«علیمحمد چوپانی» با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: دولتهای ترکمنستان و قزاقستان از بابت اینکه راهآهن جمهوری اسلامی ایران پس از چهار سال به بهرهبرداری اقتصادی نرسیده اعلام نگرانی میکنند.
وی افزود: این دو کشور به این نتیجه رسیدند که مدیریت فعلی راهآهن ایران کارآیی و بهرهوری لازم را برای رساندن ظرفیت این راهآهن به ترانزیت روزانه 30 هزار تن کالا را ندارد.
چوپانی با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته 200 هزار تن کالا از مرز ریلی اینچهبرون وارد کشور شده است، تصریح کرد: انبار و زیرساخت مناسبی در کشور برای جابهجایی این کالاها در نظر گرفته نشده است.
وی خاطرنشان کرد: کشور قزاقستان که شرایط را اینگونه دید، کشتیهای رو رو را تدارک دید که به وسیله آن قطار به داخل کشتی میرود و کشتی کالا را در بندر باکو تخلیه میکند و بعد کالا به ترکیه منتقل میشود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، افزود: کشور ترکمنستان نیز خط «تاپی» را ایجاد کرده تا با عبور از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند، راهی برای دسترسی به اقیانوس هند داشته باشد.
چوپانی با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود جابجایی کالاهای این کشورها از ایران انجام گیرد، گفت: سهلانگاری و ترک فعلی وزارت مسکن و شهرسازی در این راستا، خسارتهای بسیار زیادی به کشور زد. چنانچه تصمیم قزاقستان و ترکمنستان برای جایگزینی این خط اجرایی شود، لطمات وارده به کشور دهها میلیارد تومان و غیر قابل جبران است.
وی خاطرنشان کرد: مدیران وزارتخانه راه وشهرسازی باید مورد بازخواست قرار گیرند که چرا پس از چهار سال این ظرفیتسازی را در کشور ایجاد نکردند.
چوپانی خاطرنشان کرد: موضوع قابل تأمل دیگر این است که مدیران این وزارتخانه حاضر نیستند که بخش خصوصی وارد شود و خلاءهای موجود را پر کند.
وی گفت: در مسیر راهآهن خط عریض، پل مشترکی بین ایران و ترکمنستان ساخته شده که بهعلت پرداخت نکردن مطالبات از سوی کشور، ترکمنستان مسیر کوتاهی که زیر ساخت آن هم مهیاست را ریلگذاری نمیکند. همین امر باعث شده به قطارهای عریضی که از این مسیر عبور میکنند بهعلت تغییر بوژی، هزینه زیادی متحمل شود. از طرف دیگر بهعلتنبود امکانات، تخلیه بار 20 روز تا دو ماه زمان می برد. این موضوعات توجیه اقتصادی را از میان میبرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تأکید بر اینکه در شرایط تحریمی حاضر، راهاندازی این خط راهآهن برای ایران اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: به نظر میآید در عدم راهاندازی این خط که تنها به 200 متر خط عریض نیاز دارد، دستهای پنهان بیگانگان در کار باشد.
چوپانی اظهار کرد: اخیراً در یکی از جلسات اتاق بازرگانی که با حضور مدیر را آهن برگزار شد، اعلام آمادگی کردیم که با هزینه یک پنجم باقی مانده کار راهآهن سراسری در این پروژه را ظرف مدت شش ماه انجام و تحویل دهیم، اما راهآهن حتی پاسخ ما را هم نداد.
وی، مسیر ریلی را راهی امن و سریع برای جابجایی کالا دانست و خاطرنشان کرد: جابجایی کالا با قطار از چین به ایران 15 روز اما از طریق کشتی 40 روز زمان میبرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به ظرفیت راهآهن برای صادرات میگو کشور، گفت: در کشور 27 هزار تن میگو تولید میشود که تنها 3 درصد آن در داخل مصرف شده و اگر باقی این میزان را صادر نکنیم، پرورشدهندگان میگو با مشکل مواجه میشوند. از راهآهن درخواست کردیم که واگنهای یخچالدار در اختیار ما قرار دهند تا زمینه صادرات میگو از مسیر راهآهن را به چین فراهم کنیم که در این مورد هم تاکنون پاسخ مثبتی نگرفتیم.
انتهای پیام