کانون حافظان قرآن کریم انزلی، کانونی موفق در بهره‌گیری از ظرفیت ها


کانون حافظان قرآن کریم انزلی، کانونی موفق در بهره‌گیری از ظرفیت ها

کانون حافظان قرآن کریم مسجد رضویه بندرانزلی توانسته در طول سه سال فعالیت به پایگاه قرآنی، فرهنگی و پاتوق جوانان و نوجوانان شهرستان تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان- گیلان، کانون‌های مساجد پایگاهی فرهنگی و هنری و یکی از نهادهای فرهنگی موثر در کنار مساجد هستند که به طور مستمر فعالیت‌هایی را جهت جذب جوانان، نوجوانان و نونهالان به مسجد اجرا می‌کنند.

کانون‌های فرهنگی و هنری از کانون‌های شاخص فعال در مساجد هستند که تاکنون اقدامات موثری را در راستای نهادینه سازی آموزه‌های قرآنی با بهره‌گیری از ابزار هنری در جامعه انجام دادند.

یکی از این کانون‌های موفق کانون حافظان قرآن کریم مسجد رضویه بندرانزلی است که توانسته در طول سه سال فعالیت به پایگاه قرآنی و فرهنگی و پاتوق جوانان و نوجوانان شهرستان تبدیل شود. این کانون در ارزیابی دبیرخانه کانون‌های مساجد در طرح تابستانی به عنوان کانون برتر و موفق استان انتخاب شده که در این راستایی گفتگویی در خصوص اقدامات انجام شده کانون انجام شده است.

محبوب تازش، مسئول کانون حافظان قرآن مسجد رضویه بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار شبستان از رشت گفت: این کانون فعالیت خود را از سال 93 با برگزاری تنها یک کلاس حفظ قرآن و با حضور 6 شرکت کننده، آغاز کرد.

وی با بیان اینکه با گذشت سه سال از آغاز فعالیت، هم اکنون این کانون دارای 6 شعبه در شهرستان انزلی است افزود: هر شعبه دارای 30 تا 100 نفر عضو ثابت بوده و در کانون حافظان قرآن مسجد رضویه نیز 120 نفر به صورت دائم در کلاس‌ها حضور دارند.

تازش ادامه داد: حفظ، روخوانی، روانخوانی، تفسیر از کلاس‌های ثابت کانون است تا بتوانیم آموزه‌های قرآنی را در جامعه کاربردی کنیم.

وی با تاکید بر جذب اقشار مختلف مردم در کلاس‌های قرآنی تصریح کرد: بچه‌های غیرقرآنی رغبت لازم برای شرکت در کلاس‌های قرآنی را ندارند و متولیان مذهبی موظفند به گونه‌ایی رفتار کنند تا این انگیزه ایجاد و همگان در کلاس‌ها حضور یابند زیرا قرآن متعلق به همه بشریت است.

تازش هدف از برگزاری کلاس‌ها را ایجاد الفت بین افراد با سلایق مختلف دانست و افزود: نحوه رفتار و گفتار متولیان قرآنی که الگویی برای جامعه هستند در جذب اقشار مختلف به قرآن و مسجد موثر بوده و در عملیاتی کردن آموزه‌های قرآنی در جامعه تاثیرگذار است.

مسئول کانون حافظان قرآن مسجد رضویه بندرانزلی با بیان اینکه حافظ قرآنی باید متواضع و با اخلاق باشد اذعان کرد: تمام تلاش ما در کانون تربیت جوانانی متواضع، با اخلاق و متعهد با بهره گیری از آموزه‌های قرآنی است تا بتوانیم نسلی مومن و متعهد را تحویل جامعه دهیم.

تازش با بیان اینکه یک رفتار ناصحیح از حافظ قرآن اثرات نامطلوبی را در جامعه ایجاد می‌کند تصریح کرد: باید اخلاقیات را در جامعه رواج داد و این گام باید از بچه‌های قرآنی آغاز شود.

وی در ادامه با تصریح اینکه نگاهی معرفتی بر مجموعه کانون حافظان قرآن کریم انزلی حاکم است گفت: کانون حافظان قرآن مسجد رضویه انزلی کانون پیشگام در برگزاری کلاس‌های قرآنی با نگاه کاربردی در شهرستان بود که مورد استقبال جوانان و نوجوانان این شهر قرار گرفت.

تازش اذعان کرد: متاسفانه مسائل قرآنی و پرورش استعداهای قرآنی در انزلی مغفول مانده بود و در زمینه مسابقات قرآنی حرفی برای گفتن نداشتیم که سعی کردیم با شناسایی استعدادها و رشد و پرورش آنها در کانون این عقب ماندگی در سطح شهرستان را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه شهرستان انزلی دچار ضعف آموزشی قرآن بود افزود: این ضعف ناشی از نگاه ضعیف موسسات قرآنی به حفظ قرآن، عدم بازدهی حفظ، عدم سواد آموزشی، کارآیی و به روز نبودن معلومات مربیان است.

مسئول کانون حافظان قرآن انزلی با بیان اینکه این مجموعه دارای نگاهی علمی به آموزه‌های قرآنی است تصریح کرد: تنها فراگیری قرآن کافی نیست بلکه در شرایط کنونی که دشمن در حال بهره‌گیری از همه ابزارها علیه قرآن و اسلام است باید نگاه علمی و کاربردی به قرآن داشته تا بتوانیم پیام این کتاب آسمانی را به گوش جهانیان برسانیم.

وی تدبر در آیات قرآن را اصلی مهم در فراگیری این کلام الهی دانست و خاطرنشان کرد: حفظ و فراگیری آیات قرآن باید همراه با تدبر باشد تا بتواند به درستی در جامعه نهادینه شود.

تازش از برگزاری کلاس‌های متنوع برای مربیان و متربیان این کانون خبر داد و بیان کرد: در این راستا برای نخستین بار در کشور دوره‌های آموزشی اخلاق، نقد مسیحیت، زرتشت، وهابیت و بهایت ویژه مربیان قرآن با همکاری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به منظور ارتقای سطح توانمندی مربیان کانون های مساجد برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره قرآنی- علمی- ورزشی- هنری در کانون به منظور ایجاد انگیزه برای اعضا گفت: این جشنواره متناسب با سطح کانون در رشته‌های حفظ قرآن، ترجمه و لغات، نماز، کتابخوانی، مقاله نویسی، نقاشی، دارت، تیراندازی با تفنگ بادی برگزار می‌شود.

این حافظ کل هدف از برگزاری جشنواره را ایجاد انگیزه و رقابت دانست و اظهار کرد: پی بردن به سطح شرکت کننده‌ها و رسیدن به سطح مطلوب و ایده آل از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی خلق فلش کارت‌هایی برای فهم آیات قرآن از دوران کودکی را از طرح‌های ابتکاری کانون دانست و گفت: برای نخستین بارکتابی ویژه کودکان به منظور آشناسازی آنان با میوه‌ها و حیواناتی که در قرآن نام برده شده‌اند، تالیف و حدود 80 حیوان و میوه قرآنی با آدرس و شماره آیات به تصویر کشانده شده است.

تازش تدوین فلش کارت لغات قرآنی را از دیگر طرح‌های ابتکاری کانون برشمرد و ادامه داد: این کتاب با عنوان « سوره مهربانی» مصورسازی آیات یک تا 11 سوره بقره که دارای مفاهیم اخلاقی می‌باشد، است.

وی اعزام تیم پزشکی کانون حافظان قرآن کریم بندرانزلی به روستاهای محروم را از دیگر اقدامات کانون برشمرد و گفت: این تیم تخصصی خدمات چشم پزشکی، دندان پزشکی، قلب و عروق و روانشناسی را به صورت رایگان به نیازمندان ارائه می‌دهد.

تازش در پایان با بیان اینکه بصیرت افزایی نیاز امروز جامعه است گفت: تمام فعالیت‌های فرهنگی باید در راستای بصیرت افزایی صورت گیرد و تلاش شود محور این فعالیت‌ها مساجد باشد تا بتوان جوانان را جذب این اماکن که سنگر مقابله با هجمه های دشمن هستند، قرار دارند.

پایان پیام/84

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند