آنچه ما را در کارمان متمایز می‌کند ابتکار در ایده‌پردازی است


هنرمند حسین یساول: آنچه ما را در کارمان متمایز می‌کند ابتکار در ایده‌پردازی است حسین کوه‌زاد صنایع‌دستی در هر کشوری، نمادی از فرهنگ و هویت آن به شمار می‌رود و در ایران نیز صنایع‌دستی با پیشینه‌ای غنی و پرقدرت سالیان سال است که چشم خریداران و دوستداران هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی را به خود خیره کرده است. در این راستا و...

آنچه ما را در کارمان متمایز می‌کند ابتکار در ایده‌پردازی است [۱۱ شهریور, ۱۳۹۷]

هنرمند حسین یساول:

آنچه ما را در کارمان متمایز می‌کند ابتکار در ایده‌پردازی است

حسین کوه‌زاد

صنایع‌دستی در هر کشوری، نمادی از فرهنگ و هویت آن به شمار می‌رود و در ایران نیز صنایع‌دستی با پیشینه‌ای غنی و پرقدرت سالیان سال است که چشم خریداران و دوستداران هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی را به خود خیره کرده است. در این راستا و برای آشنایی با یکی از هنرمندان صنایع‌دستی کشور حسین یساول در رشته قلم‌زنی و انگشتر سازی که مشاهده آثارش حس بدیعی را به بیننده القا می‌کند و از بهترین‌های ایران در این زمینه محسوب می‌شود گفت‌وگویی داشتیم. وی صرف‌نظر از به‌کارگیری تکنیک‌های گوناگون به خلاقیت و ایده پردازی در این هنر نیز دستی دارد.

استعداد در طراحی و خطاطی زمینه‌ساز ورود به این حرفه
من از ۱۹ سالگی وارد این کار شدم و بعد از چند ماه شاگردی به دلیل برخی مسائل نتوانستم آن را ادامه دهم و حدود ۷ سال کارهای متفرقه مانند شاگردی، پستچی، نگهبانی، کارگری و پیک موتوری را تجربه کردم. از سویی دیگر، برادرم هم‌زمان با من وارد حرفه انگشتر سازی شده بود منتهی به دلیل مشکلات کار و عدم نتیجه‌گیری در این زمینه قصد خروج از این حرفه را داشت که با توصیه من در این کار ماندگار شد و من را هم به دلیل استعداد در طراحی و خطاطی ترغیب کرد که باهم این کار را ادامه دهیم.
سال ۸۳ با فروش موتور و ۲۰۰ هزارتومان وام، به‌طور حرفه‌ای وارد کار انگشتر سازی شدم و بعد از شروع کار به دلیل سرعت و گام‌های بزرگ من، همگام شدن برادرم با من سخت بود به همین دلیل از من جدا شد و به کار خود ادامه داد و امروز در سیاه‌قلم انگشترسازی صاحب سبک است.

بخل در آموزش
اوایل شروع کار، هر جا برای آموزش مراجعه می‌کردیم با در بسته مواجه می‌شدم. متاسفانه هنرمندان ما در آن زمان یک باور غلط در اصل کارشان نهادینه شده بود که ما اگر کار و هنرمان را آموزش دهیم، دست زیاد خواهد شد و این باور غلط در بسیاری از مشاغل فنی و هنری دیگر نیز وجود داشت. بخل در آموزش باعث شد که نه قلم‌زنی و قلم ساختن را به ما آموزش دهند که حتی قلم هم به ما نمی‌فروختند؛ بنابراین من از نظام استاد – شاگردی پیروی نکردم بلکه هنر را از اساتید و صاحبان فن کپی کردم. به این شکل که پشت ویترین مغازه اساتید فن قبل از باز شدن می‌ایستادم و ظرافت‌های هنری آن را در ذهنم ثبت و ضبط می‌کردم و به این‌گونه از اساتید الهام می‌گرفتم و روش دیگر گدایی هنر از اساتید بود که با سماجت از هنرمندان سوال می‌کردم و این‌ها باعث شد این هنر را به‌تدریج پرورش دهم به‌طوری‌که قالب‌سازی، قلم‌زنی، قلم سازی و شبکه‌سازی را به بهترین نحو ممکن یاد گرفتم و حتی در قلم‌زنی و شبکه‌سازی ایده ساز شدم. در این مدت با مشکلات و مسائل مختلفی دست‌وپنجه نرم کرده و الحمدالله می‌شود گفت که از آب درآمده‌ایم و هم‌اکنون خشنودم که توانسته‌ام با مشکلات فراروی هنر حرفی برای گفتن داشته باشم.
ابتکار در ایده وجه تمایز ما
کار ارائه‌شده توسط ما، کار کلکسیونی و موزه‌ای است و علت آن نیز ظرافت‌های که در این کار تخصصی انجام می‌شود. کاری که انجام می‌دهیم فقط برای پول نیست، کار دل است که از روی عشق و علاقه انجام می‌شود و بهترین کاری که از دستمان برمی‌آید را اجرا می‌کنیم یعنی کار در اوج دقت در طراحی و خطاطی انجام می‌شود و این آثار بر روی یک‌پایه فرم بسیار حرفه‌ای به لحاظ اصالت کار انجام می‌شود.
تخصص من قلم‌زنی برجسته خطی و شبکه برجسته سه‌بعدی خطی است که اگر شهرتی هم‌کسب نموده‌ام در این راستاست. اصل کار ما هنر است، آنچه ما را در کارمان متمایز می‌کنند ابتکار در ایده است که متناسب با نیاز جامعه، فرهنگ عمومی و اعتقادات مردم به عالی‌ترین نحوه انجام می‌شود و این ایده ساز بودن و پرورش اساتید ایده پرداز وجه تمایز ما نسبت به سایرین است.

آموزش می‌دهم بعد تلاش می‌کنم عقب نمانم
روحیه من طوری است که هنر را به دیگران آموزش می‌دهم و نگران این موضوع نیستم که سرمایه‌ام را دودستی تقدیم دیگران می‌کنم و سعی می‌کنم به بهترین شکل به کارآموزانم آموزش دهم و بعد از ترس اینکه از آن‌ها عقب نمانم خودم هم بیشتر تلاش می‌کنم. این کار حس رقابت ایجاد می‌کند.
تاکنون ۳۰ تا ۴۰ استاد تعلیم داده‌ام و یا برایشان اشتغال ایجاد کرده‌ام و به حول و قوه الهی کار را گسترش داده‌ایم و به دلیل سختی‌هایی که خودم در زمینه آموزش داشته‌ام، سعی کردم در کنار هنرآموزان باشم و بعد از آموزش هم رهایشان نمی‌کنم.

دریافت سه نشان ملی
من ۳ نشان ملی در ۳ سبک از زیورآلات) قلم‌زنی خطی برجسته، قلم خط گود و شبکه خطی سه‌بعدی) دارم، دوبار در جشنواره مردم مشهد هنرمند برگزیده‌شده‌ام، حداقل یک‌بار هم به‌صورت رسمی در استان برگزیده‌شده‌ام و در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی فراوانی نیز به‌عنوان غرفه برتر لوح تقدیر گرفته‌ام.
آنچه را که افتخار خود می‌دانم آموزش هنرآموزان و هنرمندانی است که هرکدام خود به اساتیدی در این زمینه تبدیل شدند و دیگر این‌که بهترین تولیدات فرهنگی و مذهبی را در عرصه زیورآلات تاکنون کارکرده‌ام.
خاطره
خاطرات شیرین ممکن است فراموش شود ولی خاطرات تلخ معمولا در ذهن می‌ماند یک خاطره که ابتدا تلخ بود ولی بعد شیرین شده را خدمتتان نقل می‌کنم. در ابتدای شروع کارمان همه ما را سرزنش می‌کردند و می‌گفتند هنر چیست، کی به هنر و کار دل بهاء می‌دهد، بروید دنبال پول، سرزنش نسبت به ما زیاد بود ولی آرام‌آرام آن زبان‌های سرزنش کننده با مشاهده پیشرفت و موفقیت ما شروع به تمجید کردند و اکنون یا همکار ما شده‌اند یا مشتری و حتی در کنار ما عکس یادگاری هم می‌گیرند. البته این موفقیت، پیشرفت و دستاوردهای ما به برکت پایداری، استقامت، تلاش و ممارست بوده است و الا نه احترامی برای ما در کار بود و نه تمجیدی، این‌ها همه برکت رشد حقیقی هنر می‌باشد.

فلج بودن بال هنر در مدارس
خواهش ما از مسئولین تنها این است که وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند ما هیچی اضافه‌تر از آن‌ها نمی‌خواهیم و پیشنهاد من به مسئولین گنجاندن درس هنر در ابتدایی‌ترین سطوح تحصیلی به‌صورت جدی و واقعی است. موفقیت دو بال دارد یکی علم و دیگری هنر، در حال حاضر بال هنر در مدارس فلج است. باید طوری هنر در مدارس آموزش داده شود که دانش آموزان در صورت داشتن استعداد پس از اتمام تحصیلات بتوانند در کار هنری مشغول کار شوند.

سخن آخر
امیدوارم با کمک مسئولین و تلاش و ممارست هنرمندان و استفاده از ظرفیت انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها مشهد به‌عنوان قطب هنر به‌خصوص هنر زیورآلات در ایران، خاورمیانه و کشورهای اسلامی شناخته شود.

برچسب ها : - - -


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

"شپدیس" به درآمد تجمیعی 22 همتی رسید