«سید احمد چشتی مودودی» از بزرگان فرقه چشتیه در هرات درگذشت


«سید احمد چشتی مودودی»  از بزرگان فرقه چشتیه در هرات درگذشت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سید احمد چشتی موددی عالم دینی، عارف، محقق و مترجم توانا در حوزه عرفان اسلامی و سجاده نشین سلسله عالیه چشتیه مودویه، در هرات در گذشت. پیکر این عالم دینی طی مراسمی با حضور هزاران...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سید احمد چشتی موددی عالم دینی، عارف، محقق و مترجم توانا در حوزه عرفان اسلامی و سجاده نشین سلسله عالیه چشتیه مودویه، در هرات در گذشت.

پیکر این عالم دینی طی مراسمی با حضور هزاران نفر در آرامگاه پدرش در نزدیکی مزار خواجه عبدالله انصاری در هرات افغانستان به خاک سپرده شد.

سلسه نسب وی از طریق خواجه قطب الدین مودود چشتی به حضرت امام علی النقی(ع) و در نهایت به پیامبر اسلام باز می گردد.

مودودی در سال 1333شمسی در شهر هرات دیده به جهان گشود و بخش عمده تعلیمات و آموزشهای غرفانی و مذهبی وی زیر نظر پدرش بوده است.

وی از کودکی دروس عرفان چون درس مثنوی معنوی حضرت مولانا و فتوحات مکیه شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی را با حضور در مجالس دروس عرفان پدر خود آموخت.

قابل ذکر است تسلط و علم پدر وی سید محمد عثمان چشتی مودودی در زمینه عرفان اسلامی و بخصوص مکتب وحدت وجود، مثال زدنی است، چناچنه مرحوم سید جلالدین آشتیانی، فیلسوف و حکیم بزرگ دوره معاصر ایران در دوران مهاجرت ایشان به مشهد مقدس به دیدار وی شتافته و بسیاری از سوالهای مشکل عرفانی مکتب شیخ اکبر محیی الدین عربی را که مدتها برایش لاینحل بوده از نزد وی جواب گرفته است.

سید احمد چشتی مودودی نیز سالهای متمادی در سفرها به خدمت پدر بزرگوار خوده بوده و از وی کسب فیض نموده است.

وی از تاثیرگذارترین شخصیتهای انقلاب اسلامی افغانستان و از پیشگامان قیام مردمی 25 حوت 1357 برعلیه دولت کمونیستی افغانستان بوده است.

وی بعد از آن قیام مهاجر شده و تا پیروزی انقالاب با فعالیتهای فرهنگی و نشر ارزشهای عرفانی و دینی_ انقلابی به مبارزه حق علیه باطل پرداخته است.

سید احمد چشتی سالها به ریاضت و عبادت و نشر عقاید مکتب عرفان و تصوف بخصوص طریقه چشتها مودودیه مشغول بوده و انسانهای مخلص را به سوی عشق و یکتا پرستی دعوت کرده است.

این عالم ربانی در طول سالهای عمر خود در هند، پاکستان، آمریکا، افریقا، اروپا و ایران سفر کرده و طرفداران بیشماری در این کشورهای دارد.

وی محقق و مترجم توانا در عرفان اسلامی بوده و صاحب تالیفات و تحقیقات ارزنده در عرفان اسلامی است. از جمله آثار ایشان می توان به ترجمه کتاب عظیم حلیه الاولیا و طبقات الاصفیای امام ابونعیم اصفهانی در ده جلد و ترجمه کتاب قوت القلوب شیخ ابوطالب مکی و تالیف کتاب تاریخ چشت و مشایخ چشتیه را نام برد.

وی در سرودن شعرهای عرفانی و عاشقانه نیر مهارت زیادی داشته و گزیده غزلیات ایشان با نام نوای چشتیان گویای این مسلئه است.

/انتهای پیام/

«سید احمد چشتی مودودی»  از بزرگان فرقه چشتیه در هرات درگذشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟