گذر راه‌آهن اردبیل از مرگ بودجه‌ای


گذر راه‌آهن اردبیل از مرگ بودجه‌ای

‌در حالی راه آهن اردبیل به یک پروژه فراموش شده و از یاد رفته تبدیل شده بود که به یکباره این ابرپروژه اردبیل از مرگ بودجه‌ای عبور کرد و در این دو سال حیاتی دوباره یافته است.

‌به گزارش ایسنا،‌ راه آهن میانه – اردبیل به طول 175 کیلومتر از سال 83 شروع شده و در این 14 سال با فراز و نشیب و بیم و امید روبرو بوده، به طوری که از این پروژه به عنوان سهل ممتنع یاد می‌شود که پیچ و خم‌های آن هر کس را به یاد کارزاری سخت می‌اندازد که به نظر می‌رسد با مجاهدت شبانه‌روزی باید کار کرد تا وعده سه ساله تکمیل این پروژه تا آخر سال 99 عینیتی واقعی یافته و بارقه امید و نشاط در منطقه حاکم شود.


این خط ریلی که با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای واگن باری در نظر گرفته شده از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی شروع شده و با طی یک منطقه کوهستانی صعب‌العبور و رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه آن گذر کرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل اوزن ادامه مسیر می‌دهد.


این خط ریلی در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگور چای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل می‌شود.


در این محور 8 ایستگاه شامل دو ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام‌های سبز و اردبیل و سه ایستگاه مسافری درجه دو به نام‌های فیروزآباد و گنجگاه و مهمان‌دوست و سه ایستگاه بین راهی پیش‌بینی شده است.


سه نماینده شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در یک روز گرم تابستان با همراهی مسئولان، مجریان و پیمانکاران راه‌ آهن و چند تن از خبرنگاران از تمام مسیر 175 کیلومتری راه آهن با دقت و ظرافت بازدید کرده و در جریان روند احداث و عملیات اجرایی این پروژه عظیم قرار گرفتند.


راه آهن میانه – اردبیل در قالب قطعات مختلف با هشت دستگاه تونل به طور کلی به طول 2 هزار و 947 متر که طولانی‌ترین آن معادل 604 متر و کوتاه‌ترین آن معادل 167 متر است به همراه پنج دستگاه پل خاص و 44 دستگاه آبروی تیپ به همراه اجرای کلیه عملیاتی که برای تکمیل زیرسازی و آماده‌سازی با هدف اجرای روسازی راه‌ آهن ضرورت دارد به همت پیمانکاران در حال انجام است.


بازدید را از قطعه 7 و 6 و به قولی ایستگاه در حال احداث اردبیل شروع کردیم که البته بناست این ایستگاه تغییر مسیر داده و در نزدیک‌ترین نقطه اردبیل ایستگاه جدیدی برای راه آهن اردبیل راه‌اندازی شود که به خاطر طرح این مسایل عملیات احداث ایستگاه قبلی با 60 درصد پیشرفت به حال خود رها شده است.


رضا کریمی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ در همان ابتدای بازدید در مورد سرعت حرکت واگن‌های باری و مسافری و و شایعات منتشر شده در باب پائین بودن سرعت حرکت قطار اردبیل – میانه سخن به میان آورد که مجری پروژه به صراحت این شایعات را تکذیب و سرعت واگن مسافربری را 160 کیلومتر بر ساعت و باری را 120 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد که احتمال ارتقای این سرعت حرکت نیز در آینده وجود دارد.

گلایه‌هایی از جنس کمبود منابع مالی


اما از همان قطعات 7 و 6 راه آهن عوامل اجرایی تنها دلیل کندی اجرای پروژه را نبود منابع مالی اعلام کردند و به صراحت خطاب به نمایندگان اعلام کردند اگر پولی تزریق شود در قطعات مختلف پیمانکاران با سرعت بسیار بالا توان کار اجرایی را دارند، هر چند که در دو سال اخیر و با تلاش و پیگیری استاندار اردبیل و نمایندگان مجلس راه‌آهن اردبیل در ریل امیدواری مضاعف به تلاش و تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفته است.


پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل – میانه در قطعات و فازهای مختلف روند رو به جلو داشته و همه قطعات فعال و کار عمرانی و عملیاتی در آنها به جد دنبال می‌شود که برخلاف سال‌های گذشته و بازدیدهای قبلی به راحتی می‌توانستیم در راه آهن اردبیل روح کار، تلاش و مجاهدت پیگیرانه و سختکوشی کارگران و عوامل اجرایی را مشاهده کنیم.


در حالی 70 کیلومتر از راه آهن اردبیل – میانه در چند ماه آینده قابلیت ریل‌گذاری را دارد که با سرکشی به پل خاصی که در قطعه چهار در حال احداث است از بالای بلندی‌ها به راحتی می‌توانستیم سختکوشی عوامل قرارگاه نینوا را مشاهده کنیم که در سخت‌ترین شرایط و کوهستانی‌ترین نقطه این مسیر در حال برافراشتن قالب این پل بودند که به طول 264 متر با پایه 80 متری این پل‌های خاص در منطقه آرپاچایی در حال انجام است که اواخر سال آینده این پل‌ها نیز به شرط تزریق اعتبار کافی قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت.


از این پل که بلندترین پل راه آهن کشور محسوب می‌شود اگر عبور کنیم پای درد دل مجریان این پروژه نشستیم که از دیر پرداخت شدن منابع اعتباری و سختی فروش اوراق خزانه سخن به میان آوردند که با این اوضاع و احوال اقتصادی نمی‌توانند آهن و میلگرد خود را به قیمت مناسب خریداری کنند به طوری که به نظر می‌‌رسد این شرایط سخت اقتصادی در تامین مصالح مورد نیاز نیز بر کار و روند احداث این پروژه تاثیرگذار بوده است.

راه آهن اردبیل بعد از سه دوره جام جهانی


یکی از پیمانکاران پروژه راه آهن اردبیل و مهندسان کاربلد این طرح عظیم در پاسخ به جواب نمایندگان که چندین سال است در این پروژه فعالیت می‌کنید، بیان کرد: با این جام جهانی سه دوره است که فینال را در کارگاه‌های راه آهن تماشا می‌کنیم، ولی امیدواریم برای جام جهانی آینده دیگر در این منطقه حضور نداشته باشیم.


هر چند پول حلقه گمشده راه آهن اردبیل – میانه است و به شدت تنگناهای مالی پیمانکاران این پروژه را معذب کرده و حتی در برخی از قطعات عدم تزریق اعتبار سبب شده تا در کارگاه‌ها ماشین‌آلات به دلیل نبود گازوئیل در حالت غیرفعال قرار گیرند اما امیدواری در چهره عوامل اجرایی راه آهن اردبیل ملموس به نظر می‌رسید به طوری که آنها هم به تخصیص 100 درصد اعتبار 97 و هم فاینانس 750 میلیارد تومان امیدوار بودند تا با پرداخت نقدی این اعتبارات گره‌ای از گره‌های کور راه آهن اردبیل باز شده و همچنان امیدوار به سال 99 باشیم که هم نمایندگان و هم نماینده عالی دولت در استان اردبیل قول افتتاح این ابرپروژه را دادند.

پروژه از نفس افتاده راه آهن را احیا کردیم


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پایان این بازدید 12 ساعته از قطعات مختلف راه آهن اردبیل اظهار کرد: خوشحال هستیم که امروز به همراه دو نماینده دیگر اردبیل در مجلس کریمی و فیضی از مسیر پر از سنگلاخ اردبیل بازدید داشتیم و از صفر تا 100 این پروژه را از نظر گذراندیم و در تمام قطعات شاهد کار، تلاش و روحیه نشاط برای به سرانجام رساندن این پروژه بودیم.


صدیف بدری گفت: در حالی که این پروژه سال 94 تنها 7 میلیارد تومان اعتبار داشت از سال 95 و با شروع به کار مجلس دهم تمام سعی و تلاشمان را انجام دادیم تا راه آهن جان دوباره‌ای بگیرد به طوری که سال 95 برای راه آهن اردبیل 47 میلیارد تومان، سالل گذشته 122 میلیارد تومان و امسال نیز 135 میلیارد تومان بودجه مصوب کردیم تا با تخصیص 100 درصدی این پروژه جان دوباره‌ای بگیرد.


وی با بیان اینکه برخی از قطعات راه آهن از نظر پیشرفت فیزیکی و تحرک اجرایی وضعیت قابل قبولی داشته و در برخی از قطعات این مساله جای بحث دارد، خاطرنشان کرد: مصمم هستیم در هفته آینده جلسه‌ای را با وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت زیرساخت‌ها برگزار کنیم تا مشکلاتی که پیمانکاران اعلام کردند، مطرح و برای حل آنها دنبال راه حل مناسب باشیم.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ اضافه کرد: ما با حضور همکاران جلسات ماهانه پیگیری برگزار می‌کنیم و به جد پیگیر این موضوع هستیم تا به دلایل مختلف کار به فراموشی سپرده نشود.


بدری اتفاق مبارک رخ داده را در تصویب فاینانس داخلی برای تزریق 750 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه یادآور شد و افزود: با امضای قراردادها و موافقت بانک ملی قرار است با نظر مساعد بانک مرکزی مبلغ مورد نظر پرداخت شود که این پرداختی‌ها در سه قسط خواهد بود.


وی تزریق این منابع را امیدبخش برای فعالیت کارگاه‌های راه آهن اردبیل – میانه اعلام و تصریح کرد: اتفاق خوب دیگری که در این پروژه رخ داده به پیمان رفتن ایستگاه سبز به سمت پل دختر است که مسیر ارتباطی ما را به سمت تهران تا 50 کیلومتر کاهش می‌دهد.


بدری اظهار امیدواری کرد؛ با این اقدامات و تحرک جدی‌تر در پروژه راه آهن اردبیل – میانه این طرح بزرگ تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد اما در عین حال نقدهایی نیز به سرعت اجرای این پروژه وارد است که ضرورت دارد در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی آنها را مطرح و موانع پیش رو را برداریم.


وی اضافه کرد: امیدواریم با تکمیل این پروژه آرزوی دیرین مردم اردبیل محقق شده و با اتصال آن به سمت مغان و آسیای میانه شاهد انتقال تولیدات کشت و صنعت و شمال استان و تردد مسافران در این مسیر باشیم.

نباید روی زمان افتتاح راه آهن مانور تبلیغاتی بدهیم


دیگر نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ گفت: «دوران چه کنم چه کنم» برای پروژه راه آهن اردبیل تمام شده و الان شاهد آن هستیم تمام قطعات و بخش‌های این پروژه فعال و مشغول بکار شده است.


محمد فیضی بیان کرد: بعد از مرگ بودجه‌ای راه آهن در سال 94 که تحقیر این پروژه با تخصیص 7 میلیارد تومان به همراه داشت، در سه سال اخیر به ترتیب 47، 122 و 135 میلیارد تومان راه آهن اردبیل بودجه مصوب داشته که تخصیص آنها در حد 100 درصد بوده است.


وی با بیان اینکه راه آهن اردبیل – میانه جزو پنج پروژه اولویت‌دار کشور است، تصریح کرد: در کنار اعتبار سالانه و فاینانس برای راه آهن اردبیل – میانه ما از همه انتظار داریم روی زمان سه یا چهار و یا دوونیم ساله این پروژه در مسیر تکمیل مانور ندهند و اجازه دهیم پروژه با کیفیت اجرا شود و یک سال این طرف یا آن طرف برای ما فرقی نمی‌کند که بخواهیم این پروژه را افتتاح و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.


فیضی بر این باور است همین که راه آهن از سردرگمی خارج شده کار ارزشمندی است و باید تمام قطعات آن را با تزریق اعتبار مورد نیاز فعال نگهداریم.

امیدوار به افتتاح راه آهن در سه سال آینده هستیم

رضا کریمی نیز در این بازدید در سخنانی گفت: هر چند رضایت کامل از روند احداث این پروژه نداریم اما در این شرایط اقتصادی کشور همین که کارگاه‌ها فعال بوده و در حد وسع و توان مالی کار انجام می‌شود برای ما ارزشمند است.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ اظهار کرد: وزارت راه آنطور که استاندار و نمایندگان استان در مجلس پیگیر تکمیل راه آهن هستند دلسوزی و همراهی نمی‌کند و در وهله بعدی مشکلات نقدینگی در کشور سبب شده تا آنگونه که مناسب است نتوانیم پیشرفت کار را شاهد باشیم.


کریمی گله‌مندی اکثر پیمانکاران را از افزایش قیمت آهن، میلگرد و سایر ابزار و ادوات مورد نیاز یادآور شد و بیان کرد: زمان بازپرداخت اسناد باید کوتاه مدت بوده و بخشی از اعتبارات نیز به صورت نقدی پرداخت شود که در این صورت می‌توانیم امیدوار به راه‌اندازی پروژه در سه سال آینده باشیم.


وی با قدردانی از پیگیری مجدانه و سختکوشی استاندار اردبیل برای به سرانجام رساندن این پروژه تا دهه فجر سال 99 تصریح کرد: برای ما زمان‌بندی اجرای این پروژه مهم است و آنطور که مسئولان بانک ملی قول داده‌اند قسط اول مبلغ فاینانس تا آخر تابستان پرداخت خواهد شد.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ با اشاره به اهمیت زمان‌بندی پروژه و گزارش‌گیری از انجام کار در مراحل مختلف اجرای پروژه گفت: بنده امیدواری زیادی به تکمیل این پروژه در فرجه سه ساله دارم و 100 درصد به این وعده امیدوار و خوشبین هستیم و تردیدی در این وجود ندارد که با یک مجاهدت شبانه‌روزی می‌توان در دهه فجر 99 شاهد شنیده شدن سوت قطار در اردبیل باشیم.

در این بازدید یکروزه به رغم همه سختی‌های مسیر و عبور از قطعات مختلف که هر سه نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین مصرانه و با تیزبینی روند کار و پیشرفت پروژه را رصد می‌کردند بالاخره بازدید در میانه و قطعه سبز به پایان رسید تا با اعلان تشکر و قدردانی از تلاش دست اندرکاران این ابرپروژه ریلی کشور به انتظار روزهای خوش آینده نشست تا اردبیلی‌ها روی خوش توسعه را در سایه راه آهن تجربه کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ پدر مهران غفوریان واقعا ساواکی بود؟