حاشیه نا امن محتکران -الهام بابایی**


حاشیه نا امن محتکران -الهام بابایی**

خرم آباد - ایرنا - نوسانات ارز و سکه برای برخی ها که ولع سودجویی شان تمامی ندارد بهانه ای شد تاجیب هایشان با سرمایه های ملی مردم پر شود اما تشدید بازرسی های میدانی و کشف صدها انبار احتکار کالا در کشور موجب شد حاشیه امن محتکران از بین رود.

با گشتی در بازار به راحتی می توان دریافت اقلام خوراکی و لوازم خانگی همچون گذشته عرضه نمی شود و رونق بازار این کالاها رو به کاهش است.
از چندین مغازه دار و فروشنده که علت را جویا می شوم، نبود کالا و اجناس را بهانه می کنند، اینکه همه چیز رو به اتمام است و همین هایی هم که موجود است را باید با منت و هزاران تشکر و با هر قیمتی که آنها می گویند خریداری کرد.
آنچنان فضای بازار را به مرگ گرفته اند که خریداران به تب راضی شوند و خرید خود را با قیمت های غیرواقعی انجام دهند.
اما عملکرد گشت های بازرسی بازار و کشف چندین تن اقلام اساسی از جمله برنج، چای، روغن خوراکی، پودر شوینده، آهن و میلگرد و حتی انبارهای احتکار لاستیک سخن دیگری است، حرفی بر خلاف نبودن های برخی فروشندگان و مطابق میل محتکران و سودجویان، همانهایی که ارزش اقتصادی ملی را نادیده گرفته و جیب های بی ته خود را پر می کردند این روزها با گشت های بازرسی و تیم های تعزیراتی نقره داغ می شوند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار عدم عرضه لوازم خانگی را از مشکلات فعلی بازار دانست و اشاره کرد عمده مغازه هایی که نمایندگی یک برند معتبر هستند از ارائه کالا امتناع کرده بودند که با انبارگردانی و اطلاع از موجودی انبار این واحدها، ملزم به فروش شدند.
باید گفت گرانی، نبود اقلام اساسی و مساله تحریم این روزها تحلیل های متفاوتی دارد که یکی از رایج ترین آنها، اقدام برخی افراد سودجو در بازارهای مختلف و ناامنی در عرضه کالاهای مورد نیاز مردم است.
همین برداشت و ایجا ناامنی روانی موجب شده بسیاری از مردم این مساله را به اظهارات گاه و بیگاه رییس جمهور آمریکا پیوند زده و ناامیدانه منتظر کمبود هرگونه کالایی در بازار باشند.
بهم ریختگی روحی و ناتوانی در تحلیل مسایل، برخی را به این دیدگاه سوق داده که باید تا می توان کالاهای موجود را انبار کرد و هرآنچه در سطح بازار وجود دارد ، خریداری نمود.
در این دیدگاه مهم نیست چه چیزی خریداری می شود، مهم این است که هر آنچه امروز خرید و دپو شود در آینده ، می توان با عرضه آن در بازار پادشاهی و کسب درآمد کرد که مصداق این رفتار سودجویانه ماه گذشته در خصوص بازار سکه رخ داد و در نهایت منجر به شناسایی و دستگیری سلطان سکه در تهران شد.
برخی نیز خرید و انبار کالاهای اساسی و غیر اساسی را نه با دیدگاه تجارت و کسب و کار، بلکه با هدف تامین مایحتاج خانواده و اطرافیانشان در دراز مدت انجام می دهند.
با گشتی در بازار به راحتی می توان دریافت همه چیز هست، زیاد هم هست اما نظارت بر قیمت گذاری ها و توزیع تا حدودی کم رنگ و موجب سواستفاده برخی شده است.
بازار رنگارنگ تابستان در محصولات صیفی، سبزی و میوه، گوشت و مرغ گرفته تا ویترین و دکورهای پرزرق و برق لوازم و ابزار خانگی، پوشاک و حتی برخی اشیا لوکس چشم نوازی می کند اما چرا عده ای اصرار دارند بازار را قحطی زده و یا در تهدید کمبودها معرفی کنند؟
متاسفانه برخی افراد سود جود با احتکار کالاها و اقلام مختلف بازار را دچار التهاب کرده اند و با عدم ارائه نیاز مردم در بازار به نوعی خودتحریمی را در نقاط مختلف رواج داده اند چرا که این بار نبود و یا کمبود برخی مایحتاج نه به دلیل مشکل تحریم بلکه به علت انبار کردن این کالاها و نبود نظارت کافی بر رفتار سودجویان است.
محتکران کالاهای اساسی، به این امر دامن زده و مردم را از نظر روانی آماده می کنند تا اجناس مورد نیازشان را با هرقیمتی که آنان نرخ گذاری کرده اند، خریداری کنند.
در این راستا خودتحریمی محتکران موجب شده کالاهای اساسی علیرغم وجود در بازار از دید بازرسان و مردم پنهان بماند تا در زمان معین بتوانند با تعیین نرخ در این خصوص، سودکلانی به جیب بزنند.
متاسفانه فضای روانی منفی در جامعه ایجاد شده و مردم نسبت به نبود برخی کالاها دچار ترس شده اند که اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص وضعیت فعلی بازار ضروری است چرا که جامعه باید بداند کالاهای اساسی همچون گذشته وجود دارد اما عده ای به دلیل کسب سود بیشتر از ارائه و عرضه آن امتناع می کنند.
بدون شک بسیاری از مشکلات را خود افراد ایجاد می کنند که با باور شایعات در خصوص نبود کالاهای اساسی، به این امر دامن می زنند و همین شایعات و شرایط کشور موجب بروز حاشیه امن برای برخی سودجویان شده تا به راحتی احتکار کنند.
7269/6060
خبرنگار ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز