درنگ: گیاهخواران برای شروع این رژیم که ممکن است تا پایان عمرشان به آن پایبند بمانند، ابتدا باید اعتقاد راسخی برای ادامه این رژیم داشته باشند؛ هر چند به نظر می رسد در روزهای ابتدایی، این رژیم تحمل و صبوری زیادی را از سوی فرد می طلبد.

کباب کوبیده را فراموش می کنید؟

اگر شما هم قصد دارید پیرو این رژیم باشید و قصد دارید اهالی خانه را از این تصمیم آگاه سازید احتمالاً با چند جمله یا سوال تاثیرگذار متداول مواجه می شوید. یک سوال وسوسه انگیز اینکه “تو می توانی از کباب کوبیده و جوجه کباب بگذری؟”. اینجاست که اراده شما می تواند پاسخ این سوال را بدهد!

مخالفان و موافقان گیاهخواری

این نوع از رژیم غذایی، میان افراد جامعه مخالفان و موافقان زیادی در سطح کارشناسان تغذیه و ورزشی دارد. گیاهخواران از تصمیمی که گرفته اند در اکثر مواقع راضی هستند و به نظر می رسد با ادامه این شیوه غذایی حتی توانسته اند تا حد زیادی بر بیماری های سخت شان مثل سرطان غلبه کنند.

ریشه قدیم گیاهخواری در ایران

جالب اینجاست که در کشور ما گیاهخواری رژیمی جدید محسوب نمی شود و عمر این رژیم در کشورمان طولانی است تا جایی که ۴۰ سال پیش نخستین انجمن گیاهخواران در ایران راه اندازی شد. اما گیاهخواران می دانند که در این رژیم باید تمام جوانب خوردن و آشامیدن را رعایت کنند تا با فقر کم خونی و کمبود آهن مواجه نشوند.

گیاهخوار شدم که متاستاس نشوم!

اما خود گیاهخواران درباره این رژیم چه نظری دارند و آیا آنها از این شیوه غذایی راضی هستند؟

ابتدا سراغ یکی از گیاهخوارانی رفتیم که به علت مبارزه با بیماری سرطان، مجبور به گیاهخواری شده است. ناهید در این باره به خبرنگار “درنگ زندگی” می گوید: من مدتهاست سرطان سینه دارم و با تاکید پزشکان برای جلوگیری از متاستاس این رژیم را مدتی در برنامه غذایی ام گنجاندم که اتفاقاً تاثیرات خوبی هم داشت اما نتوانستم این رژیم را ادامه دهم چون باید پروتئین هایی از خانواده گوشت دریافت می کردم

ناهید تاکید می کند افرادی را سراغ دارد که با گرفتن رژیم گیاهخواری توانسته اند بر بیماری خود غلبه کنند.

حرف “جسد” را نزنید

نوشین مربی باشگاه ورزشی بانوان از مدتی قبل، رژیم گیاهخواری را شروع کرده است. او درباره نفرتش از مصرف گوشت مثالی می زند: وقتی شاگردانم مقابل من درباره انواع گوشت صحبت می کنند، با شوخی به آنها می گویم وقتی با من هستید ” حرف از جسد نزنید”!

نوشین بر این باور است گیاهخواری سالمترین رژیم غذایی است که هر فردی می تواند با اراده به سراغ آن برود چرا که سلامت جسمی در گیاهخواری است. چرا باید حیوانات مظلوم به خاطر انسانها درد بکشند، کشته شوند تا آدم ها با گوشت شان سیر شوند؟

سالمترین افراد روی زمین، ما هستیم

بهنام یک خام گیاهخوار دیگر است که حتی برای معرفی خود و عادت غذایی اش، تی شرتی را با عنوان ” من گیاهخوارم” می پوشد. بهنام از تصمیمی که شش سال پیش گرفته خیلی خوشحال است و خانواده اش هم با این شیوه غذایی او مشکلی ندارند.

بهنام تاکید می کند که از وگان بودنش لذت می برد، او شیر، ماست و حتی شکلاتهایی که از مشتقات حیوانی باشد، مصرف نمی کند چون طبیعت را دوست دارد و حیوانات نباید به خاطر آرامش انسانها کشته شوند.

او در مقابل می گوید: انسان های سالم روی کره زمین همان گیاهخواران هستند. گیاهان سیستم عصبی ندارند و درد رنجی احساس نمی کنند اما حیوانات دقیقا موقع قربانی شدن متوجه می شوند و درد می کشند.

عاشق گیاهخواری بودم اما…

محمدرضا یکی از گیاهخوارانی است که این رژیم را ترک کرد. او بر این باور است که نتوانسته بر گرسنگی خود در طول روز غلبه کند. محمدرضا به خبرنگار “درنگ زندگی” می گوید: من اراده خوبی برای شروع این رژیم داشتم اما اطرافیانم اجازه ندادند روی این رژیم بمانم و راستش را بخواهید مقابل نخوردن کباب و گوشت نتوانستم مقاومت کنم. اعتقاد دارم گیاهخواری رژیمی سالم است اما در مرحله اول باید اراده ای فولادین داشته باشید.

دراکولایی که از خون و گوشت بیزار بود

سال گذشته فیلم سینمایی “دراکولا” به کارگردانی رضا عطاران در سینماهای کشور اکران شد، این فیلم زندگی دراکولای خون آشامی را به تصویر کشیده بود که سالها با همسرش در ایران زندگی می کرد اما دیگر از خون آشامی دست برداشته بود. در یکی از سکانسها دراکولا به رضا عطاران چند نکته را درباره مصرف گوشت حیوانات یادآوری می شود. این دراکولا اعتقاد داشت که حیوان موقع کشته شدن، متوجه می شود، درد می کشد و همین موضوع منجر به ترشح آدرنالین در خونش می شود و بعد انسانها این گوشت را مصرف می کنند. برای همین است که جنگ و خونریزی بین انسانها رواج دارد چون آنها خون می خورند.

اظهارات یک کارشناس تغذیه درباره گیاهخواری

پروانه مهردادی یک کارشناس تغذیه درباره رژیم گیاهخواری در ایران و انگیزه افراد برای روی آوردن به این شیوه غذایی به خبرنگار “درنگ زندگی” می گوید: افرادی که به سمت این رژیم می روند، گیاهخواری را نوعی روش برای پاکسازی سموم انباشته در بدن، تعریف می کنند. آنها بر این باورند مواد غذایی در دسترس، حاوی ماده شیمیایی یا ناخالصی هایی است که برای بدن ضرر دارد، بنابراین ترجیح می دهند مواد غذایی را به صورت خام، دست نخورده یا کمتر دست خورده استفاده کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه، عده ای دیگر از گیاهخواران هم به علت درگیر بودن با بیماری های خاصی ملزم به مصرف دارویی هایی اند که البته دیگر خسته شده اند و آخرین تیر خلاص را گیاهخواری می دانند.

این کارشناس تغذیه درباره موافقان و مخالفانی که در جامعه پزشکان و کارشناسان تغذیه نسبت به گیاهخواری وجود دارد، اینطور توضیح می دهد: من در هر دو جبهه موافقان و مخالفان گیاهخواری بوده ام اما نمی توان نظرات دو جبهه مخالف و موافق گیاهخواری را رد کرد.

مهردادی بر اساس تجربیاتی که شخصا کسب کرده، بر این باور است: باید مشترکات دو جبهه موافق و مخالف را در نظر بگیریم. انواع و اقسام گیاهخواری ها را داریم. میوه خواری، گیاهخواری مطلق که حتی لبنیات و تخم مرغ هم در آن مصرف نمی شود، گیاهخواران لبنیات خوار که تخم مرغ، گوشت و مرغ و ماهی استفاده نمی کنند اما لبنیات را می خورند، گیاهخوارانی داریم که لبنیات استفاده نمی کنند اما در برنامه غذایی خود تخم مرغ را گنجانده اند. برخی گیاهخواران لبنیات و تخم مرغ را مصرف می کنند اما گوشت و مرغ و ماهی را حذف کرده اند. در گروه گیاهخواران مطلق، گیاهخواران پخته خوار و گیاهخواران خام خوار داریم. این رژیم ها با توجه به شرایط فرد، وزن کم یا زیاد حتی بیماری احتمالی می تواند در زندگی افراد گنجانده شود.

بازیگران معروف گیاهخوار

جواد رضویان، تتلو، محسن چاووشی، فرهاد آئیش و همسرش مائده طهماسبی از هنرمندان معروف ایرانی هستند که سالهاست رژیم گیاهخواری را در پیش گرفته اند. اما به جز عرصه هنر شاید بتوان عنوان قدیمی ترین و اولین گیاهخوار را به بوعلی سینا پزشک شهیر ایرانی نسبت داد.

آنچه می توان به طور کلی از رژیم گیاهخواری نتیجه گرفت، این است که این رژیم در بین اکثر ایرانیان بنا به دلایلی که تشریح شد مورد پذیرش قرار گرفته است. رژیمی که سلامتی و حتی خطراتی را برای انسانها به باور کارشناسان به دنبال دارد؛ با این حال، افراد به دنبال رژیم غذایی باشند که سلامتی شان را در آن ببیند.