همراهی با زبان مردم


همراهی با زبان مردم

فاطمه خلخالی استاد - نقد کتاب «اجازه هست بگویم که دوستت دارم» دفتری از سروده‌های دکتر محموداکرامی‌فر، یک‌شنبه 11 شهریور با حضور شاعر کتاب و شماری از شاعران و منتقدان در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد. تالی شعر بزرگان ادب در این...


فاطمه خلخالی استاد - نقد کتاب «اجازه هست بگویم که دوستت دارم» دفتری از سروده‌های دکتر محموداکرامی‌فر، یک‌شنبه 11 شهریور با حضور شاعر کتاب و شماری از شاعران و منتقدان در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

تالی شعر بزرگان ادب

در این نشست، عباس ساعی کتاب را کاری شایسته اعتنا در وانفسای کتاب‌های رنگارنگ تهی از معنا دانست. این شاعر پیشکسوت با بیان اینکه در تمام غزل‌های کتاب صمیمیت و صداقتی وجود دارد که حلقه مفقود شعر امروز است، افزود: شعر استاد اکرامی از جنبه سادگی و سهولت زبان، تالی شعر فرخی، سعدی و تا حدودی ایرج میرزاست. ویژگی قابل توجه دیگر کتاب، ترکیب‌سازی‌‌های بدیع آن است، مانند «گرماریز» و «نم‌باد» که دست‌کم من جای دیگری به آن‌ها برخورد نکرده‌ام. او به‌کارگیری تعابیر و اصطلاحات زبان گفت‌وگو همانند «ناخن‌‌خشک»، «خانه‌تان آباد» و «کشته‌مرده» را از دیگر ویژگی‌های مثبت در شعر اکرامی‌فر معرفی کرد.

جای خالی هنرمندی‌های زبانی

محمدکاظم کاظمی هم گفت: مجموعه پیش‌رو متکی به توانایی‌ها و روانی زبان است نه هنرمندی‌های زبانی، و به همین مقدار از کشف، مضمون‌آفرینی و خلاقیت‌ کم‌بهره مانده است.

این شاعر سرشناس گستردگی اشعار را که حوزه‌های مختلف عاشقانه، مذهبی و اجتماعی را شامل می‌شود، تحسین‌برانگیز دانست و افزود: شایسته بود ناشر در ابتدای مجموعه قید می‌کرد که کتاب، گردآوری اشعار منتشرشده شاعر به اضافه سروده‌های جدید اوست.

ساده‌فهم و زودیاب

یوسف بینا دیگر منتقد نشست نیز با اشاره به پیشینه بیش از 4 دهه فعالیت شعری اکرامی‌فر ابراز کرد: یکی از ارزش‌های کتاب به اشعار فاخر و ادبی و درعین‌حال ساده‌فهم آن است که خواص می‌پسندند و عوام هم آن را می‌فهمند. سروده‌ها استعاره‌های زودیابی دارد، زبانش پیچیده نیست و خالی از تصویر هم نیست.

قاسم رفیعا نیز گفت: در مجموعه شعر «اجازه هست بگویم که دوستت دارم» هیچ‌وقت شعر، آقای اکرامی‌فر را مسحور خودش نمی‌کند بلکه اوست که شعر را به دست می‌گیرد و به سمت‌و‌سویی که خودش می‌خواهد می‌برد که در بیشتر اوقات، این جهت‌دهی به سمت موضوعات اجتماعی است.

این شاعر طنزپرداز ابراز کرد: با خواندن غزل‌های مجموعه گاهی احساس می‌کنی این بیت‌ها هستند که غزل‌ها را به وجود آورده‌اند. البته این طبیعی است اما نباید این موضوع لو برود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری