صادرات کالا از مرزهای کرمانشاه 46 درصد افزایش یافت


مدیرکل گمرکات کرمانشاه گفت: صادرات کالا از بازارچه های مرزی استان در هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، از نظر حجمی 28 درصد و از نظر ارزش پولی 46 درصد افزایش یافته است.

تولیدو تجارت | ایرنا | 1 ساعت پیش |10/23/2018 3:02:43 PM 43 بازدید

صادرات کالا از مرزهای کرمانشاه 46 درصد افزایش یافت
به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل حیدری روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات در سرسرای اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، حجم صادرات از مرزهای استان کرمانشاه را سه میلیون و 369 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 657 میلیون دلار اعلام کرد.
او بیشترین میزان صادرات از نظر حجم را مربوط به بازارچه سومار دانست، افزود: این مرز به دلیل نزدیکی به بغداد مرکز کشور عراق، بیشتر مورد توجه تجار عراقی قرار گرفته است.
حیدری با اشاره به اینکه صادرات یکی از محورهای اصلی توسعه استان کرمانشاه است اظهار داشت: برای توسعه صادرات باید زیرساخت ها در مرزها بویژه در پرویزخان و سومار فراهم شود.
مدیرکل گمرکات کرمانشاه در ادامه 36 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را از مرزهای استان عنوان و پیش بینی کرد تا پایان سال جاری فقط از مرز سومار تا یک میلیارد دلار کالا صادر شود.
حیدری در ادامه بیان داشت: از مرزهای استان کرمانشاه صادرات کالا به 35 کشور جهان انجام می گیرد.
او میزان صادرات واحدهای تولیدی کرمانشاه در سال جاری به عراق را 210 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: بیشتر صادرات استان علاوه بر محصولات کشاورزی، پتروشیمی، لبنیات و فولاد و آهن آلات است.
حیدری در پایان مهم ترین صادرات کشور به عراق را شامل، مواد شوینده و پاکیزیگی ، لوازم خانگی پلاستیکی، محصولات سیب زمینی مانند چیپس، گوجه فرهنگی، انواع کاشی و سرامیک، پتروشیمی و کولر آبی ذکر کرد.

** صادرات به رونق تولید و اشتغال کمک می کند
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در این نشست خبری، این استان را دارای چند واحد تولیدی نمونه در سطح کشور کشور مانند سیمان سامان، سیمان غرب، شرکت روژین تاک، شرکت لبنیات مانیزان و فولاد جهان غرب دانست و گفت: هرچه صادرات بیشتر داشته باشیم رونق اقتصادی تولیدی ها را در پی داشته و موجب اشتغال زایی می شود.
محسن رستمی در ادامه از پیگیری رسمی شدن مرز سومار خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بیشترین بازار عراق در جنوب و مرکز آن قرار دارد و مرز سومار نزدیکترین نقطه به بغداد است ، سعی می کنیم با رسمی شدن این مرز زمینه های تامین زیرساخت های آن را فراهم کنیم.
او بیشترین واردات مرزهای استان کرمانشاه در سال جاری را مربوط به ماشین آلات صنعتی بنگاه های تولیدی به ارزش 83 میلیون دلار ذکر کرد.

** صادرات پشتوانه تولید در کشور است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه نیز در این جلسه، صادرات را پشتوانه اشتغال و رونق اقتصاد ذکر کرد و افزود: در شرایط فعلی اقتصادی و تفاوت ارزش ریال و دلار، صادرات می تواند منبع خوبی برای ارزآوری و رونق کسب و کار و اشتغال باشد.
کیوان کاشفی ، صادرات را فرصت مناسبی برای شناخته شدن کالاهای برند کشور به بازارهای جهانی عنوان کرد و از ابهام در سپرده گذاری ارزی برای صادرات و واردات انتقاد کرد.
او یک سوم صادرات کشور به عراق را از مرزهای کرمانشاه اعلام کرد و بیان داشت: متاسفانه عراق تاکنون به «عهد نامه بین المللی تیر» نپیوسته و این باعث شده در مرزهای استان روزانه شاهد حجم زیادی از تخلیه و بار کامیون ها باشیم و این صادرات را با مشکل رو برو می کند.
کاشفی نیز مرز سومار را دارای موقعیت مناسب برای افزایش صادرات استان دانست که نیازمند تامین فوری زیرساخت های است.
او در ادامه اشاره کرد: صادرات تابع شرایط خاصی است، با توجه به نیاز داخلی هر کشور سیاست آن تنظیم می شود. مثلا در زمان گرانی های اخیر باعث شد وزارت صنعت و معدن و تجارت ممنوعیت صادرات برخی از کالاها را اعلام کند.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا از کرمانشاه به عراق صادر می شود که بیش از 50 درصد کل صادرات ایران به این کشور را تشکیل می دهد.
3209/8066
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر