قرآن و اشتغال زنان در بیرون از خانه


قرآن و اشتغال زنان در بیرون از خانه

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به وضعیت موجود جوامع مختلف و وارد شدن زنان در فضای بیرون خانه برای کار، آیا قرآن کریم برای کار کردن بانوان در بیرون از منزل برنامه ای دارد؟ آیا مانع این عمل است؟ یا اینکه با این عمل موافق است؟ در ابتدا...

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به وضعیت موجود جوامع مختلف و وارد شدن زنان در فضای بیرون خانه برای کار، آیا قرآن کریم برای کار کردن بانوان در بیرون از منزل برنامه ای دارد؟ آیا مانع این عمل است؟ یا اینکه با این عمل موافق است؟

در ابتدا لازم به ذکر است که قرآن کریم در مباحث اقتصادی تامین نیاز خانه و خانواده را برعهده مردان قرار داده است: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ [نساء/34] اما اگر به هر دلیلی این تامین نیاز توسط مرد انجام نشد، زن می‌تواند با رعایت نکات زیر در بیرون از منزل برای تامین نیازهای مالی خانواده، کار کند:

1). زن چاره‌ای جز کار کردن در بیرون منزل نداشته باشد که در این صورت می‌تواند در بیرون منزل کار کند کما اینکه دختران حضرت شعیب(علیه السلام) نیز بخاطر اضطرار در بیرون منزل کار می‌کردند: «... وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبیر [قصص/23] و پدر ما پیر مرد کهنسالى است(و قادر بر این کارها نیست)!»
2). در صورت کار کردن در بیرون از منزل چناتچه در محیط کار مردان نیز حضور دارند از اختلاط و... بپرهیزند همان طور که دختران حضرت شعیب(ع)به حضرت موسی گفتند: «لا نَسْقی‏ حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعاء [قصص/23] ما [این دام‏هایمان را] آب نمىی‌دهیم تا [این‏] شبانان [دام‏هایشان را] برگردانند و بروند.»
3). رفت و آمد با رعایت موازین شرعی انجام شود و از ارتباط زیاد با نامحرم وگفت وگو و... خودداری شود: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً [احزاب/32] پس به گونه‌اى هوس‏‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند؛ و سخن شایسته بگویید.»
4) رعایت حیا ( در راه رفتن ورفتار وگفتار) : «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاء؛[قصص/25] ناگهان یکى از آن دو(زن) به سراغ او آمد در حالى که با نهایت حیا گام برمى‏ داشت»

نتیجه:قرآن کریم کار کردن و اشتغال زنان را دربیرون منزل ،بارعایت حیا وعدم اختلاط واضطرار مجاز می داند.

منبع: رهروان ولایت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...