آیت الله حسینی بوشهری: پیام غدیر لازمه همراهی قرآن و عترت برای سعادتمندی جامعه است


آیت الله حسینی بوشهری: پیام غدیر لازمه همراهی قرآن و عترت برای سعادتمندی جامعه است

شفقنا-مراسم جشن عید غدیر با حضور زائران و جانشین سرپرست حجاج ایرانی غدیر در جوار حرم رسول خدا(ص) برگزار شد. به گزارش شفقنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در این مراسم که سه شنبه شب در هتل مکارم بلازای شهر مدینه برگزار شد، با اشاره به آیه 67 سوره مائده (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ […]

آیت الله حسینی بوشهری: پیام غدیر لازمه همراهی قرآن و عترت برای سعادتمندی جامعه است

شفقنا-مراسم جشن عید غدیر با حضور زائران و جانشین سرپرست حجاج ایرانی غدیر در جوار حرم رسول خدا(ص) برگزار شد.

به گزارش شفقنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در این مراسم که سه شنبه شب در هتل مکارم بلازای شهر مدینه برگزار شد، با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ) گفت: پیامبر این آیه را در روز عید غدیر به مردم ابلاغ کردند. ایشان می‌فرمایند که عید غدیر برترین اعیاد امت من است. در این روز خداوند به من فرمان داد که علی(ع) را به عنوان پرچمدار امت اسلامی معرفی کنم.

او همچنین افزود: چند نکته درباره این آیه وجود دارد. عنوان«ایها الرسول» در قرآن کمتر به کار رفته است. در این آیه، خداوند پیامبر را از جایگاه رسالت مورد خطاب قرار می‌دهد که باید پیام مهمی را ابلاغ کند. فعل «بلغ» در این آیه تاکید بیشتری نسبت به فعل «ابلغ» دارد. یعنی خداوند تاکید زیادی دارد که این آیه به مردم ابلاغ شود.

جانشین سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد:‌ از سویی در این آیه پیامبر مورد تهدید قرار گرفته است که این پیام نباید کتمان شود. خدواند به پیامبر می‌فرماید اگر این پیام را ابلاغ نکردی، گویا هیچ رسالتی نداشته ای. دلیل تاکید خداوند به پیامبر برای ابلاغ این آیه این است که امامت مکمل رسالت است و رسالت به تنهایی و بدون امامت نمی‌تواند، پیام اسلام را به جامعه برساند.

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین بیان کرد: پیامبر(ص) در طول رسالت خود آزار زیادی دید و زجرهای فراوانی را تحمل کرد اما چه شده است که خداوند در این آیه به پیامبر(ص) می‌‌فرماید که نگران نباشد؟ نگرانی رسول خدا این بود که با ابلاغ این آیه، در میان امت اسلامی اختلاف ایجاد شود. خداوند پیامبر را دلداری می‌دهد و تاکید می‌کند که جای نگرانی نیست. «الناس»در این آیه به همه مردم اشاره دارد نه مشرکین.

او در ادامه با بیان اینکه پیامبر(ص) پیش از روز عید غدیر، در منا و مسجد خیف برای اعلام جانشینی امام علی(ع) زمینه سازی کرده و به مسلمانان بر لزوم توجه به وحدت و همگرایی تاکید کرده بود، گفت: برخی تفسیر کرده‌اند که منظور پیامبر از «مولا» در حدیث «من کنت مولاه فهاذا علی مولاه»، دوستی است در حالیکه برای بیان دوستی، نیاز به این زمینه‌سازی‌ها یا ابلاغ آیه نبود.

جانشین سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد:‌ پیام غدیر این است که رهبر امت اسلامی باید دارای شاخصه‌هایی باشد و هرکسی نمی تواند رهبری امت اسلامی را بر عهده گیرد. در غدیر امام علی(ع) به جانشینی پیامبر انتخاب می‌شود که فرد امتحان پس‌داده ای است و همواره کنار پیامبر و کمک‌یار ایشان بود. پیام دیگر این است که نباید حقیقت پوشیده نگه داشته شود.خداوند به پیامبر می‌گوید که این آیه باید اعلام علنی شود. پیام دیگر غدیر این است که پیامبر در حدیث ثقلین قرآن و عترت را برای سعادتمندی جامعه بیان می‌کند اما اگر مردم از این دو منبع بهره نگیرند، سعادتمند نمی‌شوند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید