رویدادهای افغانستان در جمعه ای که گذشت


رویدادهای افغانستان در جمعه ای که گذشت

کابل - ایرنا - با تداوم اعتراض مردمی به دستگیری یک فرمانده محلی در استان فاریاب واقع در شمال افغانستان، حملات گروه طالبان در آن مناطق نیز افزایش یافته و به گزارش رسانه های محلی برخی روستاها سقوط کرده و انفجار بمب های کنار جاده ای در استان غزنی سه کودک را به کام مرگ برد.

به گزارش ایرنا، «محمد کریم گیلانوال» فرماندار شهرستان «گیلان» در استان غزنی در مرکز افغانستان روز شنبه تایید کرد که بر اثر انفجار دو عدد «مین» جاسازی شده در جاده روستاهای «شینکی» و «قلعه ظابط» سه کودک کشته و 7 تن دیگر زخمی شدند.
وی به خبرنگار ایرنا گفت که زخمی های این رویداد برای درمان به شهر غزنی مرکز این استان اعزام شدند اما وضعیت زخمی ها وخیم گزارش شده است.
گیلانوال نگفت که این مین ها توسط چه کسانی جاسازی شده بود اما دولت افغانستان همواره گروه طالبان و تروریست های هم دست با این گروه را مسئول جاسازی بمب در جاده ها معرفی می کند.
طالبان طی سه روز گذشته حملات خود را در استان های شمال افغانستان از جمله استان های «فاریاب» و «جوزجان» شدت بخشیده است و روز گذشته با حمله به شهرستان «چمتال» در استان بلخ چهار روستا را تصرف کرده و تا نزدیکی مقر فرمانداری این شهرستان پیش رفته اند.
«جاوید سلیم» سخنگوی نیروی ویژه ارتش صبح شنبه در صفحه اجتماعی خود نوشت که نیروهای ویژه برای سرکوب طالبان به چمتال رسیده اند و طالبان را به جای جنگ با مردم بی دفاع به مبارزه با این نیروهای ارتش فراخوانده است.
همچنین وزارت دفاع افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 72 عضو گروه طالبان در استان های «ننگرهار»، «لغمان»، «میدان وردک»، «غزنی»، «لوگر»، «ارزگان»، «زابل»و «بامیان»، «فراه»، « بادغیس» و «فاریاب» در جریان عملیات های هوایی و زمینی نیروهای ارتش کشته شده اند.
این وزارتخانه از پیشروی های نیروهای ارتش در شهرستان های «ناوه» و «نادعلی» استان هلمند خبر داد و افزود که افراد طالبان در این استان دچار اختلافات داخلی در باره صلح و جنگ شده اند.
امروز همچنین از استان غور در جنوب غرب استان فاریاب گزارش رسید که منطقه شالجوی در شهرستان ولینه این استان به دست طالبان افتاده و «محمد ابراهیم» فرماندار شهرستان چهارسده این استان نیز بر اثر انفجار مین کنار جاده جان باخته است.
حملات طالبان که از شب گذشته در منطقه شالجوی آغاز شده به گفته مردم محلی در نهایت به سقوط پایگاه های حفاظتی نیروهای خیزش مردمی شده است.
«عبدالحی خطیبی » سخنگوی استاندار غور ضمن اعلام این اخبار به رسانه گفته است که دو تن از نیروهای خیزش مردمی نیز در این درگیری ها کشته شده اند.
البته طالبان در مناطقی که مورد حمله قرار می دهد، مستقر نمی شود زیرا توان مقابله با نیروهای دولتی را در مرحله پدافند ندارد و بیشتر از شیوه حمله و فرار بهره می گیرد و از سوی دیگر نیز دولت توان استقرار و توزیع متناسب نیرو و تجهیزات را در همه کشور ندارد و این وضعیت به نوعی برآورد زمانی برای تداوم درگیری را نامحدود ساخته است.
علاوه به این شکل از ناامنی ها طی دیروز در استان ها سمنگان و فاریاب ، اعتراض شهروندان به دستگیری نظام الدین قیصاری یکی از فرماندهان ازبک خیزش های مردمی فاریاب که به گفته مقامات دولت متهم به اقدامات غیر قانونی است ادامه داشت و به اعتقاد مردم این بازداشت تنها رویکرد قومی داشته و حتی انتصاب استاندار جدید برای فاریاب هم این آتش را خاموش نکرد.
*آساق*291*1104**1337

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها