سود و زیان صدها میلیون دلاری لبران جیمز برای کلیولند


همشهری آنلاین: چند هفته پس از پایان رقابت‌های NBA 2018 با قهرمانی گلدن‌استیت وریرز و جارو شدن کاوالیرز، حالا همه چشم‌ها در کلیولند به دهان لبران جیمز دوخته شده است؛ او می‌ماند یا می‌رود؟

سود و زیان صدها میلیون دلاری لبران جیمز برای کلیولند

سود و زیان صدها میلیون دلاری لبران جیمز برای کلیولند
ورزش > توپ و تور - همشهری آنلاین:
چند هفته پس از پایان رقابت‌های NBA ۲۰۱۸ با قهرمانی گلدن‌استیت وریرز و جارو شدن کاوالیرز، حالا همه چشم‌ها در کلیولند به دهان لبران جیمز دوخته شده است؛ او می‌ماند یا می‌رود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اس‌پی‌ان، چهار سال پیش که کینگ جیمز از میامی هیت به کلیولند کاوالیرز بازگشت و نخستین قهرمانی تاریخ این باشگاه را در لیگ ملی بسکتبال آمریکا برای ایالت اوهایو و شهر کلیولند به ارمغان آورد، کمتر کسی تصور می‌کرد او با پایان یافتن قراردادش در تابستان 2018 ساز جدایی کوک کند. حالا این احتمال پس از باخت چهار بر صفر کاوالیرز در فینال مقابل گلدن‌استیت بیش از پیش قوت گرفته است.

تابستان 2014 هفته‌نامه تایم گزارشی منتشر و در آن به سود 500 میلیون دلاری اقتصاد کلیولند و اوهایو با بازگشت جیمز به باشگاه محبوب خود اشاره کرد؛ 129 میلیون دلار حاصل از افزایش درآمد بلیت‌فروشی در 41 دیدار خانگی کلیولند و 171 میلیون دلار حاصل گردش مالی مربوط به تاثیر حضور جیمز در باشگاه بر اقتصاد اوهایو. با صعود کلیولند به مرحله پلی‌آف و فینال، 195 میلیون دلار دیگر هم به دست می‌آید که در مجموع 495 میلیون دلار می‌شود.

حالا که شایعه جدایی احتمالی لبران از کاوالیرز پررنگ‌تر از همیشه به گوش می‌رسد، کارشناسان اقتصادی معتقدند این بار ایالت اوهایو و شهر کلیولند باید آماده پذیرفتن زیانی 300 میلیون دلاری شوند. میانگین تعداد تماشاگران کلیولند در دوره اول حضور جیمز در باشگاه 19 هزار و 745 نفر بود. این آمار در دوران دوری او (چهار فصل بازی در میامی هیت) به 17 هزار و 390 نفر رسید و در چهار سال اخیر با افزایشی خیره‌کننده رکورد 20 هزار و 562 نفر را زد.

لبران جیمز در تاریخ ورزش دنیا ارزشمندترین بازیکن آزاد شاغل در NBA لقب گرفته است. وقتی او در تابستان 2010 تمام استعدادش را با خود به میامی برد، ارزش باشگاه کلیولند در کمتر از یک سال از 476 میلیون دلار به 355 میلیون دلار افت کرد. اگر جیمز امسال هم تصمیم بگیرد سال‌های پایانی دوران حرفه‌ای خود را در باشگاهی جز کلیولند پی بگیرد و اگر باز هم 25 درصد از ارزش سهام باشگاه کم شود، کلیولند بیش از 300 میلیون دلار ضرر خواهد کرد.

برای دانستن اهمیت جیمز برای کلیولند، ابتدا باید دانست که او چگونه به ساخته شدن نسخه‌ای تازه و امروزی از این شهر به ویژه پیرامون کوییکن لونز آره‌نا (ورزشگاه خانگی کلیولند) کمک کرد. چهره امروزی مرکز شهر با زمان انتخاب شدن جیمز در یارکشی سال 2003 تفاوت‌های اساسی دارد. در هفت سال نخست حضور او در کلیولند میزان سرمایه‌گذاری در شهر حدود دو برابر افزایش یافت و از این رو، ارزش لبران برای کلیولند صدها میلیون دلار برآورد می‌شود.

کلیولند که هرگز جزو 50 شهر برتر میزبان کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های مهم نبود، در دوران حضور جیمز به فهرست 30 شهر برتر راه یافت. ضمن اینکه حرفه‌های مربوط به خوردن و آشامیدن به واسطه بازی لبران در کلیولند کاوالیرز 13 درصد و اشتغال در این شهر 24 درصد افزایش یافت. این در حالی است که در چهار سال حضور او در میامی هیت آمارهای مربوط به اشتغال و تجارت چندان ملموس و محسوس نبود.

لبران بماند یا برود، مسئولان باشگاه کلیولند کاوالیرز بلیت‌های بازی‌های سه فصل آینده را از همین حالا پیش‌فروش کرده‌اند و جدایی فوق‌ستاره باشگاه هم باعث نمی‌شود تخفیفی در قیمت‌ها اعمال کنند. البته خود لبران هم نقشی اساسی در بازسازی 140 میلیون دلاری ورزشگاه اختصاصی کلیولند خواهد داشت و خروج از جمع شوالیه‌ها نمی‌تواند او را از سرمایه‌گذاری در شهر دوران کودکی و نوجوانی بازدارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری