ایجاد شغل‌ های محلی راهکار جلوگیری ‎از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی


ایجاد شغل‌ های محلی راهکار جلوگیری ‎از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی

سیدعلی حسینی *

با ارائه طرح‌های نوآورانه می‌توان اقتصاد مناطق مرزی را متحول کرد به‌طوری‌که دیگر کسی سراغ قاچاق سوخت نرود.

در مناطق مرزی مشکلاتی مانند قاچاق سوخت و سوخت‌بری وجود دارد، کسانی که در شهرهای مرزی دست به چنین کاری می‌زنند، در برخی موارد چاره‌ای ندارند چون شغل مناسبی در دسترس آنها نیست اما فرصت‌هایی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال با ایجاد شغل با صرفه اقتصادی کاری کنیم که هم مردم مرزنشین مشاغل درآمدزایی داشته باشند و هم فسادهایی مانند سوخت‌بری و قاچاق سوخت برچیده شود.

نگاهی به تجربه سایر کشورها در رونق دادن به اقتصاد مناطق مرزی نشان می‌دهد این مناطق ظرفیت‌های بسیار زیادی برای پیشرفت دارند. یکی از این موارد که به‌خصوص در مناطق مرزی جنوب‌شرقی و سواحل خلیج‌فارس می‌توان آن را فعال کرد، شکل دادن به فعالیت پالایشگاه‌های کوچک در این مناطق است.

همان‌طور که می‌دانید در خلیج‌فارس کشتی‌هایی در نزدیکی بنادر لنگر انداخته‌اند و به دنبال خرید سوخت ارزان برای کشورهای آفریقایی هستند.

در مرزهای پاکستان و افغانستان و حتی مرزهای شمال‌شرقی هم خریدارانی از این جنس وجود دارند پس می‌توانیم به مردم مناطق مرزی مجوز بدهیم که مینی‌پالایشگاه‌هایی بسازند و نفت خام را به قیمت روز جهان در اختیار آنها بگذاریم که آن را پالایش کنند و فرآورده‌ها را به این خریداران بفروشند.

ساخت این مینی‌پالایشگاه‌ها تکنولوژی بالایی ندارد و می‌توان به راحتی و ارزان در داخل کشور آنها را توسعه داد.

سوخت و فرآورده‌های این پالایشگاه‌ها ممکن است استانداردهای ملی و جهانی را نداشته باشند اما برای مشتریانی که این محصولات را به کشورهای آفریقایی می‌برند به سبب ارزان بودن مناسب و قابل‌قبول هستند.

ازآنجاکه این کار سود به مراتب بیشتری از قاچاق سوخت دارد، مرزنشینان از آن استقبال خواهند کرد و ازسوی‌دیگر برای کشور هم مفید است چون هم یک بازار جدید برای فروش نفت خام ما فراهم می‌کند و می‌توانیم نفت‌خام را به قیمت جهانی بفروشیم و هم گریزگاهی از تحریم‌ها خواهد بود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آشنایی با رنو 5 توربو 3، هاچبکی پهن و غرق در فیبر کربن!