آمبلیوپی( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمانAmblyopia


آمبلیوپی( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمانAmblyopia

آمبلیوپی ( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمان تنبلی چشم یا آمبلیوپی (Amblyopia) نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می‌ شود. تنبلی چشم یک اختلال بینایی است که در دوران کودکی به وجود...

آمبلیوپی( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمانAmblyopia

آمبلیوپی ( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمان

تنبلی چشم یا آمبلیوپی (Amblyopia) نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می‌ شود.

تنبلی چشم یک اختلال بینایی است که در دوران کودکی به وجود می‌آید

نوزاد در بدو تولد دچار تنبلی چشم نیست ولی هنگامی که در سالهای اول زندگی تکامل بینایی به طور صحیح اتفاق نمیافتد بتدریج تنبلی شکل میگیرد. در واقع تنبلی چشم یعنی عدم تکامل صحیح سیستم بینایی. به بیان دیگر، سیستم بینایی از چشم تا مغز است ،درواقع این سیستم عصبی بصری مغز است که تنبل میشودوبروزش درچشم است.

چشمها بخشی از اعصاب مغزی هستند و بنابر این هر چه کودکان بزرگتر شوند سیستم عصبی آنها شکل گرفته و اختلالات، سختتر درمان میشوند.

چنانچه این بیماری تا شش سالگی تشخیص داده شود براحتی قابل پیشگیری و درمان است ولی پس از ۱۲ سالگی درمانش به این سادگی نیست.

آمبلیوپی( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمانAmblyopia

علت تنبلی چشمها ؟

تنبلی چشم وقتی ایجاد میشود که مغز از یک یا هر دو چشم به دلیل انحراف، شماره یا نمره عینک بالا یا کدورت بخشهای میانی چشم، تصویر واضحی دریافت نمیکند(عیوب انکساری و انحرافات چشمی). همچنین آب مروارید مادرزادی یا اختلالات مشابه دیگر که مانع رسیدن یک تصویر خوب به شبکیه چشم میشود نیز به تنبلی چشم میانجامد.

تشخیص چشم تنبل با تست غربالگری

سالانه طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ ساله در کشور انجام میشود.

تشخیص خانگی «تنبلی چشم»به روش ساده

اگرچه روشهای تشخیص تنبلی چشم تخصصی است، ولی گاهی با یک اندازهگیری ساده بینایی توسط مربی بهداشت مهد کودک یا مدرسه، وحتی خودتان درمنزل قابل تشخیص است.

رفتارغیرمتعارفی که درکودکانتان مشاهده می کندمیتواندمیتواندعلائمی بر«تنبلی چشم»باشد:

بستن یک چشم ویا مالوندن یک چشم هنگام نگاه کردن به دوردستها

بستن یک چشم دربیرون،کوچه وخیابان وپارکم،هنگامی که درمعرض نور خورشید است، نگاه کردن به دوردست و یا مرتبا تنگ کردن چشم ها می تواند از نشانه های آمبلیوپی باشد. مرتب مالیدن یا گرفتن یک چشم با دست می تواند نشانه این باشد که یک چشم از چشم دیگر ضعیف تر است و کودک تلاش می کند تنظیم کند که دیدش بهبود بیابد.

گُم کردن خط

آنهایی که چشمشان ضعیف است، معمولا هنگام خواندن دچار خستگی می شوند. تنبلی چشم باعث می شود کودک هنگام خواندن خط را گم کند، جاهایی را نادیده رد کند یا کلمات کوچک را دوباره بخواند و اشتباهات دیگری نظیر اضافه کردن و کم کردن جملات مرتکب شود. دقت کردن روی کلماتی که می خواند به انرژی بسیار بالایی نیاز دارد.

نوشتن درپایین ویا بالای خط

علائم تنبلی چشم، شامل دشواری در مهارت های حرکتی ظریف مانند نوشتن نیز می شود. تنبلی چشم می تواند روی درک عمیق تاثیر بگذارد و هنگام نوشتن، ماندن روی یک خط را دشوار کند. اگر متوجه شدید کودکتان پایین یا بالای خط می نویسد، می تواند یکی از نشانه های آن باشد که چشمانش به خوبی با هم کار نمی کنند.

کاهش تمرکر هنگام خواندن

اگر متوجه شدید تمرکز کودکتان هنگام خواندن کاهش پیدا می کند ممکن است مشکل تنبلی چشم باشد.

ندیدن موانع

کودکی که تنبلی چشم دارد ممکن است هنگام استفاده از پله ها زمین بخورد و یا تاب هنگام حرکت کردن با او برخورد کند چون نمی تواند فاصله را درست تشخیص دهد.

کج کردن سر و یا تنگ کردن چشم ها برای دید بهتر

درهنگام تماشای تلویزیون وتبلت ویا مطالعه می بینیدکه کودکتان خیلی تلاش می کندتا روی یک چیزی رابهترببیند واین رفتاررابا کج کردن سر و یا تنگ کردن چشم ها انجام می دهد

«دو بینی»

«دو بینی» یا تاری دید یکی دیگرازنامیزان بودن چشم است ، طوری که دیدن صفحه کتاب برای کودک دشوار می شود. گاهی دو بینی باعث می شود کودک یک چیز را دوتا ببیند و به اشتباه بیفتد. ریاضی یکی از مشکلات چنین کودکانی است، چون اعداد در سطوح مختلفی قرار گرفته اند و برای مغز انتقال از یک سطح به سطح دیگر دشوار است. تلاش برای تمرکز دوباره با چشم قوی تر موجب حواس پرتی می شود و کودک درک مطلب و دقتش را از دست می دهد.

آمبلیوپی ۲چشمی

تنبلی چشم معمولا فقط یکی از چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اما گاهی می تواند روی هر دو تاثیر بگذارد

بازیهای چیدمانی

انواع بازی هایی که نیاز به تمرکز چشم ها دارند از جمله بازی هایی که با چیدمان اشکال و شکل ها سرو کار دارند می تواننددرتشخیص تنیلی چشم کمک کند.

غیرفعال کردن چشم سالم

تمرکز و برچسب گذاشتن – برچسب را معمولا روی چشم قوی تر می گذارند تا چشمی که ضعیف است قوت بگیرد – معمولا برای درمان آمبلیوپی مورد استفاده قرار می گیرند. عینک می تواند این عدم تعادل را تصحیح کند و تمرکز و گذاشتن برچسب، مغز را مجبور می کند تا از چشم ضعیف تر استفاده کند. درمان دو بینی بستگی به این دارد که چشم به طرف داخل چرخیده باشد یا خارج و اینکه انحراف دائمی است یا متناوب. اگر انحراف متناوب بود می توان با عینک و ورزش درمانی مشکل را به مرور حل کرد. اگر انحراف به طرف داخل بود انجام عمل جراحی روش معمول تری است چون آموزش چشم ها برای اینکه نزدیک یکدیگر قرار بگیرند تا اینکه از یکدیگر فاصله بگیرند دشوارتر است،که دراینجامراجعه به متخصص بینایی ضرورت پیدامی کند.

آمبلیوپی( تنبلی چشم )چیست؟ علائم -پیشگیری ودرمانAmblyopia

اپتومتری ( بینایی سنجی )optometry

اپتومتری optometry که بمعنی سنجش و ارزیابی انکسار و در فارسی به عنوان بینایی سنجی ترجمه شده است

تفاوت چشم پزشک و اپتومتریست

به کدامیک مراجعه کنیم؟
اپتومتریست ها در کار تجویز عینک و لنزهای تماسی تخصص دارند

واما تخصص چشم پزشکان در کار تشخیص ودرمان وجراحی بیماریهای چشمی است

اگر چه که چشم پزشکان نیز به تجویز عینک و لنزهای تماسی می پردازند ولی توصیه می شود کسانی که دارای مشکلات و اختلالات بینایی دارند(محرزشده) به اپتومتریست مراجعه کنند ، در صورتی که اپتومتریست تشخیص داد که نیازمند خدمات پزشکی هستند آنها را به پزشک مربوطه ارجاع داده می شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بعضی ازاین اقدامات وتستها(چیدمان)برای بزرگسالان هم کاربرددارد .



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واکنش پاپ فرانسیس به شهادت رئیس جمهور ایران