15 مهمترین خواص لیموترش برای پوست صورت و بدن


15 مهمترین خواص لیموترش برای پوست صورت و بدن

لیموترش نه تنها میوه طعم داری است که می‌تواند طعم غذا را تغییر دهد، بلکه خواص شگفت‌انگیز بسیاری برای زیبایی پوست صورت و بدن نیز دارد. یعنی این میوه سرشار از ویتامین C می‌تواند پوست صورت‌تان را درخشان کند، لک‌ها را برطرف نماید، سرعت بروز نشانه‌های پیری را کاهش دهد، و در مجموع بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های پوستی را برطرف کند. در این نوشتار...

لیموترش نه تنها میوه طعم داری است که می‌تواند طعم غذا را تغییر دهد، بلکه خواص شگفت‌انگیز بسیاری برای زیبایی پوست صورت و بدن نیز دارد. یعنی این میوه سرشار از ویتامین C می‌تواند پوست صورت‌تان را درخشان کند، لک‌ها را برطرف نماید، سرعت بروز نشانه‌های پیری را کاهش دهد، و در مجموع بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های پوستی را برطرف کند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۵ مهمترین خواص لیموترش برای پوست صورت و بدن را بدانید.

15 مهمترین خواص لیموترش برای پوست صورت و بدن

۱. رفع آکنه و جوش

آکنه و جوش به دلیل آلودگی، چربی و سلول‌های مرده پوست که باعث بسته شدن منافذ می‌شوند به وجود می‌آیند. آکنه یکی از مشکلات شایع در افراد دارای پوست چرب است. به علاوه، باکتری‌های موجود در منافذ پوست، التهاب را تشدید می‌کند و در نتیجه درد و قرمزی افزایش می‌یابد. خواص آنتی بیوتیک لیمو ترش از رشد باکتری‌های عامل آکنه جلوگیری می‌کند. برای رفع آکنه می‌توان آب لیمو ترش سبز را با عسل ترکیب کرد. خواص ضد باکتری عسل از رشد باکتری جلوگیری کرده و ماهیت اسیدی لیمو ترش سبز، چربی اضافی پوست را کنترل می‌کند. برای رهایی از جای آکنه این کار را هر هفته انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۲۳ مهمترین خواص نوشیدن آب و لیمو برای سلامتی که معجزه می‌کند

۲. رفع لکه‌های تیره پوست

آب لیمو ترش یک عامل سفید‌کننده طبیعی محسوب می‌شود. لیمو ترش سبز را می‌توان برای کم‌رنگ کردن لکه‌های تیره به کار برد. برای این کار آب لیمو ترش را بر یک تکه پنبه ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه بر قسمت تیره پوست بگذارید. در خانه بمانید و از تماس مستقیم با نور آفتاب پرهیز کنید زیرا آب لیمو ترش می‌تواند پوست را در برابر آفتاب حساس کند.

مطلب مرتبط: خواص لیمو شیرین: ۲۸ فایده لیمو شیرین برای سلامتی، پوست و مو

۳. جلوگیری از پیری پوست

بالا رفتن سن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آفتاب باعث تولید ملانین می‌شود که رنگ پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تجمع ملانین در پوست باعث ایجاد لکه‌های تیره پوستی و بروز علائم پیری می‌شود. برای جلوگیری از تولید ملانین می‌تواند لیمو ترش سبز را پوست گرفته و روی پوست بمالید یا این‌که یک ماسک طبیعی با پوست لیمو ترش را استفاده کنید که رنگدانه‌دار شدن پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: مضرات لیمو: ۸ جدی ترین عوارض جانبی مصرف لیمو برای سلامتی

۴. رفع جوش سرسیاه

مهمترین خواص لیموترش برای پوست از بین بردن انواع جوش ها مخصوصا جوش های سرسیاه است. داشتن پوستی نرم، کار سختی است مخصوصا اگر جوش‌های سرسیاه به صورت ناگهانی در اطراف بینی شما ظاهر شوند. اسید سیتریک موجود در لیمو رفع جوش‌های سرسیاه با فشار کم را آسان می‌کند.

۵. رفع پف زیر چشم

برای رفع پف زیر چشم ناشی از کمبود خواب و خستگی، مقداری آبلیمو را با یک پنبه کوچک به زیر چشم‌ها بزنید. بگذارید مدتی بماند سپس با آب سرد بشویید . لیمو سرشار از ویتامین C است که به ساخت کلاژن کمک کرده و پف زیر چشم‌ را کاهش می‌دهد.

۶. از بین بردن تبخال

از مهمترین خواص لیموترش برای پوست نابود کردن عامل تبخال نیز هست. خاصیت ضد ویروسی لیمو به کشتن ویروس عامل تبخال کمک می‌کند. بنابراین، دفعه بعد که به دنبال راهی برای درمان تبخال می‌گردید، لیمو یا بالم لب لیمو را امتحان کنید.

۷. درمان پسوریازیس

مهمترین خواص لیموترش برای پوست درمان بیماریهای پوستی نظیر پسوزیاریس است. آب گرم و لیمو، ماده‌ای شگفت انگیز برای درمان پسوریازیس است. اسید سیتریک موجود در آبلیمو خشکی و فلسی شدن پوست را کاهش داده و خاصیت ضد التهابی آن، التهاب را کاهش می‌دهد.

15 مهمترین خواص لیموترش برای پوست صورت و بدن

مطلب مرتبط: ۱۷ دلیل برای سم زدایی بدن با نوشیدنی آبِ لیمو و فلفل هندی

۸. درمان رنگدانه های پوست

محتوای اسید سیتریک که به سفید کردن پوست کمک می‌کند لیمو را به درمان خانگی محبوبی برای رنگدانه‌ها تبدیل می‌کند. این نوع اسید می‌تواند به نحو کارآمدی لکه‌های تیره‌ی روی پوست‌ُ، بخصوص روی صورت‌تان، را محو کند. توجه داشته باشید که اگر پوست‌تان حساس است بهتر است قبل از مصرف آب لیمو بر روی پوست‌ آن را با کمی آب رقیق کنید

۹. برطرف کننده جای جوش

لیمو رنگ پوست شما را روشن کرده و جوش‌ها را نیز برطرف می‌کند. آبلیمو را روی جای جوش‌ها قرار داده و بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه با آب گرم بشویید. با این وجود، اسیدسیتریک موجود در آبلیمو می‌تواند موجب خشکی پوست شود پس بهتر است بعد از شستن آبلیمو، پوست خود را با کرم مرطوب نگه دارید. همچنین می‌توانید بجای لیمو از لیموترش استفاده کنید. لیموترش نیز حاوی مقادیر بالایی اسیدسیتریک است. هنگامی که از این درمان استفاده می‌کنید باید احتیاط کنید.

pH آبلیمو ۲ است درحالیکه pH پوست ۷.۰-۴.۰ است. درصورتیکه آبلیمو به مدت خیلی طولانی روی پوست بماند می‌تواند سوختگی شیمیایی را به‌وجود آورد. برگاپتن موجود در آب مرکبات می‌تواند با DNA ترکیب شده و به اشعه ماورا بنفش اجازه نفوذ می‌دهد و باین ترتیب آسیب‌ها و مشکلات پوستی براحتی به‌وجود می‌آید. بنابراین، زمانیکه از آب مرکبات استفاده می‌کنید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. می‌توانید با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست خود محافظت کنید. باین ترتیب، استفاده از آبلیمو یکی از روش‌های طبیعی برای از بین بردن جای جوش است که می‌توانید آن را بکار ببرید.

مطلب مرتبط: ۵ درمان خانگی برای از بین بردن جای جوشها

۱۰. روشن کننده پوست

آبلیمو یک روشن‌کننده طبیعی برای پوست است. لیمو سرشار از AHA، اسیدسیتریک است که یک لایه‌بردار طبیعی‌است. به‌علاوه، یک آنتی‌اکسیدان قوی است. بنابراین باعث روشن‌تر و صاف‌تر شدن پوست می‌شود. آن‌هایی که دارای پوست چرب هستند می‌توانند از مزایای لیمو برای کنترل این چربی بهره‌مند شوند. مالیدن لیمو روی صورت، یک روز در میان، نه تنها پوست صورت‌تان را باز و روشن می‌کند، بلکه منافذ بزرگ پوست را کم‌تر و چربی اضافه‌ی آن را کنترل می‌نماید.

مطلب مرتبط:سفید شدن پوست: ۳۶ راه ساده و سریع برای سفید کردن پوست

۱۱. پاکسازی لکه های پوستی

یکی دیگر از مهمترین خواص لیموترش برای پوست برای پاکسازی لکه های پوستی است که می توانید آب لیمو ترش را روی پوست بمالید و از شب تا صبح روز آن بماند، همچنین از عصاره لیمو ترش با گلیسیرین می توانید خستگی پوست و ترک های پوست را از بین ببرید.

۱۲. پاکسازی و جوان سازی پوست

لیمو برای درمان جوش جوانی و پاکسازی پوست بکار می رود. نوشیدن یک لیوان آب لیموترش در روز پوست را شاداب می کند. لیمو یک پاک کننده خوب به شمار می آید از این رو برای درمان عفونت ها و التهاب های پوستی بکار می رود. لیمو همچنین برای از بین بردن زخم ها بر روی پوست بکار می رود و از شدت سوختگی پوست می کاهد.

۱۳. لایه‌برداری از پوست لب

آب لیمو می‌تواند به عنوان لایه‌بردار پوست لب به کار رود. پیش از خواب به لب‌های‌تان آب لیمو بزنید و فردا صبح آن را بشویید. این کار سلول‌های مرده و خشک شده را از سطح لب‌های‌تان می‌زداید و آن‌ها را گوشتالوتر نشان می‌دهد.

۱۴. درخشان کردن پوست

لیمو فواید شگفت‌انگیزی برای زیبایی دارد. می‌توانید با مصرف لیمو پوست صورت‌تان را درخشان کنید. لیمو دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است. مصرف این میوه می‌تواند رنگ پوست صورت‌تان را روشن کند، آفتاب سوختگی را ترمیم کند، و ظاهر لک‌های پوستی را روشن‌ نماید.

یک لیموی تازه را بردارید و آب آن را بگیرید. آب لیموی تازه را روی پوست‌ صورت‌تان بمالید. ۴ تا ۵ دقیقه صورت‌تان را ماساژ دهید و سپس آن را بشویید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید؛ بعد از مدتی تفاوت قابل ملاحظه‌ای را در رنگ پوست‌تان مشاهده خواهد کرد. با این کار پوست‌تان نرم‌تر و درخشان می‌شود.

اگر دارای پوست حساسی هستید، لیمو را مستقیما به صورت‌تان نمالید. مقداری گلاب یا عسل به آب لیمو اضافه کنید و آن‌گاه از آن استفاده نمایید.

۱۵. سفید کننده آرنج و زانوهای تیره

یکی دیگر از مهمترین خواص لیموترش برای پوست که بسیار مورد توجه قرار می گیرد سفید کردن رنگ تیره آرنج و زانو است. پوست آرنج و زانوهای‌مان نسبت به سایر نقاط بدن کمی تیره‌تر هستند. مالیدن مرتب لیمو یا پوست لیمو به آرنج و زانوها می‌تواند پوست آن نواحی را روشن‌تر کند.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده-

منبع:inetarticle.com

۱۵ مهمترین خواص لیموترش برای پوست صورت و بدن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)