ولوو P1800S مرسدس 240d و تویوتا تاکوما؛ رکوردداران بیشترین کارکرد خودرو در دنیا
یک دستگاه ولوو P1800S رکورد بیشترین میزان کارکرد یک خودرو در کل دنیا را به خود اختصاص داده است. زمانی که یک خودروی جدید میخرید طبیعتاً به میزان کارکرد کل آن و همچنین زمان فروشش در چند سال آینده نیز فکر میکنید. برای برخی خودروها، این رقم...
یک دستگاه ولوو P1800S رکورد بیشترین میزان کارکرد یک خودرو در کل دنیا را به خود اختصاص داده است.
زمانی که یک خودروی جدید میخرید طبیعتاً به میزان کارکرد کل آن و همچنین زمان فروشش در چند سال آینده نیز فکر میکنید. برای برخی خودروها، این رقم کارکرد به حدود ۱.۶ میلیون کیلومتر (۱ میلیون مایل) میرسد و برخی مدلها حتی از این میزان کارکرد قابلتوجه هم عبور میکنند. اگرچه به نظر میرسد خودروهای انگشتشماری بتوانند از رقم کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر عبور کنند اما یک خودرو وجود دارد که خودش را از بقیه جدا کرده و به کارکردی افسانهای رسیده است.
ایرو گوردون مالک ولوو P1800S است و با آن به کارکرد فوقالعاده ۵,۲۳۰,۷۸۱ کیلومتر رسیده است! در واقع گوردون به مدت بیش از ۵۰ سال ولوو را رانده و کارکرد سالانه آن بهطور متوسط فراتر از ۹۶ هزار کیلومتر بوده است. گوردون این ولوو را در سال ۱۹۶۶ خریداری کرد و تنها پس از چند روز آن را برای سرویس اولیه در کارکرد ۲۴۰۰ کیلومتر به نمایندگی برد. همه به خوبی میدانیم کارکرد ۵ میلیون کیلومتری یک خودرو اتفاقی خارقالعاده به ویژه برای یک خودروی کوچک از دهه ۶۰ میلادی محسوب میشود. گوردون ولوو P1800S را زمانی که ۲۵ ساله بود خریداری کرد و برای آن کل دستمزد یک سال خود یعنی ۴۱۵۰ دلار را پرداخت نمود. البته این اولین قدم در ماجراجویی تاریخ سازش به شمار میرفت. در ۵ دهه بعدی، ایرو تا جایی که امکان داشت با خودروی خود رانندگی کرد و معادل ۱۲۰ بار گردش به دور زمین یا ۷ بار سفر به ماه را با ولوو ثبت نمود.
گوردون سه بار رکورد خودش در زمینه خودرویی با بیشترین میزان کارکرد در دنیا را شکسته است. برای ثبت چنین رکورد فوقالعادهای او هر روز بیش از ۲۷۰ کیلومتر رانندگی کرده است. خود ایرو میگوید همیشه جایی برای رفتن وجود دارد و رانندگی بخشی از جذابیت ماجراجوییاش بوده و بنابراین بر جای گذاشتن چنین رکوردی نسبتاً راحت بوده است. با نگاه به ولوو P1800S نمیتوان به راحتی حدس زد که این خودروی ساده و کوچک بتواند کارکردی بیش از ۵ میلیون کیلومتری داشته باشد.
خودروی موردبحث ابتدا در انگلستان تولید شد اما در سال ۱۹۶۳ خط تولید آن به سوئد انتقال یافت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ولوو از نظر دوام و طول عمر توانسته تمامی رقبای دیگر را کنار بزند. شاید احساسبرانگیزترین نکته درباره P1800S به دوام گیربکس آن مربوط باشد. این گیربکس ۴ سرعته دستی بدون اینکه خراب شده باشد بیش از ۵ میلیون کیلومتر کار کرده است، چیزی که در خودروهای امروزی دیده نمیشود. اگرچه پیشرانه در کارکرد حدود ۱.۱ میلیون و ۴.۸ میلیون کیلومتر بازسازی شده اما بلوک پیشرانه همچنان به نمونه اولیه تعلق دارد و این امر حاکی از تعهد ولوو به تولید محصولاتی بادوام است. با توجه به اینکه گوردون سرویسهای خودرو را بهصورت معمولی انجام داده و تصادفی هم با آن نداشته، یک سؤال پیش میآید: آیا خود خودرو بسیار جانسخت بوده یا اینکه گوردون نهایت دقت را در نگهداریاش داشته است؟
مشخصات ولوو P1800S | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری، دیفرانسیل عقب |
گیربکس | ۴ سرعته دستی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۱۵/۱۴۶ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۳ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۵ |
همانطور که گفته شد گیربکس اصلی خودرو همچنان تا کارکرد بیش از ۵ میلیون کیلومتر کار کرده اما پیشرانه در کارکرد حدود ۱.۱ میلیون کیلومتر برای بار اول تعمیر شده است. کلاچ اورجینال ولوو هم ۷۲۴ هزار کیلومتر دوام آورده است. گوردون در طول این ۵۲ سال ۹۲۸ بار فیلتر روغن، ۵۲۰ عدد شمع و ۱۸۰ لاستیک را تعویض کرده است. مصرف سوخت خودرو در بیش از نیم قرن هم ۴۹۲ هزار لیتر بوده است. گوردون میگوید در ۸۰۰ هزار کیلومتر اول رانندگی، ولوو P1800S اصلاً خراب نشده که احتمالاً دلیل آن نگهداری بسیار خوب از خودرو و رانندگی با دقت بوده است. زمانی که او برای اولین بار پیشرانه را تعمیر کرد مکانیکهای ولوو گفتند اصلاً نیازی به این کار نبوده است! نکته جالب اینکه ولوو دو خودرو را در طول رکوردشکنی گوردون به او اهدا کرده که یکی ۷۸۰ برتونه کوپه در سال ۱۹۸۷ و رسیدن به کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر بوده است. او خودروی موردبحث را ۷۲۵ هزار کیلومتر راند و فروخت. خودروی دوم اهدایی هم یک دستگاه C70 کوپه فول در سال ۲۰۰۲ و زمان رسیدن به کارکرد ۳.۲ میلیون کیلومتر بوده است.
اما پس از بررسی کامل P1800S به عنوان رکورددار بیشترین میزان کارکرد یک خودرو در دنیا بهتر است به دومین خودروی رکورددار در این زمینه نیز بپردازیم. دومین خودرو با بیشترین میزان کارکرد یک دستگاه مرسدس بنز ۲۴۰d مدل ۱۹۷۶ است که البته برخلاف ولوو به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گرفته است. مالک این خودرو گریگوریوس ساکینیدیس است که با خودروی خود بیش از ۴.۵ میلیون کیلومتر رانندگی کرده و البته رمز موفقیت خود در این زمینه را انجام منظم سرویسها و البته مهندسی عالی مرسدس بنز میداند.
مشخصات مرسدس بنز ۲۴۰d | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری دیزلی، دیفرانسیل عقب |
گیربکس | ۴ سرعته دستی یا اتوماتیک |
قدرت/گشتاور | ۶۴/۱۳۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۳۸ |
اما آیا خودروهای دیگری در آینده میتوانند رکورد ولوو P1800S را بشکنند؟ از آن زمان تاکنون هیچ خودروی دیگری نتوانسته به رکورد ولوو نزدیک شود و با توجه به پیچیدگی بیشتر خودروهای امروزی شانس دستیابی به این کارکرد کمتر میشود. اگرچه برخی خودروها به رکورد ۱.۶ میلیون کیلومتر رسیدهاند اما تعداد انگشتشماری توانستهاند از این میزان کارکرد هم عبور کنند. با ظهور خودروهای برقی این سؤال پررنگتر میشود و هرچند برخی مدلهای برقی قبلاً از کارکرد بیش از ۴۸۰ هزار کیلومتر عبور کردهاند اما هیچکسی نمیداند که طول عمر آنها چقدر خواهد بود. البته برخی خودروها با کارکرد بالا سابقه تعمیرات و تعویض قطعات داشتهاند. برای مثال یک دستگاه تویوتا تاکوما با کارکرد حدود ۲ میلیون کیلومتر مجبور به تعویض کامل پیشرانه و گیربکس بوده و نمیتوان رکورد آن را مشابه ولوو دانست. با این تفاسیر به نظر میرسد رکورد گوردون سالهای زیادی پابرجا خواهد بود.