منتخبان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی معرفی شدند/ اولویت تألیف بر ترجمه


منتخبان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی معرفی شدند/ اولویت تألیف بر ترجمه

کیمیا استاد: آیین پایانی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در حالی دیروز یکشنبه ٣١تیرماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد که ٢۵منتخب در چهار بخش کتاب، پایان‌نامه، حمایت از آثار رضوی و ناشر برتر معرفی...


کیمیا استاد: آیین پایانی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در حالی دیروز یکشنبه ٣١تیرماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد که ٢۵منتخب در چهار بخش کتاب، پایان‌نامه، حمایت از آثار رضوی و ناشر برتر معرفی شدند.
به گزارش شهرآرا، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: به نظر می‌رسد نگاهی دوباره لازم است تا آثاری فاخر در مجموعه آستان قدس تولید شود زیرا ظرفیت و زمینه در این مجموعه بسیار زیاد است.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: در دنیای فعلی، بسیاری از میزگردها زیر سقف فضای مجازی انجام می‌شود و راه‌های سخن‌گفتن و ارتباط با فرهیختگان گوشه وکنار دنیا آسان شده است. بنابراین تحقیقات و تولید محصول نیز باید سریع‌تر، جامع‌تر و فاخرتر صورت بگیرد.
او ضمن ارج‌ نهادن به کار ترجمه گفت: این امر ارزشمند است اما تولید اثر نیز مهم است و در این زمینه باید کار زیادی انجام دهیم.

توقع تولید آثار فاخر به نام حضرت رضا(ع)
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: از بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی می‌خواهم موضوع مرجعیت علمی را به‌طور جدی در دستور کار قرار دهند. این شعار و آرمانی دست‌نیافتنی نیست. او تأکید کرد: حتما صاحبان پژوهش‌های فاخر و ارزشمند به همکاری دعوت کنیم تا تحت نام حضرت رضا(ع) با مجموعه آستان قدس رضوی کار کنند. دکتر مجتبی بذرافشان مقدم، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر جشنواره، نیز بیان کرد: حاصل اطلاع‌رسانی گسترده دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره کتاب سال رضوی در داخل و خارج از کشور دریافت ٣٢۴ اثر در پنج بخش پس از پالایش اولیه بود. دراین‌میان، ٧٠اثر به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی، سواحیلی، هوسایی، گجراتی و ترکی آذربایجانی از کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، هند، کانادا و آفریقای جنوبی بود. او افزود: داوری برخی از آثار خارجی مشکل بود که برای تسهیل آن، از جامعه‌المصطفی و شخصیت‌هایی به‌جز هیئت داوران کمک گرفتیم. ٢۶٣ کتاب منتشرشده، شش کتاب دیجیتال، ١٨ پایان‌نامه و ٣٧ اثر در بخش حمایت از آثار رضوی مجموع ٣٢۴ اثر ارسالی به جشنواره را در بر می‌گرفتند که بذرافشان به آن‌ها اشاره کرد.

١٩ اثر منتخب بخش کتاب فقط ٣ رتبه برتر داشتند
آثار رسیده به دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی را شش گروه داوری کردند. پس از آن، ١٩ اثر در بخش کتاب (درمجموع ٢١ مؤلف)، دو اثر در بخش پایان‌نامه، سه اثر در بخش حمایت از آثار رضوی و یک ناشر در بخش ناشر فعال برگزیده شدند. در این میان، هیئت داوری اثری را شایسته انتخاب در بخش کتاب دیجیتال ندانست.
در بخش کتاب برتر با محور تاریخ و سیره رضوی، هیئت داوران کتاب «مؤلفه‌های تمدن‌ساز در مکتب سیاسی امام‌رضا(ع)» تألیف دکتر موسی نجفی را رتبه سوم و کتاب «امام‌رضا(ع)، پیشوای هشتم» اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبرعلی تیموری را شایسته تقدیر معرفی کرد.
در بخش کتاب برتر با محور علوم و معارف رضوی، رتبه سوم به کتاب «برمدار آفتاب:ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین محمدحسین پورامینی و نیز عنوان شایسته تقدیر به کتاب «زندگی و فضیلت آل عبا(ع) در کلام امام رضا(ع)» اثر سیدحسن حسینی تعلق گرفت. کتاب «زیارت مجازی: مفهوم‌ها و الگوها» نوشته دکتر مسلم‌علی مهدی در محور زیارت، کتاب شایسته تقدیر معرفی شد.همچنین در محور خاندان و یاران امام‌رضا(ع)، هیئت داوران اثر دکتر محمدرضا سنگری با عنوان «ابوالفضل نهضت رضوی: زندگی‌نامه حضرت احمدبن‌موسی(ع)، شاهچراغ» را شایسته تقدیر دانست.
در بخش کتاب برتر با محور حرم و اماکن متبرکه، عنوان رتبه دوم به کتاب «موزه‌های آستان قدس رضوی»، اثر حشمت کفیلی با همکاری مریم حبیبی و محمدرضا شاهرودی‌زاده تعلق گرفت. دو کتابی که در محور حرم و اماکن متبرکه شایسته تقدیر شناخته شدند «شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی: کتیبه‌های صحن آزادی» اثر دکتر مهدی صحراگرد و «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع)» نوشته دکتر میثم جلالی بودند.

درخشش لبنان در بخش زبان‌های خارجی
در بخش کتاب برتر با محور زبان‌های خارجی شیخ السیدجعفر مرتضی‌ العاملی برای کتاب «الحیاه‌ السیاسیه‌ للامام‌ الرضا(ع)/ دراسه و تحلیل» (جلد یازدهم) رتبه نخست را به دست آورد. در همین بخش، رتبه دوم به اثر «سیره‌ الامام‌ الرضا(ع)/ دراسه تحلیلیه للسیره الاخلاقیه و العلمیه و السیاسیه للامام‌ الرضا(ع)» تألیف شیخ دکتر عبدا... احمد الیوسف تعلق گرفت. افزون بر این، کتاب «طب الامام‌ الرضا(ع) المعروف بالرساله الذهبیه» به شرح و تحقیق محسن عقیل شایسته رتبه سوم معرفی شد. هر سه کتاب معرفی شده در محور یادشده از کشور لبنان بود. هیئت داوران همچنین در بخش کتاب برتر با محور ترجمه، جایزه رتبه نخست را به سید تحریر علی نقوی مترجم اثر «موثق‌ترین احادیث میس زیارت امام‌رضا(ع) کی فضائل» (به زبان اردو) از کشور پاکستان اختصاص داد. در همین محور، رتبه دوم به سالوم بندیرا مترجمی از کشور تانزانیا برای ترجمه کتاب «سبک زندگی، منشور زندگی در منظر امام رضا(ع)» (به زبان سواحیلی) تعلق گرفت.

بخش کتاب دیجیتال، بدون منتخب
هیئت داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، در بخش کتاب برتر با محور داستان، رتبه اول و دوم را به‌ترتیب به کتاب‌های «یک خوشه انگور سرخ» نوشته فاطمه سلیمانی‌ ازندریانی و «راز آن بوی شگفت، داستانی براساس زندگی امام‌رضا(ع)» تألیف فریبا کلهر اختصاص داد. در همین محور، کتاب داستان «ضمانت‌نامه آهو» نوشته رضا دبیری‌نژاد شایسته تقدیر شناخته شد. در بخش کتاب برتر با محور کودک و نوجوان، عبدالحمید قره‌داغی با اثر «تو خودت گل هستی: مجموعه شعر رضوی برای کودکان» حائز رتبه سوم و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین اسدا... محمدی‌نیا برای کتاب «سیره عملی اهل بیت(ع)، امام جواد(ع)» شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش کتاب با محور شعر و نیز بخش دوم جشنواره (کتاب دیجیتال)، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته رتبه ندانست.

درخشش ٢ اثر مشهدی در بخش حمایت از آثار رضوی
بخش سوم جشنواره به پایان‌نامه اختصاص داشت که در این بخش پایان‌نامه «سیره امام‌رضا(ع) در مواجهه با تعارضات درون‌خاندانی» اثر فاطمه ایزدشناس جایزه رتبه نخست و پایان نامه«روح ایرانی در تذهیب‌های مذهب کشمیر» نوشته مریم حبیبی بایگی عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کردند. بخش چهارم جشنواره با عنوان حمایت از آثار رضوی دو اثر «بخت کبوترت سفید» (شعر) نوشته علی گردویی و «گم‌خانه» (مجموعه داستان‌های رضوی) نوشته امین اطمینان از مشهد و همچنین اثر «کریمه اهل بیت(ع)» نوشته دانیل محزون از کشور پاکستان شایسته تقدیر معرفی شدند. نشر بنیاد امام‌رضا(ع) با ١۴ اثر منتشرشده از کشور پاکستان با مدیرعاملی شیخ‌ محمد امین ناشر برتر معرفی شد.
در این مراسم، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در کنار بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل