آشنایی با شهدای مدفون در دانشگاه آزاد ماکو


آشنایی با شهدای مدفون در دانشگاه آزاد ماکو

گروه اجتماعی ـ دانشگاه آزاد واحد بین‌المللی شهرستان ماکو از اوایل تأسیس تا به‌امروز میزبان سه شهید والامقام بوده که هرکدام به‌گونه‌ای در راه شهادت قدم گذاشتند و در ادامه با هر کدام از این شهدا بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با شهدای مدفون در دانشگاه آزاد ماکو

به گزارش ایکنا از آذربایجان،غربی، دانشگاه آزاد واحد بین‌المللی شهرستان ماکو، در اوایل تاسیس تا به‌امروز میزبان سه شهید والامقام است که در ادامه به زندگی‌نامه این شهیدان والا می‌پردازیم.
یعقوب حسن‌پور، یکی از این شهدا به‌ سال ۱۳۴۳ در روستای دانالو از توابع ماکو، در خانواده‌ای متدین، دیده به‌ جهان گشود و تا مقطع سوم راهنمایی به‌ کسب دانش و معرفت پرداخت.
وی فردی باایمان بود و لحظه‌ای از عبادت غافل نمی‌شد و به فرایض دینی، اهمیت ویژه‌ای می‌داد و در اوایل انقلاب با آن‌که از سن کمی برخوردار بود، باز هم فعالیت چشم‌گیری از خود در جهت انقلاب نشان می‌داد.
سرانجام وقتی که انقلاب پیروز شد، وارد سپاه گردید و بعد از طی دوره‌های لازم و فنون رزمی، راهی میدان‌های نبرد شد و به‌ دفاع و مبارزه پرداخت و سرانجام در مورخه ۶۶/۱/۲۴ به سردشت اعزام و در مورخه ۶۶/۱/۱۲۹ در عملیات نصرا در سردشت، به شهادت رسید.

آشنایی با شهدای مدفون در دانشگاه آزاد ماکو

فریدون الیاسی، یکی دیگر از شهیدان معظم انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۴۸ در روستای علی‌‌نظر از توابع بخش پلدشت شهرستان ماکو، دیده به‌جهان گشود و در سه‌سالگی به ‌همراه خانواده به شهرستان ماکو مهاجرت نمودند که دوران تحصیلات ابتدایی را در همین شهرستان طی کرده و تا مقطع دوم راهنمایی ادامه داد که با شروع جنگ تحمیلی به فرمان امام راحل لبیک گفته و به جبهه‌های حق علیه باطل شتافت و بطور مدام در جبهه حضور داشت.
شهید الیاسی، در عملیات والفجر هشت، از ناحیه دست مجروح و در بیمارستان قم بستری می‌شود و این مسئله را از خانواده کتمان می‌کند که پس از بهبودی و برای سومین‌بار به جبهه اعزام می‌شود که وجودش از عشق به معبودش لبریز گشته و با شرکت در عملیات کربلای ۴ در لباس غواصی دل به دریا زده و جسم پاک خود را به‌یاد سالار شهیدان در اروندرود و در تاریخ ۶۵/۱۰/۵ در شلمچه و جزیزه ام‌الرصاص توسط تیر مستقیم دشمن بعثی به لقاء‌الله پیوست و پیکر مطهرش تا سال ۷۱ مفقود بود که در تاریخ ۷۱/۱۰/۲۱ پس از شناسایی، در میان غم و اندوه امت ماکو، تشییع و در مزار شهداء به‌خاک سپرده شد.

آشنایی با شهدای مدفون در دانشگاه آزاد ماکو

شهید یحیی حسن‌نژاد، در سال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای متدین، چشم به‌ جهان گشود و پس از طی دوران کودکی و رسیدن به سن تحصیل و کسب علم و دانش پرداخت و مراحل تحصیلی را تا مرحله دبیرستان با موفقیت پشت سرگذاشت، با اوج‌گیری انقلاب اسلامی ایران با آنکه سن کمی داشتند، ولی با این‌حال، در تمامی تظاهرات‌ها و راهپیماییهایی که علیه رژیم منفور پهلوی بود، شرکت می‌کرد.
وی از همان دوران کودکی به همراه برادران بزرگتر خویش، نماز می‌خواند، حتی زمانی‌که به سن تکلیف نرسیده بود، نماز و روزه خود را ترک نمی‌کرد و حضور در جبهه‌ها را بر هر فرد مسلمان واجب می‌دانست و برای جامه‌عمل‌پوشاندن به آرزویش که همان اعزام به جبهه و جنگیدن در راه اسلام بود، عضو بسیج پایگاه مسجد جامع ماکو شده و در این مرحله با اسلحه انس گرفت و آماده نبرد با متجاوزین بعثی عراق گردید و وقتی خانواده اش به او تذکر دادند که پس از اخذ دیپلم به جبهه برود، در جواب بردارش گفت که اگر همه مثل شما فکر کنند، جبهه‌ها، خالی می‌مانند، آن‌وقت، چه کسی از دین و قرآن دفاع می‌کند.
این شهید بزرگوار پس از چندین مرحله حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، هیچ‌وقت اظهار خستگی نمی‌کرد و هر بار پس از بازگشت از جبهه با شور و عشقی وصف‌ناپذیر مجددا عازم جبهه می‌شد.
شهید حسن‌نژاد برای حفظ دین مبین اسلام و حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی، جان خود را هدیه خدا نمود و سرانجام در تاریخ ۶۷/۱۰/۶ در منطقه ماووت در حین عملیات بیت‌المقدس ۲ به‌درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مبارک ایشان در منطقه عملیاتی مدتها مفقود و مدفون بود، تا اینکه توسط تلاش گروه تجسس شناسایی گردید و به زادگاه خویش ماکو انتقال داده شد و در میان موج اندوه مردم و شهیدپرور ماکو در وادی رحمت شهر به خاک سپرده شد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند