گزارش تسنیم| آیا فشارهای آمریکا باعث اتحاد روسیه، ترکیه و آلمان خواهد شد؟


گزارش تسنیم| آیا فشارهای آمریکا باعث اتحاد روسیه، ترکیه و آلمان خواهد شد؟

سیاست غیرسازنده دولت دونالد ترامپ در برخورد با اتحادیه اروپا و همچنین اعمال تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه روسیه، ترکیه و ایران، که منافع اروپا را نیز به خطر انداخته، انگیزه قوی برای نزدیکی مسکو، آنکارا و برلین بوجود آورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تحریم‌هایی که آمریکا علیه روسیه و ترکیه اعمال کرده و همچنین محدودیت‌های تجاری علیه اتحادیه اروپا باعث نزدیکی سیاسی سه جانبه‌ای بین مسکو، آنکارا و برلین شده است.

روز گذشته (سه شنبه) "سرگئی لاوروف" و "مولود چاووش‌اوغلو" وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه در مذاکرات خود در آنکارا عملاً درک متقابل خود در قبال بسیاری از مسائل، از جمله اوضاع سوریه، را به نمایش گذاشته و از سیاست‌های واشنگتن که به گفته آنها همه اروپا را مورد تهدید قرار می‌دهند، بشدت انتقاد کردند.

آخر این هفته نیز قرار است "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان که پیش از این از مواضع ترکیه در مقابل آمریکا حمایت کرده بود، دیدار کند. ضمن اینکه "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نیز در ماه سپتامبر به برلین سفر خواهد کرد.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در این باره نوشته است: لاوروف روز سه شنبه برای پنجمین بار طی سال جاری با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. سفر وی به آنکارا برای مقامات ترکیه از این جهت اهمیت داشت تا برای هیچ‌کس شک و تردیدی باقی نگذارند که روابطش با مسکو به یک شکوفایی واقعی رسیده است.

در شرایط جنگ تجاری جدی بین واشنگتن و آنکارا که متحده آمریکا در ناتو است، علاقه مندی روسیه به نزدیکی به ترکیه چندان تصادفی نیست. روز گذشته لاوروف نیز روابط دو کشور را گویای اعتماد بالای متقابل در توسعه روابط دوجانبه دانست و از مقامات آنکارا تشکر کرد که به تحریم‌ها علیه مسکو نپیوستند.

وزیر خارجه ترکیه نیز با یادآوری اینکه روابط دوجانبه با روسیه در همه زمینه‌ها به توسعه خود ادامه می دهد، تاکید کرد که حل و فصل مشکلات کنونی در استان ادلب سوریه که مورد اختلاف آنکارا و دمشق است، با مشارکت آنکارا و مسکو قابل حل و فصل است. ضمن اینکه هر دو طرف از سیاست اعمال فشار و تحریم‌های آمریکا علیه سایر کشورها به شدت انتقاد کرده و این برخورد را غیرقانونی و مخرب نامیدند.

به نوشته این روزنامه، این در حالیست که شنبه آینده 18 آگوست (27 مرداد ماه) ولادیمیر پوتین برای دیدار و مذاکره با آنگلا مرکل به برلین سفر خواهد کرد. صحبت بر سر هماهنگی مواضع دو کشور در خصوص مسائل مهم جهانی از جمله اوضاع سوریه، اوکراین و همچنین سرنوشت طرح ساخت خط لوله «جریان شمالی-2» است.

به عقیده کارشناسان تحریم‌های آمریکا باعث نزدیکی روسیه ترکیه و اتحادیه اروپا شده است. مسلما در صورت توافقات حاصله در نتیجه مذاکرات مرتبط، سه طرف شرایط بهتری برای مقابله با اقدامات آمریکا خواهند داشت، هرچند این مسئله کوتاه مدت و موقت باشد. چرا که تردیدهایی وجود دارند که این محور سه جانبه به اندازه کافی محکم نخواهد بود. البته روسیه، ترکیه و آلمان آسیب‌های جدی از سیاست‌های جدید آمریکا دیده‌اند، به همین دلیل همکاری بین سه کشور برای مقابله با عواقب این سیاست ضروری خواهد بود.

آیا روسیه و آلمان علیه آمریکا متحد خواهند شد؟

روزنامه «وزگلیاد» روسیه نیز در تحلیلی این سئوال را مطرح کرده است که آیا دونالد ترامپ توانسته باعث دوستی روسیه و آلمان شود و اینکه آیا خانم مرکل می تواند با کمک روسیه از خط لوله «جریان شمالی-2» و همچنین همکاری‌های تجاری آلمان با ایران در برابر تهدیدات آمریکا دفاع کند.

البته یک مسئله مسلم است و آن اینکه روسیه می تواند به صدراعظم آلمان کمک کند تا مواضعش در داخل کشور را تقویت نماید. به همین دلیل نیز پوتین به برلین دعوت شده است.

بر اساس اطلاعات کاخ کرملین، طیف وسیعی از مسایل بین المللی، از جمله سوریه و اوکراین در دستور کار نشست سران پوتین و مرکل قرار دارد. در عین حال این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که دو کشور به خاطر اعمال تحریم‌های آمریکا از یک سو علیه روسیه و از سوی دیگر علیه ایران، در شرایطی دشواری قرار گرفته‌اند.

به گفته "الکساندر بیلوف" معاون مدیر موسسه اروپا در آکادی علوم روسیه، به همین دلیل می‌توان گفت که اعمال فشارهای آمریکا باعث شده تا روسیه و آلمان به یکدیگر نزدیکتر شود. در واقع آلمان ماسک انسان دوستانه خود در رابطه با اوضاع در شرق اوکراین را کنار گذاشته و به فکر منافع واقعی اقتصادی خویش افتاده است.

به گفته وی، اکنون شرایط مناسبی بوجود آمده تا روسیه و آلمان در زمینه مسائل انسانی در سوریه از جمله بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ترکیه باعث علاقه مندی بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا برای همکاری با روسیه شده است. البته فعلا بسیار زود است که از اتحاد دو جانبه بین روسیه و آلمان صحبت کرد، فقط این امکان وجود دارد که تحریم‌های جدیدی از طرف آلمان علیه روسیه در آینده نزدیک اعمال نشود و مقامات برلین از تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه نیز حمایت نکنند.

چرا سفر پوتین به برلین برای مرکل بااهمیت است؟

روزنامه «راسیسکایا گازیتا»، چاپ مسکو نیز نوشته است: رئیس‌جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان شنبه آینده در برلین با یکدیگر دیدار خواهند کرد. دیدار قبلی رهبران دو کشور در بندر سوچی در اواسط ماه مه بود که در جریان آن اوضاع در اوکراین و همچنین سرنوشت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» مورد بررسی قرار گرفته بود. البته اکنون مسائل بیشتری برای بررسی بین دو طرف وجود دارد.

به رغم اختلاف نظراتی که بین برلین و مسکو به خصوص در رابطه با اوضاع اوکراین وجود دارد، مسائل بین المللی زیادی هستند که باید مورد تبادل نظر قرار بگیرد. برای مثال در حال حاضر حل و فصل اوضاع در سوریه هم برای آلمان و هم برای روسیه اهمیت زیادی دارد.

برای نخستین بار امکان مشارکت مسکو و برلین در زمینه سوریه بوجود آمده است

مسئله این است که مشکل پناهجویان یکی از مهمترین مسائل سیاست داخلی آلمان بشمار رفته و سرنوشت دولت کنونی خانم مرکل تا حدود زیادی به آن بستگی دارد. و امکان بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان می تواند به حل و فصل مشکلات در آلمان نیز کمک کند. برای روسیه نیز بسیار مهم است که آلمان در برنامه‌های انسان دوستانه مربوط به سوریه مشارکت داشته باشد.

در این رابطه لازم به یادآوری است در اواخر ماه جولای نخستین محموله کمک های انسان دوستانه به طور مشترک توسط روسیه و فرانسه به سوریه ارسال شد. این محموله برای مردم ساکن منطقه غوطه شرقی در حومه شهر دمشق ارسال گردید و روسیه مسئولیت هماهنگی و توزیع این کمک‌ها بین مردم را تضمین نمود. این مسئله‌ای است که دولت آلمان نیز به آن علاقه مند است.

بدون تردید یکی دیگر از مسائلی که برای روسیه و آلمان اهمیت دارد، روابط کلی بین اتحادیه اروپا و آمریکاست . اقدامات محدودکننده تجاری-اقتصادی دولت دونالد ترامپ علیه اتحادیه اروپا، آلمان را که فعلا از مخالفت مستقیم با اقدامات واشنگتن در برخی مسایل کلیدی خودداری کرده و بیشتر از طریق اتحادیه اروپا مواضعش را اعلام می‌کند کمک کند تا سیاست خارجی و اقتصادی مستقل تری را از خود نشان دهد. این مسئله این امکان را به روسیه نیز خواهد داد تا به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا به کشورهای اروپایی نزدیکتر شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات