هیوندای ولستر یا ولوستر (Veloster) نمونهایست در خودروهای کلاس بدنه هاچ بک که سال ۲۰۱۹ نسل دوم آن راهی بازارهای جهانی خواهد شد. در ادامه به بررسی کامل و مرور مشخصات فنی و قیمت این اتومبیل خواهیم پرداخت.
با وجود فروش بیشتر خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند (SUV) و کراس اوور (Crossover) در بازارهای جهانی، نمونههای هاچ بک نیز با توجه به قیمت پایینتر و قدرت مانور بهتر در شهرهای شلوغ و پرترافیک، طرفداران زیادی بین جوانان و بانوان دارند. حال اگر خودرویی از تواناییهای فنی بالا و عملکرد مناسبتری نیز برخوردار بوده و قابلیت رقابت با خودروهای اسپرت را نیز داشته باشد، این محبوبیت بیشتر نیز خواهد شد.
هیوندای ولستر ، ولوستر یا Veloster
هیوندای ولستر نمونهایست که با ظاهر خاص و آرایش نامتقارن درها، یکی از نمونههای متمایز در بین خودروهای جهان به حساب میآید. نسل اول این خودرو برپایه نمونه مفهومی HND-3 ساخته شد که در نمایشگاه خودروی سئول سال ۲۰۰۷ به معرض نمایش عموم درآمد.
نسل اول ولستر از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکرد که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۳۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۳ پاوند بر فوت (معادل ۱۶۷ نیوتون متر) را داشت. در سال ۲۰۱۲ نیز یک نمونه مجهز به سیستم توربوشارژر (Turbocharger) از این خودرو به فهرست محصولات اضافه شد. این موتور در دو آرایش متفاوت، نیرویی برابر با ۱۸۳ اسب بخار و ۲۰۱ اسب بخار را تولید کرده و با گشتاور تولیدی ۲۶۵ نیوتون متر، عملکرد در حد و اندازههای خودروهای هات هچ (Hothatch) ارزان قیمت را از خود به نمایش میگذاشت.
ایمنی بالا، قیمت پایین، عملکرد پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو و مصرف پایین سوخت در کنار تبلیغات جذاب، این خودروی با ظاهر متفاوت را به نمونهای با موفقیت قابل قبول در بازارهای جهانی تبدیل کرد. این خودرو در سالهای گذشته به بازار ایران نیز راه پیدا کرد و با وجود استفاده از موتور پایه ۱۳۸ اسب بخاری، مورد توجه نسل جوان قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: اصطلاح هات هچ به کدامیک از انواع خودرو اطلاق میگردد؟هیوندای ولستر ۲۰۱۹
نسل جدید این خودرو در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ به نمایش عمومی درآمد و قرار است که سال ۲۰۱۹ به فهرست محصولات هیوندای اضافه گردد. ولوستر ۲۰۱۹ با وجود بهرهگیری از طراحی جدید و قرار گرفتن در رده خودروهای کمبک (kammback – کلاسی مابین کوپه و هاچ بک با خطوط نرم بدنه به منظور کاهش مقاومت هوا) هنوز هم ساختار کلی خود را حفظ نموده و با آرایش ۲+۱ در (۱ در بزرگ سمت راننده و ۲ در استاندارد در سمت سرنشین) ارائه میگردد.
نقاط قوت
طراحی مدرن و متفاوت مواد اولیه با کیفیت قابل قبول برای بازه قیمتی سیستم چند رسانهای با عملکرد بالا وجود موتورهای توربوی قدرتمند فضای بسیار زیاد محفظه بار در مقایسه با رقبا قیمت پایین ایمنی بالانقاط ضعف
خشکی رانندگی عملکرد نامناسب موتور پایه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری عملکرد نامناسب جعبه دنده دستی واکنش بیموقع جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچهابعاد
طراحی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ با توجه به استفاده از پلتفرمهای متنوع این شرکت، متفاوت با نسل پیشین بوده و از ساختاری یکپارجه در شاسی (Unibody) سود میبرد. هرچند فاصله دو محور عقبی و جلویی و ارتفاع ثابت مانده، اما با افزایش طول و پهنا، این خودرو علاوه بر افزایش قابلیتهای دینامیکی، نمایی اسپرت تر نیز به خود گرفته است.
طول این خودرو برابر با ۴.۲۴۰ میلیمتر، پهنای آن برابر با ۱.۵۶۳ میلیمتر، ارتفاع آن برابر با ۱.۴۰۰ میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با ۲.۶۵۰ میلیمتر است. برای درک بهتر ابعاد ولستر ۲۰۱۹ میتوان این خودروی سبک وزن ۱.۳ تنی را با نمونههایی مانند تویوتا GT86 با طولی در حدود ۴.۲۴۰ میلیمتر، فولکس واگن گلف GTI با طولی در حدود ۴.۲۶۰ میلیمتر، فولکس واگن بیتل (Beetle) با طولی در حدود ۴.۲۹۰ میلیمتر و یا مینی کانتری من (Mini Countryman) با طولی در حدود ۴.۳۰۰ میلیمتر مقایسه کرد. به این ترتیب این خودرو از لحاظ اندازه مابین نمونههایی مانند کیا ریو هاچ بک و رنو ساندرو (Sandero) با طولی در حدود ۴.۱۰۰ میلیمتر و هیوندای i30 و رنو سیمبل و رنو مگان با طولی در حدود ۴.۳۰۰ میلیمتر قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن گلف GTI 2018 ؛ اولین هات هچ سال ۹۷ ایرانطراحی خارجی و بدنه
ظاهر هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نسبت به نسل قبلی زیباتر و مدرنتر بوده و از طراحی مشابه با دیگر نمونههای جدید این شرکت استفاده میکند. این خودرو با ساختار نامتقارن درها، یکی از خودروهای متفاوت بازار به حساب میآید. تنها در موجود در سمت راننده کشیده بوده و ۲ در سمت شاگرد، ساختاری مشابه با خودروهای استاندارد دارند.
هرچند سرنشینان توانایی ورود به صندلیهای عقب از هر دو سمت را دارند اما این فرایند از در سمت راننده بسیار مشکلتر است. دستگیره در عقب سمت سرنشین نیز به جای قرار گرفتن در جای استاندارد، بر روی ستون عقبی (C Pillar) تعبیه شده که این مساله نیز به هر چه بیشتر متفاوت شدن نمای آن کمک شایانی میکند.
خطوط بدنه نیز تیز و تند و با زاویه بوده که با استفاده از برجستگیهای موجود در گلگیر، ظاهری بسیار اسپرت و جنگنده را به آن میبخشند. خط سقف نیز با حالتی مابین نمونههای هاچ بک و کوپه، با انحنایی خاص تا سپر عقب امتداد مییابد. شیشه عقبی کوچک و محدود بوده ۲ چراغ عقبی کوچک در دو طرف آن قرار گرفتهاند. خروجی اگزوز دوگانه تعبیه شده در بخش میانی سپر عقبی و دو چراغ کوچک و اسپویلر نصب شده بر روی سقف نیز هماهنگی مناسبی با سایر بخشها داشته و ظاهری اسپرت و عضلانی را برای ولستر ۲۰۱۹ نسل جدید رقم میزنند.
ابعاد چرخها نیز در مدلهای پایه ۱۷ اینچی آلیاژی و تایرهای ۲۱۵/۴۵/۱۷ چهار فصل ساخت شرکتهای کومهو (Kumho) و نکسن (Nexen) بوده که در مدل اسپرت مجهز به سیستم توربوشارژر به رینگهای ۱۸ اینچی با تایرهای ۲۲/۴۰/۱۸ اسپرت تابستانی ساخت میشلن (Michelin) تغییر مییابد.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۱۸ ؛ آخرین نمونه از پرفروشترین خودروی تاریخطراحی داخلی و کابین
کابین هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نیز طراحی مشابه با بدنه و نامتقارن و با الهام از مدل کونا (Kona) ساخته شده و تمرکز اصلی آن بر روی راننده قرار دارد. غربیلک فرمان سه شاخه و اسپرت بوده و مانند تمامی خودروهای مدرن و جدید موجود در بازار، دکمههای مخصوص کنترل سیستمهای تهویه و سیستم صوتی و کنترل سرعت بر روی آن تعبیه شدهاند. کیفیت مواد اولیه استفاده شده نیز نسبت به قیمت پایه، بالا بوده و فضایی لوکس و اسپرت را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند.
داشبورد طراحی تختی داشته و صفحه نمایش لمسی رنگی اصلی ۷.۰ اینچی استاندارد (یا ۸.۰ اینچی سفارشی) در بخش میانی آن و مابین دو خروجی نامتقارن سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است. در زیر این قسمت، دکمههای مخصوص کنترل سیستمهای چند رسانهای و سامانه راه یابی ماهوارهای قرار داشته که با طرحی نامتقارن، به دکمه بزرگ مخصوص روشن و خاموش کردن خودرو ختم میگردد. صفحه پشت آمپر نیز در حالت استاندارد متشکل از ۲ دایره سنتی مخصوص نمایش سرعت و دور موتور بوده و صفحه نمایش سوپر ویژن میانی به نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری (Trip Computer) اختصاص یافته است. اهرمهای تعویض دنده (یا شیفتر) نیز در پشت فرمان این خودرو (تیپهای توربو) وجود داشته که حس سواری لذت بخشتری را برای رانندگی با این خودروی جدید هیوندای فراهم خواهد کرد.
هرچند فضای کلی محدود است اما صندلیهای اسپرت جلویی ارتفاعی در حدود ۹۷۰ میلیمتر را برای بالاتنه و ۱۰۸۰ میلیمتر را برای پایین تنه در اختیار سرنشینان قرار میدهند. این ارقام با توجه به خط سقف منحنی شکل در بخش عقبی محدود تر بوده و به ۹۱۰ میلیمتر و ۸۷۰ میلیمتر کاهش مییابد که با توجه به کلاس و ابعاد امری اجتناب ناپذیر است. حجم کلی داخل کابین نیز در حدود ۳.۲۰۰ لیتر بوده که ۲.۵۵۰ لیتر آن به سرنشینان اختصاص یافته است.
فضای موجود برای صندوق عقب و محفظه حمل بار نیز در حدود ۵۶۴ لیتر بوده که رقمی بسیار قابل توجه و در اندازه سدانهای سایز بزرگ و شاسی بلندهای سایز متوسط به حساب آمده و یکی از نقاط قوت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ به حساب میآید. البته این حجم با توجه به جمع شدن صندلیهای عقبی قابل افزایش به ۱.۲۶۰ لیتر است.
موتور و پیشرانه
هیوندای ولستر جدید در بازارهای مختلف با ۴ پیشرانه مختلف ارائه میگردد. ۲ نمونه از این پیشرانهها برای بازار آمریکای شمالی و ایالات متحده در نظر گرفته شده و ۱ نمونه پرقدرت و کم مصرف نیز مختص سایر بازارها است. قدرتمندترین مدل نیز مخصوص هات هچ ولستر N است. این موتورها عبارتند از:
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربو موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری GDi تنفس طبیعیاین پیشرانه یک نمونه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری جدید بوده که برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده است. این موتور خطی ۱۶ سوپاپه DOHC چرخه اتکینسون (Atkinson) با ضریب سوپاپ متغیر دوگانه (D-CVVT) مدل پایه هیوندای ولستر ۲۰۱۹ بوده و با بهینه سازیهای صورت گرفته بر روی موتور ۲.۰ لیتری قدیمی، نیرویی در حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۳۲ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۹ نیوتون متر) را در دور موتور ۴.۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. نیروی تولیدی نیز توسط ۲ جعبه دنده ۶ سرعته دستی (استاندارد) و ۶ سرعته اتوماتیک (سفارشی) به چرخهای جلویی (FWD) منتقل میگردد.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ و حداکثر سرعتهیوندای ولستر ۲۰۱۹ با استفاده از این موتور به زمانی در حدود ۸.۴ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۲۴ مایل در ساعت (معادل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت) را دارد که رقمی قابل قبول برای یک خودروی کوچک و ارزانقیمت به حساب میآید.
مصرف سوختمصرف سوخت نیز با استفاده از این موتور در حدود ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر) در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر) به صورت میانگین با استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی استاندارد است.
این ارقام در صورت استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک اندکی بیشتر بوده و مصرف سوخت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ به ۲۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۳۴ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۳۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین کاهش مییابد. میزان تولید آلاینده CO2 نیز در حدود ۱۴۰ گرم در هر کیلومتر مسیر است.
موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری T-GDi توربواین نمونه مدل موجود برای نسل قبلی این خودرو بوده که در تمامی بازارها وجود داشته و بر روی تیپهای Turbo نصب میگردد. این موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی DOHC با ۱۶ سوپاپ با سیستم D-CVVT و استفاده از سیستم توربوشارژر و حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی سی ، توانایی تولید نیروی قابل قبولی در حدود ۲۰۱ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۹۵ پاوند بر فوت (معادل ۲۶۴ نیوتون متر) در بازه دور موتورهای ۱.۵۰۰ RPM تا ۴.۵۰۰ RPM است. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته اتوماتیک ۲ کلاچه (DCT) با قابلیت تعویض به صورت دستی به وسیله شیفتر به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
بیشتر بخوانید: توربوشارژر (Turbocharger) چیست و چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟ شتاب ۰ تا ۱۰۰ و حداکثر سرعتعملکرد هیوندای ولستر جدید مدل سال ۲۰۱۹ با استفاده از این پیشرانه در حد و اندازه خودروهای هات هچ بوده و با شتاب اولیهای در حدود ۶.۵ ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود ۱۳۵ مایل در ساعت (معادل ۲۱۷ کیلومتر در ساعت) یه نمونه اسپرت و سریع به حساب میآید و توانایی رقابت با حریفانی مانند فولکس واگن گلف GTI و هوندای سیویک را خواهد داشت.
مصرف سوختمصرف بنزین هیوندای ولستر ۲۰۱۹ با استفاده از این پیشرانه و جعبه دنده ۶ سرعته دستی با وجود قدرت بیشتر، اندکی کمتر از نمونه استاندارد ۲.۰ لیتری بوده و برابر با ۲۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۰ لیتر) در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۱ لیتر) به صورت میانگین با استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی استاندارد است.
این ارقام در صورت استفاده از جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک اندکی بیشتر از مدل ۶ سرعته دستی (موجود در تیپ R-Spec بازار آمریکای شمالی) بوده و مصرف سوخت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ به ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۳۴ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۳۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین کاهش مییابد. میزان تولید آلاینده CO2 نیز در حدود ۱۴۰ گرم در هر کیلومتر مسیر پیموده شده است.
موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری T-GDi توربواین پیشرانه در بازار آمریکای شمالی وجود نداشته و در حال حاضر تنها در مدلهای آسیایی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ ارائه میگردد. این موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپه، با استفاده از سیستم توربوشارژر و اینترکولر و حجم دقیق ۱.۳۵۳ سی سی، نیرویی در حدود ۱۳۸ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کرده و مابین دورهای موتور ۱.۵۰۰ RPM تا ۳.۲۰۰ RPM حداکثر گشتاوری در حدود ۱۷۸ پاوند بر فوت (معادل ۲۴۲ نیوتون متر) را در اختیار راننده قرار میدهد. نیروی تولیدی نیز توسط جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ و حداکثر سرعتاین نمونه از هیوندای ولستر نسل جدید عملکردی نزدیک به مدل ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی داشته و در زمانی در حدود ۸.۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعتی در حدود ۱۲۴ مایل در ساعت (معادل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت) خواهد رسید.
مصرف سوختاین نمونه کم مصرف ترین موتور موجود برای مدل سال ۲۰۱۹ بوده و توانایی پیمودن مسافتی به طول ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۳ لیتر) در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۳۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۶ لیتر) به صورت میانگین با استفاده از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه را دارد و با آلایندگی کمتر از ۱۳۰ گرم CO2 در هر کیلومتر، یک نمونه پاک نیز به حساب میآید.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو ؛ سدان جدید ایران خودرو برای سال ۹۷ موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری T-GDi توربوشرکت هیوندای در اوایل چند سال گذشته با راه اندازی بخشی مختص به خودروهای اسپرت کوچک به جرگه سازندگان نمونههای هات هچ پیوست. بخش تیونیگ N هیوندای که عملکردی مشابه با ام پاور ب ام و (M Power) و ای ام جی مرسدس بنز (AMG) داشته، با سرپرستی آلبرت بیرمن (Albert Biermann) آلمانی –یکی از مدیران سابق در ب ام و- اولین هات هچ هیوندای را با نام i30N در سال ۲۰۱۸ معرفی نمود. دومین هات هچ این شرکت نیز برپایه ولستر ۲۰۱۹ ساخته شده و با نام Veloster N در اواخر سال جاری میلادی به فروش خواهد رسید و به رقابت با حریفانی مانند فولکس واگن گلف R و هوندا سیویک Type-R خواهد پرداخت.
پیشرانه استفاده شده در هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹ که قدرتمندترین نمونه موجود برای این خودرو نیز به حساب میآید، یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر است. این موتور در دو پیکربندی توانایی تولید نیرویی در برابر با ۲۵۰ و ۲۷۵ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۲۶۰ پاوند بر فوت (معادل ۳۵۳ نیوتون متر) است. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی با قابلیت تطبیق دور موتور در هنگام تعویض دنده به صورت معکوس یا Rev-Matching و کنترل هرزگردی محدود به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هیوندای i30N ؛ اولین هات هچ شرکت هیوندای شتاب ۰-۱۰۰ و حداکثر سرعتهنوز اعدام و ارقام رسمی در خصوص تواناییهای عملیاتی هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹ منتشر نشده است. اما با توجه به موتور استفاده شده و وزن، شتاب اولیه این خودرو رقمی کمتر از ۵.۵ ثانیه بوده و این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۵۵ مایل در ساعت (معادل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت) را دارد.
مصرف سوختبا توجه به قدرت و حجم بالا، این پیشرانه بیشترین مصرف سوخت را در بین نمونههای مختلف هیوندای ولستر ۲۰۱۹ داشته و توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۲۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۲۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین را دارد که با توجه به قدرت تولیدی و ماهیت استفاده مسابقهای رقمی قابل قبول به حساب میآید.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو T210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال ۹۷تیپهای مختلف هیوندای ولستر جدید
در حال هیوندای ولستر ۲۰۱۹ در بازارهای مختلف در ۷ تیپ متفاوت به فروش میرسد. این تیپها عبارتند از:
تیپ Veloster 2.0 تیپ Veloster 2.0 Premium تیپ Veloster Turbo R-Spec تیپ Veloster Turbo تیپ Veloster Turbo Ultimate Veloster N Veloster Turbo 1.4 Veloster 2.0این تیپ مدل پایه هیوندای ولستر جدید مدل ۲۰۱۹ بوده و با قیمت پایهای در حدود ۱۸.۵۰۰ دلار (در حدود ۷۸ میلیون تومان با دلار ۴.۲۰۰ تومانی اسمی دولتی در زمان نگارش مطلب) به فروش میرسد. در صورت سفارش گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مبلغ ۱.۰۰۰ دلار (معادل ۴.۲ میلیون تومان) به این مبلغ افزوده خواهد شد. از تجهیزات پایه موجود در این تیپ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی چراغهای مه شکن و پروژکتور در بخش جلویی چراغهای جلویی اتوماتیک چراغهای روشنایی در روز مجهز به لامپهای LED آیینههای جانبی همرنگ بدنه با گرمکن و تنظیم الکتریکی دیفیوزر عقب (Diffuser) باله عقبی (Spoiler) شیشههای دودی پوشش پارچهای با کیفیت بالای صندلیها صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت مختلف به صورت الکتریکی صفحه نمایش ۷.۰ اینچی لمسی رنگی اتصال به گوشیهای تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto دوربین کمکی دنده عقب آنتن کوسهای رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۱۵/۴۵/۱۷ سیستم تهویه مطبوع یا فیلتر هوای داخل کابین غربیلک فرمان تلسکوپی سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) صفحه پشت آمپر ۳.۵ اینچی تک رنگ کامپیوتر سفری سیستم کمکی پیشگیری از برخورد در بخش جلویی (Forward Collision Assist) سیستم نمایش نقاط کور در آیینه راننده سیستم کمکی حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist) سیستم هشدار سطح هوشیاری راننده (Driver Attention Warning) سیستم نمایش فشار تایرها (Tire Pressure Monitoring System) سیستم انتخاب مدل رانندگی (Normal – Sport – Smart) Veloster 2.0 Premiumاین مدل قیمت پایهای در حدود ۲۲.۷۵۰ دلار (معادل ۹۶ میلیون تومان) داشته با موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میگردد. امکانات اضافی این تیپ نسبت به مدل پایه عبارتند از:
رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۲۵/۴۰/۱۸ چهار فصل جلوپنجره با طرح لانه زنبوری رکاب تیره رنگ سانروف پانوراما تزئینات چرمی بر روی روکش صندلیها سیستم گرمکن برای صندلیهای جلویی صفحه نمایش ۸.۰ اینچی لمسی رنگی سیستم صوتی با کیفیت بالا ساخت شرکت Infinity با ۸ بلندگوی جداگانه، آمپلی فایر و ساب ووفر سیستم بلوتوث با سیستم تشخیص صدا سیستم پشتیبانی و کمکی اختصاصی هیوندای با نام Blue Link سیستم شارژ بدون سیم گوشیهای تلفن همراه هوشمند (Qi) پوشش چرمی غربیلک فرمان سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک صفحه پشت آمپر ۴.۲ اینچی رنگی ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless) سیستم هشدار امکان برخورد در نقاط کور سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert) Veloster Turbo R-Specاین مدل از هیوندای ولستر ۲۰۱۹ قیمت پایهای در حدود ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۹۷ میلیون تومان) دارد و از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو نیرو میگیرد. تجهیزات موجود در این تیپ عبارتند از:
گیربکس ۶ سرعته دستی اهرم تعویض دنده اسپرت B M لامپهای LED برای چراغهای جلویی و عقبی چراغ نور بالای اتوماتیک پوشش پارجهای متفاوت با نماد R-Spec سیستم تنظیم صدای خروجی از موتور پدالهای آلومینیومی رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۲۵/۴۰/۱۸ مخصوص فصل تابستانبه دلیل قیمت پایینتر تعدادی از امکانات موجود در مدل ۲.۰ Premium مانند سیستم نقطه کور آیینه راننده، سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی و سانروف، گرم کن صندلیهای جلویی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در این مدل وجود ندارد.
Veloster Turboاین تیپ از هیوندای ولستر جدید قیمت پایهای در حدود ۲۵.۵۰۰ دلار (معادل ۱۰۷ میلیون تومان) داشته و از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو نیرو میگیرد. امکانات و تجهیزات موجود در این مدل علاوه بر موارد موجود در تیپ Premium 2.0 عبارتند از:
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه DCT تایرهای ۲۲۵/۴۰/۱۸ چهار فصل چراغهای راهنما بر روی آیینههای جانبی تنظیمات اضافی الکتریکی برای گودی کمر صندلی راننده پوشش چرم متخلخل (سوراخ دار) فربیلک فرمان Veloster Turbo Ultimateاین تیپ مجهزترین مدل هیوندای ولستر ۲۰۱۹ استاندارد بوده که با قیمت پایهای در حدود ۲۶.۵۰۰ دلار (معادل ۱۱۲ میلیون تومان) با گیربکس ۶ سرعته دستی و ۲۸.۰۰۰ دلار (معادل ۱۱۸ میلیون تومان) با جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به فروش میرسد. علاوه بر تمامی امکانات موجود، تجهیزات فهرست زیر نیز به ویژگیهای این خودرو اضافه خواهند شد:
سیستم کمکی برخورد در بخش جلویی خودرو با قابلیت تشخیص عابران پیاده برف پاککنهای اتوماتیک حساس به بارش باران پوشش چرمی صندلیها صفحه نمایش ۸.۰ اینچی مخصوص سیستم ناوبری ماهوارهای سیستم نمایش اطلاعات پشت آمپر بر روی شیشه راننده یا هدآپ دیسپلی (HUD) هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹این مدل قرار است که در پاییز سال جاری میلادی به بازار عرضه گردد. قیمت آن نیز رقمی در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۶ میلیون تومان) بوده تا توان رقابت با سایر هات هچهای ارزانقیمت بازار را داشته باشد. از امکانات و تجهیزات موجود در هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹ علاوه بر نمونههای موجود در بالاترین تیپ عادی این خودرو میتوان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:
چراغهای متفاوت مجهز به لامپهای LED در دو بخش عقبی و جلویی دیسکهای ترمز بزرگتر تایرهای سایز ۲۳۵/۳۵/۱۹ ساخت شرکت پیرلی با عملکرد بالا جلوپنجره و ورودیهای هوای بزرگتر غربیلک فرمان با پوشش چرمی و دوختهای متفاوت رینگهای ۱۹ اینچی با طراحی متفاوت دسته دنده و تزئینات داخلی مدل N سیستم تعلیق و فرمان بهینه سازی شده ارائه در ۴ رنگ و تریم خاص (Ultra Black, Chalk White, Racing Red, N’ Blue) ولستر Turbo 1.4این مدل از ولستر ۲۰۱۹ درحال حاضر تنها برای بازار داخلی کره وجود داشته و با قیمت پایهای در حدود ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ ون (در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار یا ۹۲ میلیون تومان) به فروش میرسد. این تیپ با امکاناتی نسبتا مشابه با مدلهای توربو ۱.۶ لیتری آمریکا به مشتریان عرضه میگردد.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراساوور سال ۹۷ایمنی
هیوندای ولستر ۲۰۱۹ از این لحاظ یکی از خودروهای ایمن بازار بوده و با استفاده از امکاناتی مطابق فهرست زیر به صورت استاندارد، توانایی کسب بالاترین امتیازات در بررسیهای سازمانهای نظارتی ایالات متحده آمریکا را دارد:
سیستم کمکی ممانعت از برخورد در بخش جلویی (FCA) سیستم حفظ حرکت مسیر خودرو بین خطوط جاده (LKA) سیستم هشدار هئشیاری راننده (DAA) سیستم فرمان با قابلیت جذب نیروی تصادف اتصالات با قابلیت جمع شدن در هنگام تصادف برای جذب نیرو در جلو و عقب بدنه تقویت شده در بخشهای جانبی قفل ایمنی کودک در عقبی ایربگهای SRS برای بخش جلویی با قابلیت عدم فعالسازی در صورت تشخیص سرنشین با وزن کم (OCS) ایربگهای جانبی و پردهای SRS ترمزهای ABD دیسکی برای هر چهار چرخ سیستم مدیریت پایداری خودرو (VMS) سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) سیستم کنترل کشش (TCS) سیستم ترمز کمکی خودکارعلاوه بر این امکانات پایه، تیپهای بالاتر قابلیت تجهیزات به امکاناتی مانند سیستم هشدار امکان تصادف در نقاط کور، وجود ترافیک در بخش عقبی و سیستم جلوگیری از برخورد در بخش جلو با سامانه تشخیص عابران پیاده را نیز داشته که ایمنی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ را بیش از پیش افزایش میدهد.
تجربه رانندگی
رانندگی با خودروهای کوچک و پرقدرت همواره یکی از جذابترین تجربهها برای رانندگان حرفهای بوده و هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند قدرت در مدلهای مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری اندکی پایینتر از استانداردهای خودروهای سریع امروزی است، اما مدلهای توربو عملکردی بالا داشته و با شتاب اولیه ۶ ثانیهای توانایی به چالش کشیدن طیف گستردهای از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳۰.۰۰۰ دلار را دارد.
سیستم تعلیق نیز پیکربندی متعادلی داشته و در هنگام رانندگی اطمینان کافی را برای شما فراهم خواهد کرد. هنگام عبور از پیچها، حتی با سرعت بالا نیز عملکرد این سیستم در حد بالایی بوده و سواری اسپرتی را برای شما رقم خواهد زد. مدل هات هچ ولستر N نیز عملکردی در حد و اندازههای خودروهای مسابقهای داشته و با شتاب اولیه کمتر از ۵ ثانیه، رقیبی قدرتمند برای حریفان اروپایی و آمریکایی به حساب میآید.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و سری ۴ ۲۰۱۸ ؛ فرز، چابک، مجهزقیمت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی
همانطور که اشاره شد، هیوندای ولستر ۲۰۱۹ یک نمونه ارزانقیمت بوده و با قیمت پایهای در حدود ۱۸.۵۰۰ دلار (در حدود ۷۸ میلیون تومان) به فروش میرسد. در صورت استفاده از پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری توربو و حداکثر تجهیزات نیز این خودرو هنوز هم یک نمونه نسبتا ارزان بوده و با رقمی در حدود ۲۸.۰۰۰ دلار (معادل ۱۱۸ میلیون تومان) یکی از بهترین خودروهای مخصوص بانوان و جوانان به حساب میآید. نمونه ولستر N نیز با قیمت پایه ۳۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۶ میلیون تومان) یکی از ارزانترین خودروهای اسپرت و هات هچ جهان در سال ۲۰۱۹ است.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان ؛ کراس اوور ۵۰۰ میلیونی بازار ایران!رقبا
از رقبای هیوندای ولستر جدید در تیپهای مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی در بازار خودروهای هاچ بک میتوان به نمونههای فهرست زیر اشاره کرد:
هوندا سیویک با قیمت پایهای در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۸۴ میلیون تومان) فولکس واگن گلف با قیمت پایهای در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار (معادل ۹۲ میلیون تومان) هیوندای اکسنت هاچ بک با قیمت پایهای در حدود ۱۶.۰۰۰ دلار (معادل ۶۷ میلیون تومان) کیا ریو هاچ بک با قیمت پایهای در حدود ۱۵.۰۰۰ دلار (معادل ۶۳ میلیون تومان) فورد فوکوس هاچ بک با قیمت پایهای در حدود ۱۹.۰۰۰ دلار (معادل ۸۰ میلیون تومان) مینی کوپر با قیمت پایهای در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار (معادل ۹۲ میلیون تومان)مدلهای مجهز به موتورهای توربو هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نیز با توجه به قدرت بالای تولیدی و عملکرد اسپرت، رقبای هات هچ فهرست زیر را پیش رو خواهند داشت:
فولکس واگن گلف GTI با قیمت پایهای در حدود ۲۷.۵۰۰ دلار (معادل ۱۱۵ میلیون تومان) هوندا سیویک Type-R با قیمت پایهای در حدود ۳۵.۰۰۰ دلار (معادل ۱۴۷ میلیون تومان) فورد فیستا ST با قیمت پایهای در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار (معادل ۹۲ میلیون تومان) فولکس واگن گلف R با قیمت پایهای در حدود ۴۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۶۸ میلیون تومان) فورد فوکاس RS با قیمت پایهای در حدود ۴۲.۰۰۰ دلار (معادل ۱۷۶ میلیون تومان) هیوندای النترا GT Sport با قیمت پایهای در حدود ۲۵.۰۰۰ دلار (معادل ۱۰۵ میلیون تومان) مینی کوپر JCW با قیمت پایهای در حدود ۳۲.۰۰۰ دلار (معادل ۱۳۵ میلیون تومان)هیوندای ولستر ۲۰۱۹ در ایران
نسل اول ولستر سالهای گذشته وارد ایران شد و توانست با تکیه بر قدرت مناسب، ظاهر مناسب و عملکرد بالا، در بازار کم رقیب ایران در این کلاس موفقیت قابل قبولی را به نام خود ثبت کرده و به رقابت با حریفانی مانند تویوتا GT86 و آلفارومئو جولیتا بپردازد. اما با وجود اینکه این نمونه تمامی فاکتورهای لازم برای قانون غیرعقلانی ورود خودرو بر اساس قیمت و حجم موتور (قیمت کمتر از ۴۰.۰۰۰ دلار و حجم موتور کمتر از ۳.۰ لیتر) را دارد، اما با توجه به خروج قریب الوقوع هیوندای از ایران به دلیل لغو برجام از سوی آمریکا و از سرگرفته شدن تحریمها علیه ایران، شانس کمی برای حضور در خیابانهای کشور داشته و جای خود را به نمونههای مربوط به دهه گذشته ایران خودرو و سایپا و شرکتهای تابعه (که با قیمتی نزدیک به ۲ برابر قیمت این خودرو در بازار ایران به فروش میرسند) خواهد داد.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۱۸ ؛ سدان کوچک، زیبا و ارزانقیمت قیمت در ایرانقیمت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ در ایران در صورت ورود، با توجه به دلار اسمی ۴.۲۰۰ تومانی دولت و اضافه شدن مبالغ خاص برای مصارف خاص حکومتی رقمی در حدود ۲۱۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان (مابین ۵۰.۰۰۰ دلار تا ۵۷.۰۰۰ دلار) خواهد بود. با این مبلغ مشتریان توانایی خرید نمونههای صفر کیلومتر فهرست زیر را خواهند داشت:
ب ام و i3 با قیمت پایهای در حدود ۴۵.۰۰۰ دلار (معادل ۱۹۰ میلیون تومان) شورولت کوروت با قیمت پایهای در حدود ۵۷.۰۰۰ دلار (معادل ۲۴۰ میلیون تومان) فورد موستانگ شلبی GT350 با قیمت پایهای در حدود ۵۷.۰۰۰ دلار (معادل ۲۴۰ میلیون تومان) مرسدس بنز SLC با قیمت پایهای در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار (معادل ۲۱۰ میلیون تومان) کادیلاک CT6 با قیمت پایهای در حدود ۵۵.۰۰۰ دلار (معادل ۲۳۰ میلیون تومان) ولوو S90 با قیمت پایهای در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار (معادل ۲۱۰ میلیون تومان)مشخصات فنی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ در یک نگاه
۲.۰ Base | ۱.۴ Turbo | ۱.۶ Turbo | ولتسر N Performance | |
حجم موتور (لیتر) | ۲.۰ | ۱.۴ | ۱.۶ | ۲.۰ |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ توربو | ۴ توربو | ۴ توربو |
قدرت موتور (اسب بخار) | ۱۴۷ | ۱۳۸ | ۲۰۱ | ۲۷۵ |
گشتاور (نیوتون. متر.) | ۱۷۹ | ۲۴۲ | ۲۶۴ | ۳۵۳ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
سیستم انتقال قدرت | FWD | FWD | FWD | FWD |
مصرف سوخت (شهر) | ۹.۴ | ۸.۳ | ۸.۴ | ۱۰.۵ |
مصرف سوخت (بزرگراه) | ۷.۱ | ۶.۷ | ۶.۹ | ۸.۷ |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۸.۴ | ۷.۶ | ۷.۸ | ۹.۴ |
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) | ۱۴۰ | ۱۳۰ | ۱۴۰ | ۱۸۰~ |
ظرفیت باک (لیتر.) | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۸.۴ | ۸.۴ | ۶.۵ | ۵.۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۰۰ | ۲۰۰ | ۲۱۷ | ۲۵۰ |
طول (میلیمتر) | ۴.۲۴۰ | ۴.۲۴۰ | ۴.۲۴۰ | ۴.۲۴۰ |
پهنا (میلیمتر) | ۱.۵۶۳ | ۱.۵۶۳ | ۱.۵۶۳ | ۱.۵۶۳ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱.۴۰۰ | ۱.۴۰۰ | ۱.۴۰۰ | ۱.۴۰۰ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲.۶۵۰ | ۲.۶۵۰ | ۲.۶۵۰ | ۲.۶۵۰ |
ارتفاع از زمین (میلیمتر) | ۱۴۰ | ۱۴۰ | ۱۴۰ | ۱۴۰ |
وزن (تن) | ۱.۳ | ۱.۳ | ۱.۴ | ۱.۴ |
حجم محفظه بار (لیتر) | ۵۶۴ | ۵۶۴ | ۵۶۴ | ۵۶۴ |
سایر تایر (جلو) | ۲۳۵/۴۵/۱۷ | ۲۴۵/۴۰/۱۸ | ۲۴۵/۴۰/۱۸ | ۲۴۵/۳۵/۱۹ |
سایر تایر (عقب) | ۲۳۵/۴۵/۱۷ | ۲۴۵/۴۰/۱۸ | ۲۴۵/۴۰/۱۸ | ۲۴۵/۳۵/۱۹ |
گنجایش (نفر) | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ |
قیمت پایه در جهان (میلیون تومان) | ۷۸ | ۹۲ | ۱۱۲ | ۱۲۶ |
قیمت در ایران (میلیون تومان) | ؟! | ؟! | ؟! | ؟! |
گالری تصاویر هیوندای ولستر ۲۰۱۹
منبع: Hyundai
تصاویر: Hyundai, NetCarShow ,Car Driver