ترکیه به دنبال بهبود روابط اقتصادی با آلمان


ترکیه به دنبال بهبود روابط اقتصادی با آلمان

اردوغان امیدوار است با همکاری آلمان، وضعیت اقتصادی ترکیه سامان گیرد.

ترکیه به دنبال بهبود روابط اقتصادی با آلمان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برای سفری سه روزه عازم برلین شده است. اردوغان در حالی برای دیدار با «آنگلا مرکل» به آلمان سفر کرده که چند وقتی است که روابط آنکارا- برلین دچار اصطکاک و تنش شده است. مناسبات بین دو کشور به خصوص بعد از کودتای نظامی نافرجام سال 2016 در ترکیه و متعاقب آن بازداشت برخی از اتباع آلمان متشنج شد.
در این اوضاع و احوال، مشخص بود که سفر رئیس جمهور ترکیه به آلمان خبرساز و جنجال آفرین می شود. تنها دیروز جمعه هزاران نفر در برلین با شعار‌های ضد اردوغان دست به تظاهرات زدند. آنها به سیاست‌های اردوغان در زمینه‌های حقوق بشری اعتراض داشتند.
در این میان آزادی پنج تبعه بازداشت شده آلمانی در ترکیه از پیش شرط های برلین برای عادی سازی و بهبود روابط با آنکارا خوانده شده است. وزارت خارجه آلمان گفته از ۳۵ شهروند آلمانی که بعد از کودتای نافرجام ترکیه با اتهام‌های سیاسی بازداشت شده‌اند، هنوز پنج تن در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند. در این باره صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ترکیه تاکید کرد که «اختلافات عمیقی میان دو کشور به ویژه در زمینه آزادی مطبوعات، و رعایت حقوق بشر وجود دارد.»
البته منتقدان اردوغان در ترکیه امید کمی دارند که دولت فدرال آلمان علاقه مند به رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ترکیه باشد. چراکه به اعتقاد آنها، آلمانی ها به رغم نگرانی درباره حقوق بشر در ترکیه بر این باورند که کشورشان گزینه‌ای جز بهبود روابط با ترکیه ندارد.
از آن طرف هم اردوغان در سفر به آلمان به عنوان اولین سفر رسمی اش از آغاز ریاست جمهوری ۲۰۱۴ می خواهد به هر نحو ممکن، تنش های اخیر با برلین را پشت سر گذارد. لذا مراد از این سفر، بیشتر بازسازی و بهبود روابط دو کشور عنوان شده است. به طوری که اردوغان هدف اصلی خود از سفر به آلمان را "پشت سر گذاشتن تنش‌ها" عنوان کرده است.
در این میان وضعیت اقتصادی ترکیه یکی از مباحث اصلی سفر اردوغان به آلمان تلقی شده، بدین معنا که رئیس جمهور ترکیه برای غلبه بر بحران کنونی که اقتصاد کشورش را فراگرفته به سمت برلین متمایل شده و امید دارد با همکاری آلمان بر وضعیت نابسامان اقتصادی ترکیه فائق آید. به سخنی دیگر اردوغان به دنبال شریکی اقتصادی است تا بتواند اقتصاد کشورش را که در ماه های گذشته متأثر بحران ارزی سیر نزولی داشته، دو باره احیاء نماید.
لذا در شرایطی که ترکیه با بحران اقتصادی رو به روست و روابط این کشور با آمریکا رو به وخامت رفته است، رجب طیب اردوغان به دنبال راه هایی برای گسترش همکاری میان دو کشور است. به نوشته خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، تلاش رئیس جمهوری ترکیه برای بهبود روابط با اروپا، در پی بروز تنش در روابطش با آمریکا که به بحرانی مالی انجامید افزایش یافته است.
از دیگر اهداف اردوغان در سفر به آلمان در تلاش آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا نهفته است. شکی نیست که دولت اردوغان به دنبال آن است که دوباره خود را به آلمان و اروپا نزدیک نماید تا بار دیگر شانس خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا افزایش دهد. اردوغان انتظار دارد آلمان در اتحادیه اروپا در راستای پیشبرد مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و آزادی ویزا برای شهروندان ترک نقش سازنده ایفا کند.

............................................................
مصطفی عبدلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا