موقوفات قرآنی در کشور اندک است


موقوفات قرآنی در کشور اندک است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: موقوفات قرآنی در سطح کشور کم است اما به برکت جمهوری اسلامی، امام راحل، شهدا و رهبری امروز به قرآن توجه شده است.


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی محمدی در مراسم رونمایی از موقوفه مشارکتی ساخت دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد افزود: مقصد جمهوری اسلامی تحقق معارف و فرهنگ قرآن در جامعه است و حافظان، دانشجویان و دانشگاههای قرآنی فعال نشانه توجه جمهوری اسلامی به قرآن هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی فکر می کنند وقف مختص متمکنین و ثروتمندان است ،اما در اسلام اینگونه نبوده زیرا در طول تاریخ اسلام وقفهایی برای همه اقشار مومنین به چشم می خورد.

وی افزود: در عصر حاضر نیز وقف مشارکتی و جمعی به منظور بهره مندی همه اقشار از ثواب وقف به لحاظ حقوقی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هم اینک هر کس به اندازه تمکن مالی خود می تواند در این سنت حسنه مشارکت کند.

حجت الاسم محمدی ادامه داد: وقف مشارکتی فاطمی در مشهد و ساخت مراکز درمانی وقفی با مشارکت افراد متعدد در مراکز برخی از استان‌های کشور اجرا شده و برخی نیز مانند یک پروژه ۵۰۰ میلیارد تومانی در شیراز در حال انجام است. ‌

وی به اشکال متعدد موقوفات اشاره و بیان کرد: وقف مصداق کامل صدقات جاریه است که بعد از فوت واقف از ثمرات معنوی آن بهره می برد که خوشبختانه در کشور موقوفات قابل توجهی داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در مشهد موقوفه مسجد گوهرشاد حدود ۷۰۰ سال برای خانمی که واقفش بوده خیرات داشته و حتی در کشور موقوفات هزار و ۲۰۰ ساله ای داریم که در طی این سالها ثمرات فراوان برای واقف آن داشته است.

رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد نیز در این مراسم گفت: این دانشکده سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و تاکنون ۶۰۲ دانش آموخته در چهار رشته تفسیر، علوم قرآن، معارف قرآن و علوم قرآن و حدیث در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته است.

حجت الاسلام غلامرضا زارع مهرجردی افزود: ۱۰ عضو هیات علمی و ۱۴۷ استاد مدعو با این دانشکده همکاری دارند. ۴۳۵ دانشجو در این دانشکده در حال تحصیل هستند اما مکان تحصیلی، آموزشی و خوابگاهی آن استیجاری بوده که در شلن مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی نیست.

وی ادامه داد: ۴.۲ هکتار زمین سال ۱۳۹۲ در قالب ۲۸ هزار مترمربع بنا با مساعدت مسئولان اجرایی خراسان رضوی به دانشکده تربیت مدرس قرآن واگذار شد و تاکنون اسکلت بتنی به مساحت پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع برای ساخت مجموعه آموزشی برپا شده است.

رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن گفت: برای تکمیل ساخت این مجموعه ۳۵۰ میلیارد ریال در قالب ۷۰۰ هزار سهم ۵۰۰ هزار یالی به صورت وقف مشارکتی در نظر گرفته شده و امید است با حمایت مسئولان و خیرین این بنا تا سال ۱۳۹۸ مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد.

کد خبر 4338517
موقوفات قرآنی در کشور اندک است مهرنوش محمدزاده

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها