آشنایی با موسیقی غربی


آشنایی با موسیقی غربی

آیا با موسیقی غربی آشنا هستید؟ آیا برای کشف آن تلاش کرده‌اید؟ اگر دوست دارید با دنیای موسیقی غربی و راه‌های کشف آن آشنا شوید، همراه مجلۀ آنلاین روزچین باشید. موسیقی غربی اولین سؤال این است که از کجا باید شروع کرد؟ واضح و مبرهن است که موسیقی کلاسیک بسیار گسترده است، قدمت 5هزارساله دارد و در...

آشنایی با موسیقی غربی

آیا با موسیقی غربی آشنا هستید؟ آیا برای کشف آن تلاش کرده‌اید؟ اگر دوست دارید با دنیای موسیقی غربی و راه‌های کشف آن آشنا شوید، همراه مجلۀ آنلاین روزچین باشید.

آشنایی با موسیقی غربی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

دانلود رایگان

موسیقی غربی

اولین سؤال این است که از کجا باید شروع کرد؟ واضح و مبرهن است که موسیقی کلاسیک بسیار گسترده است، قدمت ۵هزارساله دارد و در قرن اخیر از خاستگاهش در اروپا تا سراسر جهان را درنوردیده است.

آهنگی قرون وسطایی درباره‌ عشق باوقار، سمفونی بتهوون، قطعه‌ای جدید برای کُر کودکان و موسیقی الکترونیک همگی تحت‌عنوان موسیقی کلاسیک معرفی می‌شوند. تلاش برای گوش‌دادن به همه‌ این‌ها موجب سردرگمی می‌شود. باید به آهنگ‌هایی گوش دهید که با آن ارتباط برقرار می‌کنید. شاید موزیک روسی یا آرامش دلنشین موزیک رنسانسی یا موسیقی‌های عجیب و جسورانه‌ آهنگسازان عصر حاضر به گوش جانتان خوش بیاید. وقتی موزیک دلخواهتان را پیدا کنید احساس می‌کنید تقدیرتان همین بوده است و گویی این موزیک منتظرتان بوده است.

کم‌کم آهنگ‌های مختلف را که گوش دهید متوجه می‌شوید که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید یا حتی بدتان هم می‌آید. مشکلی نیست. هیچ اجباری نیست که قطعه‌ای را فقط چون کلاسیک است دوست بدارید. اولین و تنها قانون گوش‌دادن به موسیقی کلاسیک این است که با احساساتتان صادق باشید. اینکه شخصی یک قطعه را شاهکار نامیده دلیل نمی‌شود آن را به خودتان تحمیل کنید.

اولین قدم این است که دری را که شما را به دنیای موسیقی کلاسیک رهنمون می‌کند بیابید. پس از آن می‌توانید دنیای موزیک کلاسیک را کشف کنید و هربار قدمی به پیش بروید.

کشف دنیای موسیقی کلاسیک

حالا به شما می‌گویم که چطور می‌توان درِ دنیای موسیقی کلاسیک را پیدا کرد.

سیستم موسیقی خوبی تهیه کنید

نیازی به سیستم موسیقی قوی‌ ندارید، اما آمیزه‌ای از قدرت و زیبایی در موسیقی کلاسیک وجود دارد که فقط در کیفیت معینی از صدا دریافت می‌شوند. مطمئناً با اسپیکر گوشی یا لپ‌تاپ این قدرت و زیبایی را نمی‌توانید درک کنید. حداقل اینکه به یک جفت هدفون خوب که باس را تقویت نکند نیاز دارید.

علاقۀتان را دنبال کنید

هر زمان به آثار آهنگسازی علاقه‌مند شدید، اسمش را یادداشت کنید و درباره‌اش تحقیق کنید. ویکی‌پدیا جای خوبی برای شروع است. اگر کارهای ویلیام والتون را می‌پسندید، در یوتیوب یا گوگل‌موزیک یا اسپوتیفای اسمش را جستجو کنید و آهنگ‌های دیگرش را گوش کنید. مدخل ویکی‌پدیا را بخوانید تا شما را به دیگر قطعات موسیقی این آهنگساز هدایت‌ کند.

آن را شخصی‌اش کنید

راه دیگر این است که دریابید موسیقی کلاسیک چقدر می‌تواند به زندگی روزمره‌مان معنا ببخشد. مردم اغلب فکر می‌کنند که این نوع موسیقی والاتر از آن است که به دردِ زندگی روزمره بخورد، اما این حقیقت ندارد. به برنامه‌ Soul Music گوش دهید تا متوجه شوید که چرا برخی قطعات خاص موسیقی معنای خاصی برای دیگران دارد و اگر متوجه شوید که چرا فردی به قطعه‌ Requiem موتزارت یا Fifth‌ بتهوون علاقه‌مند است شاید به آن علاقه پیدا کنید.

از راهنمایی دیگران استفاده کنید

اگر دوست ندارید غریزه‌ خودتان را در یافتن موسیقی غربی دنبال کنید و احساس می‌کنید که به یک قطب‌نما و نقشه نیاز دارید، از یکی از راهنماهای آنلاین در موسیقی کلاسیک کمک بگیرید. ویکی‌پدیا مقالات خوبی در این زمینه دارد.

اما هیچ‌چیز به اندازۀ یک کتاب خوب نمی‌تواند کمک کند؛ کتاب Jan Swafford’s Vintage Guide to Classical Music برای ورود به دنیای موسیقی کلاسیک راهنمای خوبی‌ست. اگر در منابع فارسی به‌دنبال کتابی هستید و می‌خواهید با هارمونی، کلیدها، فرم و دیگر چیزها آشنا شوید کتاب راهنمای موسیقی کلاسیک، نوشتۀ جان باورز و ترجمه‌ رضا رضایی را به شما پیشنهاد می‌کنم؛ همان‌طور که در شرح این کتاب نوشته‌اند، این کتاب با زبانی ساده و گیرا به معرفی کامل موسیقی کلاسیک و اجزا و عناصر و مؤلفه‌هایی مثل سازها، اجراها و تاریخ موسیقی می‌پردازد.

می‌توانید در کلاس‌هایی که مؤسسات هنری برگزار می‌کنند نیز شرکت کنید یا شرح حال موسیقیدان‌ها و آثارشان را با متنی جذاب همراه با تصاویر رنگی زیبا و نمایۀ مفصل مطالعه کنید.

نوازندگان به‌اندازۀ آهنگسازان اهمیت دارند

در موسیقی کلاسیک اغلب فقط آهنگسازان را حائزاهمیت می‌شمارند، اما این باور درست نیست. کار بسیاری از نوازندگان کلاسیک شاخص و بارز است که می‌توان حین گوش‌دادن اجرایشان را تماشا هم کرد. یکی از لذت‌های یوتیوب پیداکردن آثار نوازندگان در گذشته و حال است. برای شروع چند نمونه را می‌توانید در اینجا تماشا کنید:

آشنایی با موسیقی غربیولادیمیر هورویتز ۸۴ ساله در حال نواختن شوپن
آشنایی با موسیقی غربیکارلوس کلایبر در حال اجرای موزارت و براهمس با فیلارمونیک وین
آشنایی با موسیقی غربیژاکلین دو پری در حال اجرای کنسرت سلوی الگار به رهبری دنیل برانبیوم
آشنایی با موسیقی غربیجاشا هافتز در حال نواختن ویلون چایکوفسکی در سال ۱۹۴۷. جاشا هافتز را خدای ویولن می‌نامند.

انگیزه‌های دیگر را بیابید

یکی از لذت‌های موسیقی کلاسیک در این است که درباره‌ آن با دیگران بحث کنید. برای این‌کار می‌توانید در جمع‌هایی که به موسیقی کلاسیک علاقه‌مند هستند حضور پیدا کنید. راه دیگر این است که با موسیقی کلاسیک به پرسه‌زنی در طبیعت بروید و هنگام تماشای منظره‌ای زیبا اجازه دهید موسیقی در وجودتان ته‌نشین شود.

به فستیوال‌های موسیقی کلاسیک بروید

فهرستی از کنسرت‌هایی که در هر زمان از سال اجرا می‌شوند تهیه کنید. اجرای تماشای زنده‌ بسیار اثرگذار است. برای کشف موسیقی غربی باید کمی جست‌وجو کنید.

منبع

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
آشنایی با موسیقی غربی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید