خواص چای بوته عسل / Honeybush برای سلامتی


خواص چای بوته عسل / Honeybush برای سلامتی

امروزه مردم برای سلامت خود اهمیت ویژه ای قائلند و اکثرا چای و قهوه معمولی خود را با چای گیاهی جایگزین کرده اند. چای های گیاهی نه تنها برای سلامتی مفیدند بلکه بیشتر آن ها طعم و مزه خوبی هم دارند. یکی از این چای ها، چای بوته عسل است که از برگ گیاه سایکولپیا (Honeybush) درست می شود.  با ما همراه شوید. فواید...

امروزه مردم برای سلامت خود اهمیت ویژه ای قائلند و اکثرا چای و قهوه معمولی خود را با چای گیاهی جایگزین کرده اند. چای های گیاهی نه تنها برای سلامتی مفیدند بلکه بیشتر آن ها طعم و مزه خوبی هم دارند. یکی از این چای ها، چای بوته عسل است که از برگ گیاه سایکولپیا (Honeybush) درست می شود. با ما همراه شوید.

فواید چای بوته عسل یا هانی باش برای سلامتی

این چای بوی عسل می دهد و مزه شیرین دارد. مصرف روزانه آن فواید متعددی برای سلامتی دارد که در این مقاله به آن می پردازیم.

بهبود سیستم ایمنی

چای بوته عسل سرشار از آنتی اکسیدان است که عمدتا ترکیبات فنلی هستند.این ترکیبات در حفظ ایمنی بدن در برابر استرس اکسیداتیو نقش مهمی ایفا می کند. ترکیبات فنلی برای تقویت سیستم ایمنی شناخته شده هستند. سیستم ایمنی شما را در مقابل بیماری ها و عفونت ها مصون می کند و با توجه به مقادیر بالای ترکیبات فنلی در چای هانی باش، این چای می تواند شما در مقابل سرماخوردگی ، آنفولانزا و بیماری های دیگر محافظت کند.

جلوگیری و کاهش علائم دیابت

پینیتول موجود در چای بوته عسل سطح قند خون را پایین می آورد و در کنترل قند خون نقش مهمی ایفا می کند. پینیتول داروی شناخته شده در درمان دیابت است.

مبارزه با التهاب

ترکیبات فنل موجود در این چای در جلوگیری از التهاب و پیشرفت بیماری های التهابی نظیر بیماری کرون و IBD نقش مهمی دارد. این چای اگر با کمی لیمو و عسل مصرف شود می تواند در درمان گلو درد مفید باشد.

یائسگی آسان

چای بوته عسل داری خواص فیتواستروژنیک است که مانند استروژن در بدن زنان عمل می کند. این چای با خواص بی نظیر خود یائسگی را برای زنان آسان کرده و از بیماری های قلبی و سرطان های مرتبط با هورمون و پوکی استخوان جلوگیری می کند. Honeybush حاوی آنتی اکسیدان هایی نظیر ایزوفلاون، کومستان و سایر آنتی اکسیدان هایی که به عنوان فیتو استروژن ها عمل می کنند است و علائم یائسگی مثل اضطراب، گرگرفتگی، نوسانات خلقی ، پوکی استخوان و افسردگی را کاهش می دهد.

جلوگیری از سرطان

مصرف هر چای گیاهی خواص مختص خود را دارد ولی چای بوته عسل در جلوگیری از سرطان بسیار عالی است. این چای بعنوان یک توموراکسیال بدن را قادر به مبارزه با سلول های تومور در بدن کرده و فعالیت ضد جهشی آن در جلوگیری از جهش سلولی و تبدیل سلول ها به سلول های سرطانی مفید است. همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که بدن شما را در مقابل رادیکال های آزاد که عامل اصلی سرطان هستند، مصون می کند.

جلوگیری از آسیب پوست

این چای برای درمان پوست آسیب دیده بسیار عالی است. مثلا در کاهش علائم آفتاب سوختگی، لایه برداری پوست و سفت شدن پوست نقش مهمی دارد. این چای می تواند از پیر شدن پوست پیشگیری کند. Honeybush حاوی مانگیفرین و هسپریدین است که در بسیاری از محسولات آرایشی مربوط به پوست استفاده می شود. خواص ضد قارچی چای بوته عسل در درمان اگزما و پسوریازیس کمک می کند. شما می توانید برای درمان آکنه از ماسک Honeybush استفاده کنید و برای درمان آلودگی های پوستی، صورت خود را با این چای شستشو دهید. بسیاری از کمپانی های محصولات آرایشی در کرم های ضد چین و چروک خود از این گیاه استفاده می کنند.

جلوگیری از آلزایمر

استرس اکسیداتیو ممکن است آسیب بیش از حد به سیستم عصبی و مغز وارد کرده و حتی منجر به آلزایمر شود. هانی باش سرشار از پلی فونل است که در جلوگیری از این کار کمک می کند.

خواص چای بوته عسل / Honeybush برای سلامتی

مدیریت هورمون ها

چای بوته عسل از برخی ترکیبات طبیعی تشکیل شده که می تواند عملکرد هورمون جنسی استروژن را تقلید کند. بنابراین مصرف آن به همان اندازه استروژن مفید است با این تفاوت که داروهای حاوی استروژن دارای عوارضی هستند که این داروی گیاهی ندارد.

مفید برای استخوان

منگیفیرین، هسپردین و ایزومنگیفرین چای بوته عسل در درمان آرتریت روماتوئید موثر است و خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن نیز در بهبود سلامت استخوان مفید است.

کاهش وزن

این چای با تحریک شکستن چربی باعث کاهش وزن شده و از آنجا که فاقد شکر و چربی است در کنترل وزن نیز نقش دارد.

سلامت دستگاه گوارش

وجود منگیفیرین در این چای از آسیب ها و مشکلات شناخته شده معده جلوگیری می کند و به لطف خواص آنتی اکسیدانی در درمان زخم معده و سوء هاضمه بسیار عالی عمل می کند. این گیاه همچنین اسپاسم کولیک و معده در نوزادان را کاهش می دهد.

محافظت از کبد و ریه

اثر آنتی اکسیدانی قوی این چای در حفاظت و بازگردانی کبد بسیار موثر است.همچنین پینیتول موجود در آن می تواند موکوس را از دستگاه تنفسی پاک کرده و از ریه ها در مقابل آلودگی، دود، سرفه و سرماخوردگی محافظت کند.

خواب راحت و آرامش بدن

چای هانی باش بسیار خوشمزه و طعم خوبی دارد. کسانی که اختلال خواب دارند می توانند به کمک این گیاه خواب راحت را تجربه کنند. Honeybush با آرام کردن اعصاب و ماهیچه ها و کاهش استرس فکری باعث خواب آرامی می شوند.

گروه ترجمه روژان

خواص چای بوته عسل / Honeybush برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی