همهی ما میدانیم که نیسان در حال سبکسنگین کردن ایدهی استفاده از قوای محرکهی الکتریکی شده در نسل آیندهی محصولات اسپورت خود میباشد و هماکنون یکی از مقامات این شرکت اطلاعاتی از این برنامه را به بیرون درز داده است.
این برنامه بخشی از استراتژی مهم نیسان است که در آن حدود 40 درصد محصولات در اروپا تا سال 2022 با قوای محرکهی الکتریکی شده عرضه خواهند شد؛ و نسلهای جدید 370Z و GT-R هم بخشی از این برنامه هستند.
ژان پیر دیرناز که یکی از مدیران بازاریابی نیسان میباشد در مصاحبه با تاپ گیر گفته است:
من تناقضی در استفاده از تکنولوژی الکتریکی شده در خودروهای اسپورت نمیبینم. شاید این دو قضیه به دنیاهای متفاوتی تعلق داشته باشند اما خودروهای اسپورت میتوانند از مزیتهای زیاد الکتریکی شدن سود ببرند. استفاده از پیشرانه و باتری در پلتفرمهای گوناگون بسیار راحتتر بوده و در مقایسه با پیشرانههای احتراق داخلی، راحتتر میتوان این تکنولوژی را در کلاسهای خودرویی گوناگون به کار گرفت.
علیرغم فشارهای شدید دیگر رقبا در کلاس خودروهای اسپورت، آیندهی نیسان 370Z هنوز هم مبهم است. مدیر نیسان دربارهی این خودرو گفته است:
از نظر تاریخ عرضه هیچچیزی تأیید نشده است. خودروهای اسپورت بخشی از هویت ما هستند بنابراین باید راهی برای بهتر کردن آنها پیدا کنیم.
کمک حال نیسان در رسیدن به اهداف الکتریکی خود در خودروهای جادهای استفاده از برخی تکنولوژیهای فرمول E و همچنین بهکارگیری دانش رنو، میتسوبیشی و مرسدس بنز خواهد بود. این خودروسازان قبلاً از برخی تکنولوژیها و قوای محرکهی مشترک سود بردهاند و این همکاری احتمالاً در عصر الکتریکیها نیز ادامه خواهد یافت.
البته این به معنی استفاده از برخی قطعات فنی محصولات آینده ایامجی در نسل آینده GT-R نخواهد بود زیرا چنین چیزی رخ نمیدهد. نیسان بجای این کار اقدام به توسعه خودروی کاملاً جدیدی خواهد کرد. دیرناز گفته است:
GT-R یک GT-R است. این یک نیسان است و منحصراً یک نیسان باقی خواهد ماند.
امیدواریم که نیسان کار خود را به نحو احسن انجام دهد زیرا نسل فعلی گودزیلا اگرچه خودروی فوقالعادهای است اما خب محصولی 11 ساله محسوب میشود.