربات چاقو در تخته عامل اصلی پنهان شدن باکتری ها لابه لای برش های ریز است.

از این نظر تخته خردکن آشپزخانه چوبی بهداشتی تر است. چرا که تخته محکم تر است و برش قطعات مواد غذایی روی آن عمق کمتری دارد. در نتیجه باکتری ها نمی توانند به راحتی لابه لای شیارهای کم عمق ایجاد شده پنهان شوند.

بیشتر بخوانید: علت چروک شدن پوست در آب چیست؟

اجازه بدهید از این هم فراتر برویم. دکتر بنجامین چاپمن Dr. Benjamin Chapman از دانشگاه کارولینای شمالی به مجله نیویورک سیتی این طور می گوید: «چوب های سفت و سختی مثل افرا maple بهترین گزینه برای ساختن تخته خردکن آشپزخانه چوبی است. به شرطی که به خوبی پرداخت شده باشند تا مایعات از روی آن ها لغزیده و جذب تخته نشود. به علت سختی چوب هم، برش چاقوها نمی تواند شیارهای عمیقی در چوب ایجاد کند. در نتیجه جایی برای باکتری ها باقی نمی ماند.» او اعتقاد دارد با انتخاب تخته های محکم، فشرده و سخت و شستن درست آنها می توان گفت تخته خردکن آشپزخانه چوبی از تخته های پلاستیکی بهتر است. هر چند او تاکید می کند هر چند وقت یک بار باید تخته خردکن آشپزخانه را عوض کرد.

ماشین ظرفشویی

از زمانی که ماشین ظرفشویی پا به عرصه لوازم خانگی گذاشته است می توان گفت تمام ظرف هایی که در آن می گذارید کاملا شسته و ضدعفونی می شوند. هر چند دکتر چاپمن توصیه می کند هر نوع تخته برشی که بخواهید انتخاب کنید بهتر است برای هر نوع ماده غذایی یک تخته خردکن آشپزخانه داشته باشید. یک تخته برای میوه ها، یک تخته برای سبزیجات، یک تخته برای گوشت.

اگر ماشین ظرفشویی دارید نگران تخته خردکن آشپزخانه پلاستیکی نباشید. به راحتی آن را در ماشین بیندازید تا به خوبی تمیز و عاری از میکروب شود. از این نظر تخته های پلاستیکی نسبت به تخته های چوبی مزیت دارد. چون تخته های چوبی را ناچار هستید با دست بشویید. نمی توانید آنها را در ماشین ظرفشویی بگذارید.

حتما تخته خردکن آشپزخانه چوبی را با آب و مایع ظرفشویی و بروس بخوبی بشویید و آب کشی کنید.

نحوه تمیز کردن تخته خردکن آشپزخانه

اگر ماشین ظرفشویی ندارید بهترین روش تمیز کردن تخته خردکن آشپزخانه پلاستیکی تهیه ترکیبی از مایع ظرفشویی و یک مایع ضدعفونی کننده ( مثل سفید کننده ها) است. بخوبی آن را با یک برس بشویید، آب کشی کنید، خشک کنید و حتی الامکان آن را در معرض آفتاب بگذارید. دکتر چاپمن اعتقاد دارد استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر به خوبی قادر است باکتری های تخته های برش پلاستیکی را از بین ببرد.

برای تخته خردکن آشپزخانه چوبی دکتر چاپمن ضدعفونی کننده های حاوی آمونیاک را پیشنهاد می کند. چرا که ترکیبات آمونیاک دار مواد ارگانیکی مثل چوب را از هر نوع باکتری پاک می کند. هر چند تخته های چوبی را باید پس از شستشو در معرض هوا قرار داد تا کاملا خشک شود.

یادتان باشد باکتری ها در محیط مرطوب رشد می کنند و تکثیر می شوند. به همین دلیل کافی است از هر نوع تخته خردکن آشپزخانه استفاده می کنید شست و شوی آن را با رعایت کلیه نکات بهداشتی انجام دهید و آن ها را به خوبی خشک کنید. حتما از تخته های مختلفی برای مواد غذایی مختلف استفاده کنید.

منبع: curiosity.com

تخته خردکن آشپزخانه , چوبی یا پلاستیکی ؟ کدام بهداشتی تر است ؟ تخته خردکن آشپزخانه , چوبی یا پلاستیکی ؟ کدام بهداشتی تر است ؟
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022