خودروهای داخلی چند ستاره هستند؟


ایمنی خودرو، کاهش تلفات جانی و آلایندگی‌ها، کیفیت سوخت، در کشورها و شرکت‌های مختلف خودروسازی جهان، از اهمیت…

خودروهای داخلی چند ستاره هستند؟

مروری بر استانداردهای خودروهای داخلی و خارجی

خودروهای داخلی چند ستاره هستند؟
سیناپرس: ایمنی خودرو، کاهش تلفات جانی و آلایندگی‌ها، کیفیت سوخت، در کشورها و شرکت‌های مختلف خودروسازی جهان، از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی در تلاشند با ارایه محصولی استاندارد و با کیفیت در فضای رقابتی حضور یابند.

استاندارد آلایندگی خودرو: اوایل دهه 90 میلادی با بحث گرمایش کره زمین و تبعات خطرناک آلودگی خودرو، اروپایی ها به فکر تدوین استانداردهایی مبنی بر میزان آلایندگی خودروهای سبک تا سنگین افتادند؛ استانداردهایی تغییرناپذیر که سال به سال سختگیرانه تر می شوند. مشهورترین این دستورالعمل ها که شامل تغییرات نسبتا عمده در الزامات آلودگی هوا بودند، با عنوان «یورو» شناخته می شوند. تاکنون نسخه های اصلی استاندارد یورو، به نسخه 6 رسیده که آخرین نسخه از سال 2014 اجرایی شده است. استاندارد یورو اکنون از کاربردی جهانی برخوردار است و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به آن استناد می کنند. استانداردهای مصوب سال های 2000 و 2005، قوانین سختگیرانه تری درباره کیفیت سوخت به همراه داشتند؛ برای مثال، در استاندارد 2000 حداقل عدد ستان برای سوخت «دیزل» 51 بود. حداکثر گوگرد نیز در سال 2000 معادل 350ppm و در سال 2005 مساوی 50ppm تعیین شد. برای سوخت «بنزین» نیز محدودیت های مشابهی اعمال شد. در سال 200 حداکثر گوگرد 150ppm بود که در سال 2005 به 50 ppm کاهش یافت. سوخت های بدون گوگرد یا به عبارت دیگر با مقدار گوگرد کمتر از 10ppm از سال 2005 در دسترس بودند و از سال 2009 استفاده از آن ها اجباری اعلام شد.

استاندارد کیفیت سوخت: بهبود سیستماتیک کیفیت سوخت در اتحادیه اروپا به تدریج حاصل شده است. این بهبود، موجب تصویب استانداردهای سختگیرانه تری برای آلایندگی شده است. این روند همچنین باعث شده است در سطح کل منطقه اروپا، سوخت‌های بنزین و دیزل با مقدار گوگرد نزدیک به صفر تامین و توزیع شود. نخستین استانداردهای سوخت در سال 1993، داوطلبانه بودند. اتحادیه اروپا سال هاست گوگرد را از سوخت اتومبیل حذف کرده است؛ به شکلی مشابه و البته در گستره ای جهانی تر، سرب نیز از سوخت ها حذف شده است.

استاندارد ایمنی: موسسه بیمه و امنیت بزرگراهی (IIHS) در ایالات متحده یکی از معتبرترین مراکز تست ایمنی خودرو در جهان است. این موسسه به تازگی نام امن ترین خودروها را در سال 2017 اعلام کرده است که در میان شرکت های خودروساز، تویوتا بالاترین شمار خودروهای امن را دارد. بالاترین درجه ایمنی خودرو در این موسسه Top Safety Pick است که در میان همه خودروهای عرضه شده با بازار آمریکا تنها 38 خودرو توانسته اند این رتبه را کسب کنند. در این استاندارد سختگیرانه جدید به غیر از آزمون های تست تصادف، قابلیت سیستم های ایمنی خودرو برای پیشگیری از تصادف مانند ترمزهای اتوماتیک اضطراری هم ارزیابی شده است.

افزایش ۴ ستاره‌ها، کاهش تک ستاره‌ها

از چندی پیش دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی (آدیت) تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شد. متناسب با تغییر دستورالعمل ارزیابی، نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها نیز تغییر کرده و به جای ارایه نمره منفی، خودروها ستاره‌دار می‌شوند به‌گونه‌ای که یک ستاره داشتن پایین‌ترین سطح کیفی را و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می‌دهد.

گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای سواری داخلی در اسفندماه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از افزایش تعداد خودروهای ۴ ستاره و کاهش تعداد خودروهای تک ستاره دارد.

طبق نتایج منتشر شده در گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در ماه پایانی سال ۹۵، ۳۳ مدل خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته است که تنها ۴ مدل خودرو توانسته اند ۴ ستاره کیفی کسب کنند، در حالیکه در ماه مشابه سال ۹۶ با ارزیابی ۳۷ مدل خودرو ۱۰ مدل موفق به دریافت ۴ ستاره کیفی شدند.

بر اساس این مقایسه تعداد خودروهای ۳ ستاره نیز افزایش داشت و از ۸ مدل به ۱۲ مدل خودرو رسید. تعداد خودروهای ۲ ستاره نیز از ۵ مدل در سال ۹۵ به ۱۲ مدل در سال گذشته افزایش یافت.

این در حالیست که خودروهای تک ستاره از ۱۴ مدل خودرو در سال ۹۵ به ۳ مدل خودرو در سال ۹۶ کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته ۹ مدل خودرو به لیست ارزشیابی کیفی خودروها اضافه شد که شامل ۵ خودرو ۴ ستاره، ۲ خودرو ۳ ستاره و ۲ خودرو ۲ ستاره بوده است و این امر حاکی از افزوده شدن خودروهای باکیفیت در سال گذشته به بازار خودرو کشور می باشد.

خودروهای اضافه شده عبارتند از :پژو ٢٠٠٨ (4ستاره)، هیوندایی i٢٠(4ستاره)، خودروی B٣٠(4ستاره)، تندر ٩٠پلاس اتوماتیک(4ستاره)، پژو ٢٠٧ اتوماتیک (4ستاره)، هایما s٧ اتوماتیک(3ستاره)، دنا پلاس(3ستاره)، دانگ فنگ H٣٠ (2ستاره) و ساینا (2ستاره).

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه