کلن بوترول: 11 کاربرد داروی کلن بوترول + عوارض و نحوه مصرف


کلن بوترول: 11 کاربرد داروی کلن بوترول + عوارض و نحوه مصرف

کلن بوترول داروی محرک بحث‌برانگیزی است که تاثیرات گوناگونی بر بدن می‌گذارد. با این‌که این دارو می‌تواند تنفس را بهبود ببخشد، به کاهش وزن کمک کند، و باعث تولید ماهیچه شود، برخی خطرات جدی را نیز به همراه دارد. بدنسازان و سایر آدم‌هایی که به دنبال آب کردن چربی و شکل دادن به بدن‌شان هستند، جزء طرفداران کلن بوترول به شمار می‌روند، و غالبا عوارض جانبی...

کلن بوترول داروی محرک بحث‌برانگیزی است که تاثیرات گوناگونی بر بدن می‌گذارد. با این‌که این دارو می‌تواند تنفس را بهبود ببخشد، به کاهش وزن کمک کند، و باعث تولید ماهیچه شود، برخی خطرات جدی را نیز به همراه دارد. بدنسازان و سایر آدم‌هایی که به دنبال آب کردن چربی و شکل دادن به بدن‌شان هستند، جزء طرفداران کلن بوترول به شمار می‌روند، و غالبا عوارض جانبی این دارو را نادیده می‌گیرند. تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید تا درباره‌ی فواید کلن بوترول ، عوارض جانبی، خطرات، دوز مصرف، و تجربه‌های مصرف کنندگان داروی کلن بوترول اطلاعات مفیدی کسب کنید.

کلن بوترول: 11 کاربرد داروی کلن بوترول + عوارض و نحوه مصرف

توجه: سایت بازده با ارائه‌ی این مقاله قصد توصیه‌ی مصرف این دارو را به مخاطبان ندارد. بنا بر خواسته‌ی برخی مخاطبان و آن‌هایی که پیش‌تر، از این دارو استفاده کرده‌اند، به سادگی قصد داریم اطلاعاتی را درباره‌ی داروی کلن بوترول، طبق آن‌چه در مقاله‌های علمی عنوان شده‌اند، برای‌تان بیان کنیم. لطفا قبل از مصرف هر گونه دارو، با یک پزشک مشورت کنید.

کلن بوترول چیست؟

کلن بوترول نوعی محرک مصنوعی (غیر استروئیدی)، با اثرات کوتاه مدت مشابه‌ی سایر محرک‌ها (از قبیل آمفتامین یا افدرین) است. این اثرات شامل افزایش ضربان قلب، فشار خون، سرعت تنفس، و متابولیسم (سوخت و ساز) هستند.. در حقیقت، ابتدا این دارو جهت افزایش توده‌ی بدنی حیوانات تولید شد. استفاده‌ی طولانی مدت از داروی کلنبوترول ممکن است باعث افزایش توده‌ی ماهیچه و کاهش وزن شود.

کلن بوترول دارای نام‌های تجاری مختلفی است؛ از جمله اسپیروپنت، دیلاترول، ونتولاز، و ان‌ای‌بی ۳۶۵.

آیا کلن بوترول قانونی است؟

واردات کلن بوترول جهت فروش یا استفاده برای انسان در بیش‌تر کشورها ممنوع است؛ مصرف این دارو برای انسان، مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده قرار نگرفته است. به رغم این مسئله، مصرف کلنبوترول هم‌چنان میان بدنسازان و آن‌هایی که به دنبال کاهش سریع وزن هستند، بسیار بالا است.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) مصرف کلن بوترول را به عنوان داروی تقویت کننده‌ی عملکرد ورزشکاران ممنوع اعلام کرده است.

با وجود این، کلن بوترول هم‌چنان به عنوان دارویی برای درمان بیماری آسم در برخی کشورها کاربرد دارد.

استفاده از کلن بوترول جهت افزایش رشد دام نیز غیر قانونی است.

گوشت آلوده

استفاده از کلن بوترول برای دام‌ در بسیاری از کشورها ممنوع است، زیرا با مصرف گوشت آلوده به کلن بوترول ، مقدار زیادی از این دارو می‌تواند وارد بدن انسان شود. این مسئله برای دوچرخه‌سوار اسپانیایی، آلبرتو کونتادور اتفاق افتاد؛ نتیجه‌ی آزمایش دوپینگ وی در مسابقات تور دو فرانس ۲۰۱۰ مثبت اعلام شد.

گزارش‌های دیگری در خصوص گوشت‌های آلوده به کلن بوترول در کشورهای مختلف وجود داشته‌اند:

الف. ۱۴۰ نفر در اسپانیا بعد از مصرف گوشت (گوساله) آلوده به کلنبوترول در بیمارستان بستری شدند.
ب. ۳۳۶ نفر در چین به دلیل مصرف گوشت خوک آلوده، مسموم شدند.
پ. ۵۰ مورد از مسمومیت حاد غذایی ناشی از مصرف گوشت بره و گوساله‌ی آلوده در پرتغال گزارش شد.
ت. ۶۲ نفر در ایتالیا در اثر مصرف گوشت (گوساله) آلوده به کلنبوترول مسموم شدند.

این دارو چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟

پس از مصرف چندین دوز از کلن بوترول ، رد پای این دارو در ادرار قابل شناسایی است. هم‌چنین، اثر این دارو، یک ماه پس از مصرف، در نمونه‌های مو نیز قابل مشاهده است.

کلن بوترول چگونه کار می‌کند؟

کلن بوترول پاسخ جنگ یا گریز را در بدن انسان‌ها فعال می‌کند (مقلد سمپاتیک). اثرات این دارو شامل موارد ذیل می‌شوند:

الف. باز کردن مجاری هوا جهت بهبود تنفس و افزایش جریان هوا در ریه‌ها (بازکننده‌ی برونش یا برونکودیلاتور)
ب. افزایش سرعت ضربان قلب و فشار خون
پ. انتقال خون بیش‌تر به ماهیچه‌ها جهت آماده‌سازی برای فعالیت بدنی
ت. افزایش توده‌ی ماهیچه‌ها (فروگشت یا کاتابولیسم) و سوزاندن چربی برای افزایش میزان انرژی

این دارو هم‌چنین باعث افزایش تعریق نیز می‌شود؛ اثرات کوتاه مدت این دارو مشابه‌ی داروهای محرک (آمفتامین یا افدرین) هستند.

تمام اثرات این دارو، اگرچه در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، از طریق فعال شدن گیرنده‌های جنگ یا گریز در سرتاسر بدن (گیرنده‌های بتا ۲) ایجاد می‌شوند.

ساخت ماهیچه

کلن بوترول به تحریک رشد ماهیچه، پیشگیری از ضعف و از کار افتادگی ماهیچه، و تسریع فرایند بازیابی ماهیچه کمک می‌کند. در نهایت، این دارو با تحریک تولید پروتئین درون سلول‌ها توده‌ی ماهیچه را (از طریق فعال‌سازی بتا ۲) افزایش می‌دهد.

افزایش حجم ماهیچه‌ی ناشی از مصرف کلنبوترول در اثر افزایش مجموع سطوح پروتئین و کراتین کیناز ایجاد می‌شود. کراتین کیناز پیوند سلول‌ ماهیچه‌ای (همجوشی میوبلاست)، فرایند کلیدی در تشکیل و ترمیم ماهیچه‌ها، را افزایش می‌دهد.

هم‌چنین، کلن بوترول از تجزیه‌ی ماهیچه و پروتئین، پس از آسیب عصبی، پیشگیری می‌کند؛ و به این ترتیب، به ماهیچه‌ها اجازه‌ی ترمیم و بازسازی می‌دهد.

کاربردهای کلن بوترول

۱. کلن بوترول به بهبود تنفس کمک می‌کند

کلن بوترول با بر طرف کردن موانع تنفس به درمان بیماری آسم کمک می‌کند. این دارو عروق حامل اکسیژن را آرام و باز می‌کند. این اثر باعث افزایش حجم اکسیژن خون و افزایش ظرفیت بدن جهت مصرف اکسیژن برای تولید انرژی (تنفس هوازی) می‌شود.

طی دو آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌ی مختلف، وضعیت تنفس ۱۵ و ۱۹ فرد مبتلا به بیماری آسم که تحت کلنبوترول درمانی قرار گرفته بودند، به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود یافت. کلنبوترول در مقایسه با سالبوتامول دارای اثری سریع‌تر و طولانی‌تر است.

به علاوه، طی یک مطالعه‌ی دیگر، به ۱۲ کودک مبتلا به آسم شدید دوزهای مختلفی از کلنبوترول داده شد. این دارو در مقایسه با پلاسیبو (دارونما) به اندازه‌ی قابل توجهی مجاری تنفسی این کودکان را باز کرد.

در بعضی کشورها هنوز از کلن بوترول به عنوان داروی ضد احتقان و باز کننده‌ی برونش برای انسان‌ها استفاده می‌شود. با وجود این، داروهای جایگزین بی‌خطر‌تری نسبت کلن بوترول وجود دارند.

غالبا از کلن بوترول جهت درمان مشکلات تنفسی اسب‌ها استفاده می‌شود.

۲. کلن بوترول برای چربی سوزی کاربرد دارد

در صورت مصرف دوز بسیار بالاتری نسبت به آن‌چه برای آرام شدن مجاری تنفسی انسان نیاز است، کلن بوترول در مقایسه با سایر چربی سوز‌ها نظیر افدرین، می‌تواند توده‌ی چربی بیش‌تری را در حیوانات کاهش دهد. این اثر کلنبوترول به دلیل افزایش انرژی متابولیک (اثر ترموژنیک یا حرارتی) است.

کلنبوترول سرعت ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد. این مسئله به افزایش فعالیت متابولیک (سوخت و سازی) و دمای بدن، و در نتیجه، به سوختن چربی و کربوهیدرات ذخیره‌ شده‌ی (گلیکوژن) بیش‌تر منجر می‌شود.

ورزشکاران غالبا در دوره‌های چربی سوزی‌شان به طور غیر قانونی از کلنبوترول به عنوان داروی کاهش چربی استفاده می‌کنند. طی یک آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌، میزان ماهیچه‌ی خالص و نسبت چربی به ماهیچه در ۱۹ بیمار مبتلا به نارسایی مزمن قلبی که با کلنبوترول درمان شده بودند، به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش یافت. این اثر هم‌چنین در موش‌ها و اسب‌ها نیز مشاهده شده است.

۳. کلنبوترول برای ساخت و ترمیم ماهیچه‌ها کاربرد دارد

کلنبوترول می‌تواند سرعت بازیابی بیماران را از عمل‌های جراحی افزایش دهد. طی یک آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌، ۲۰ بیمار مرد خوش بنیه پس از گذشت یک ماه از انجام عمل جراحی (زانو) با کلنبوترول تحت درمان قرار گرفتند. کلنبوترول باعث افزایش سرعت بازیابی قدرت ماهیچه می‌شود، و دارای توان بالقوه‌ای برای درمان بیماری‌های تباه کننده‌ی ماهیچه است.

کلنبوترول با افزایش تولید پروتئین و کاهش میزان از دست رفتن ماهیچه باعث تحریک رشد ماهیچه می‌شود. استفاده از کلنبوترول در موش‌های آزمایشگاهی به افزایش قابل توجه توده‌ی ماهیچه و میزان تولید پروتئین در این حیوانات منجر شد. به علاوه، فیبرهای ماهیچه‌ای خوک‌ها در اثر استفاده از کلنبوترول ضخیم‌تر شدند.

با این حال، در یک مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی، مصرف کلنبوترول باعث افزایش تولید پروتئین در این حیوانات نشد. در عوض، تولید ماهیچه در اثر کاهش میزان تجزیه‌ی پروتئین افزایش یافت.

نتایج مطالعه‌ای روی موش‌های آزمایشگاهی نشان دادند، کلنبوترول به طور ویژه بر ماهیچه اثر می‌کند؛ ماهیچه‌هایی که دارای قدرت انقباض سریع هستند در اثر مصرف کلنبوترول به سرعت بیش‌تری رشد می‌کنند و کم‌تر دچار تخریب می‌شوند. ماهیچه‌هایی که دارای قدرت انقباض سریع هستند برای فعالیت‌هایی که به حرکات انفجاری سریع و قوی نیاز دارند، استفاده می‌شوند.

علی‌رغم این‌که امروزه استفاده از کلنبوترول در بیش‌تر کشورها غیر قانونی است، سال‌‌ها است که در صنایع تولید گوشت از کلنبوترول جهت افزایش توده‌ی ماهیچه‌ی خالص دام استفاده می‌شود.

۴. کلنبوترول به درمان وضعیت‌های تحلیل برنده‌ی ماهیچه کمک می‌کند

طی یک مطالعه، ۱۶ بیمار مبتلا به وضعیت تحلیل برنده‌ی ماهیچه (آتروفی ماهیچه) تحت درمان با کلنبوترول قرار گرفتند. این کار به اندازه‌ی قابل توجهی قدرت حرکت بیماران را بهبود بخشید و میزان وخامت این بیماری را کاهش داد. کلنبوترول برای حفظ ماهیچه‌هایی کاربرد دارد که در اثر جراحت یا بیماری از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

طی مطالعه‌ای دیگر، کلنبوترول درمانی (به مدت ۶ الی ۱۸ ماه) وضعیت چهار بیمار مبتلا به بیماری تحلیل برنده‌ی ماهیچه (دیستروفی ماهیچه‌ای) را بهبود بخشید. طبق نتیجه‌ی این مطالعه، کلنبوترول می‌تواند برای درمان مراحل اولیه‌ی این وضعیت مفید باشد.

کلن بوترول و آسیب عصبی

طی یک آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌، ۷۱ بیمار مبتلا به آسیب عصبی (جراحت شبکه‌ی بازویی) منجر به تحلیل ماهیچه، به مدت ۳ ماه تحت درمان پلاسیبو (دارونما) یا کلنبوترول قرار گرفتند. وضعیت ماهیچه‌ی آن‌هایی که تحت کلن بوترول درمانی قرار گرفته بودند، بهبود یافت. کلن بوترول جهت توقف تحلیل ماهیچه در افراد مبتلا به اختلال اعصاب بسیار مفید است.

کلن بوترول و سوختگی‌ها

آسیب ناشی از سوختگی ممکن است به تحلیل ماهیچه منجر شود. کلن بوترول به طور موثری می‌تواند تحلیل ماهیچه‌ای ناشی از سوختگی بافت‌های بدن موش‌های آزمایشگاهی را بی‌اثر کند.

کلن بوترول و کهولت سن

افراد سالخورده در اثر رژیم غذایی نامناسب یا بیماری ممکن است دچار تخریب ماهیچه و اتمام ذخایر پروتئینی شوند. وضعیت موش‌های آزمایشگاهی که در اثر رژیم غذایی نامناسب و محدود دچار کمبود پروتئین شده بودند، در اثر کلنبوترول درمانی و اصلاح رژیم غذایی رو به بهبودی گذاشت. ممکن است کلن بوترول در آینده جهت درمان افراد سالخورده‌ی مبتلا به تحلیل ماهیچه استفاده شود.

کلن بوترول و سرطان

کلنبوترول اشتها و وزن ماهیچه‌های موش‌های آزمایشگاهی در حال رشد مبتلا به تومور را افزایش داد. به این ترتیب، کلنبوترول دارای قدرت بالقوه‌ای برای حفظ توده‌ی ماهیچه‌ای در افرادی است که به بیماری‌های مزمن نظیر سرطان مبتلا هستند.

مطالعه‌ی دیگری بر روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان نشان داد، کلنبوترول (به همراه انسولین و ناپروکسن) می‌تواند باعث افزایش وزن و بازیابی انرژی شود.

۵.کلن بوترول محرک قدرتمندی است

ورزشکاران از کلنبوترول به عنوان دارویی برای افزایش انرژی استفاده می‌کنند؛ زیرا کلنبوترول در بدن مشابه‌ی آدرنالین (فعال‌ساز دستگاه عصبی سمپاتیک) عمل می‌کند. بسیاری از مراجع ورزشی کلنبوترول را به عنوان دارویی برای تقویت عملکرد ورزشکاران می‌شناسند.

کلنبوترول به عنوان یک داروی محرک، هوشیاری، توجه، و انرژی را به طور موقت افزایش می‌دهد. این اثر باعث می‌شود تمرین‌های ورزشی مطلوب‌تر و پرانرژی‌تر برگزار شوند. به علاوه، مصرف این دارو ممکن است به سرکوب اشتها، بهبود انگیزه و حس رقابت، و افزایش نیروی شدید برای تمرین‌های ورزشی منجر شود.

۶. کلن بوترول ممکن است کارکرد قلب را بهبود ببخشد

طی یک مطالعه، ۷ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی که برای تسهیل در بهبودی‌شان، نیازمند کاشت دستگاه ( دستگاه کمکی بطن چپ) بودند، جمع‌آوری شدند. به مدت ۵ الی ۴۶ هفته، به این بیماران دوزهای بالایی از کلنبوترول داده شد؛ این کار از کاهش مورد انتظار در اندازه‌ی سلول‌های قلبی پیشگیری کرد. به این ترتیب، مصرف کلنبوترول به بازیابی کارکرد (بطن چپ) قلب و کاشت دستگاه کمک می‌کند.

۷. کلن بوترول ممکن است به بهبود احساس فوریت در دفع ادرار کمک کند

طی مطالعه‌ای روی ۳۰ زن مبتلا به فوریت در دفع ادرار، مصرف کلنبوترول توانست بعد از ۶ هفته تا ۶۵ درصد به بهبود این علائم کمک کند.

۸. کلن بوترول ممکن است اثر ضد التهابی داشته باشد

مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد، کلنبوترول ممکن است از مغز و کبد در برابر آسیب ناشی از التهاب محافظت کند.

هم‌چنین، این اثر در اسب‌ها و موش‌های آزمایشگاهی نیز که کلنبوترول باعث کاهش فعالیت گلبول‌های سفید خون‌شان شده بود، مشاهده شد.

مطالعه بر روی سلول‌ها نشان می‌دهد، کلنبوترول تولید فاکتور نکروز توموری آلفا، اینترلوکین ۶، اینترلوکین ۱ بتا را کاهش می‌دهد.

۹. کلن بوترول می‌تواند از مغز محافظت کند

طی یک مطالعه، مصرف کلنبوترول توانست فعالیت سلول‌های عصبی موش‌های آزمایشگاهی را از طریق افزایش فعالیت یک فاکتور رشد عصب تقویت کند. این اثر کلنبوترول از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از تامین ناکافی خون (و کمبود اکسیژن) محافظت می‌کند. به علاوه، کلنبوترول با ساز و کاری مشابه، از مغز موش‌های آزمایشگاهی نیز در برابر آسیب محافظت می‌کند.

طی مطالعه‌ای دیگر، کلنبوترول کارکرد حافظه‌ی موش‌ها و میمون‌های آزمایشگاهی در حال رشد و هم‌چنین نمونه‌های پیر را افزایش داد.

کلنبوترول تولید اسید کینورنیک را در سلول‌های مغزی موش‌های آزمایشگاهی افزایش داد؛ اسید کینورنیک مولکولی است که دارای فعالیت محافظت از مغز است.

۱۰. کلن بوترول دشواری‌های زایمان را در حیوانات کاهش می‌دهد

کلنبوترول به دلیل اثرات آرام کنندگی ماهیچه، جهت کاهش دشواری‌‌های زایمان دام‌ها کاربرد دارد. این اثر به دلیل خطرات کلنبوترول، هرگز روی انسان‌ها آزمایش نشده است. استفاده از کلنبوترول به همراه اقدامات اصلاحی برای کاهش دشواری‌های زایمان برای دام، نیاز به بیهوشی را کاهش می‌دهد. ولی این گروه از داروها حتی در حیوانات نیز می‌تواند عوارض جانبی از قبیل افزایش سرعت ضربان قلب، خونریزی، و نقص‌های مادرزادی به همراه داشته باشد.

۱۱.کلن بوترول می‌تواند اثر ضد افسردگی نیز داشته باشد

مصرف کلنبوترول در موش‌های آزمایشگاهی، مانند بسیاری از داروهای ضد افسردگی، می‌تواند سطوح تریپوتوفان و سروتونین را افزایش دهد. جهت ارزیابی اثر بالقوه‌ی کلنبوترول به عنوان داروی ضد افسردگی در انسان، مطالعات بیش‌تری نیاز است.

کلن بوترول چه عوارض جانبی به همراه دارد؟

مصرف کلنبوترول اثرات جانبی احتمالی کوتاه مدت و بلند مدت زیادی به همراه دارد و می‌تواند خطرناک باشد. اثر مصرف کلنبوترول به شدت قدرتمند است – دوز بسیار اندکی برای دریافت اثرات این دارو نیاز است. متاسفانه، همین مسئله می‌تواند به افزایش مصرف، بیش مصرفی، و مسمومیت اتفاقی منجر شود.

این مشکلات عمدتا در اثر مصرف بی‌جای ورزشکاران برای تقویت عملکرد ورزشی‌شان اتفاق می‌افتند. هم‌چنین، مواردی از مسمومیت در اثر آلودگی غذایی در پرتغال و ایتالیا نیز گزارش شده است.

اثرات کوتاه مدت

از آن‌جا که کلنبوترول یک داروی محرک است، اثرات جانبی کوتاه مدت آن مشابه‌ی سایر محرک‌ها نظیر قهوه و آمفتامین است. این اثرات کوتاه مدت عمدتا بسته به افراد مختلف متفاوت است؛ به خصوص اگر سطوحی از تحمل دارویی در این افراد ایجاد شده باشد. موارد ذیل از جمله عوارض جانبی کوتاه مدت شایع مصرف کلنبوترول، به ویژه در افرادی هستند که برای نخستین بار از این دارو استفاده می‌کنند:

الف. افزایش فشار خون، سرعت ضربان قلب، و تپش قلب
ب. بی‌خوابی
پ. خشکی دهان
ت. استفراغ و حالت تهوع
ث. رعشه (لرزش، به خصوص به شکل قابل توجهی در دست‌ها)
ج. اضطراب، وحشت‌زدگی، عصبانیت، و بی قراری
چ. سر درد
ح. مشکلات تنفسی، تنفس سریع
خ. تعریق شدید
د. گرفتگی و اسپاسم ماهیچه (به دلیل کم‌آبی یا کمبود پتاسیم در بدن)
ذ. سرگیجه
ر. افزایش دمای بدن
ز. علائم شیدایی (افزایش انرژی)

در صورت انجام تمرین‌های شدید بعد از مصرف کلنبوترول، ابتلا به سر درد، حالت تهوع، و گرفتگی ماهیچه شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو خواهند بود. هم‌چنین، کلنبوترول باعث کاهش سطح تائورین، ماده‌ی محافظت کننده از قلب، و پتاسیم، ماده‌ی ضروری برای تحرک ماهیچه‌ها، در بدن می‌شود.

اثرات بلند مدت

عوارض جانبی بلند مدت مصرف کلنبوترول تا حدود زیادی ناشناخته هستند. بیش‌تر این عوارض جزء موارد گزارش شده از ورزشکارانی هستند که برای تقویت عملکرد ورزشی‌شان از کلنبوترول استفاده کرده‌اند.

بد شکلی ماهیچه

علی‌رغم عدم مشاهده‌ی این عارضه در انسان، مصرف کلنبوترول می‌تواند باعث بد شکلی ماهیچه و خستگی مفرط در موش‌های آزمایشگاهی شود.

اعتیاد به مصرف

کلنبوترول بر دوپامین، سامانه‌ی پاداش مغز، اثر می‌کند و می‌تواند به شدت اعتیادآور باشد.

سکته‌ی قلبی

کلنبوترول می‌تواند سرعت ضربان قلب (تندتپشی یا تاکی‌کاردی) را افزایش دهد و باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، و درد قفسه‌ی سینه شود. این اثر خطر سکته‌ی قلبی را به خصوص در افرادی که در برابر این عارضه آسیب‌پذیر هستند، افزایش می‌دهد.

طبق یک گزارش، بیماری با مصرف کلنبوترول (و سولیفناسین) دچار ضربان قلب نامنظم شدید و به طور بالقوه مرگبار شد.

مصرف کلنبوترول برای اسب‌هایی که دچار مشکلات قلبی یا فشار خون بالا هستند، ممنوع است. به این ترتیب، مصرف کلنبوترول می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری قلبی خطر ویژه‌ای به همراه داشته باشد.

طی مطالعاتی بر روی انواع مختلفی از موش‌های آزمایشگاهی، مصرف کلنبوترول در این حیوانات باعث بروز تغییرات کارکردی و آناتومیک قلب از قبیل بزرگ شدن قلب شد، که این اثرات می‌توانند بسیار مخرب باشند.

هشدارها و محدودیت‌ها

شواهد عملی محدودی در خصوص اثرات کلن بوترول بر انسان وجود دارند. در این مورد تنها چند مطالعه‌ی دو سو کور قدیمی یا مطالعات هم‌گروهی چندگانه در دسترس هستند. با وجود این، مطالعات بسیاری روی دام صورت گرفته‌اند که برخی از آن‌ها به انسان نیز مربوط می‌شوند.

به علاوه، هنگامی که دانشمندان متوجه می‌شوند دارویی کم هزینه برای انسان خطرناک است، غالبا آن را هم‌چنان برای حیوانات استفاده می‌کنند. زیرا ممکن است این دارو آن‌چنان برای حیوانات خطرناک نباشد، یا عوارض جانبی آن در انسان‌ها کم‌تر قابل قبول باشد. این مسئله در مورد کلنبوترول صدق می‌کند؛ به همین خاطر نیز در این خصوص پژوهش‌های بسیاری روی حیوانات، و نه روی انسان، در دسترس هستند.

داروهای دیگری وجود دارند که به اندازه‌ی کلنبوترول، و البته با عوارض جانبی کم‌تر، بر انسان تاثیرگذار هستند. این مسئله نیز یکی دیگر از دلایل عدم انجام پژوهش‌های بالینی کافی در خصوص کلنبوترول است؛ در این خصوص نسبت فایده به خطر این کلنبوترول آن‌چنان اندک است که انجام پژوهش در این مورد ارزشمند به نظر نمی‌رسد.

ژن‌ها و کلن بوترول

اثرات کلنبوترول ممکن است بسته به ژنتیک افراد مختلف متفاوت باشند. گوناگونی ژنتیکی در گیرنده‌ی بتا ۲ در افراد مختلف ممکن است واکنش بدن را در برابر کلنبوترول تغییر دهد.

کلنبوترول در موش‌های آزمایشگاهی باعث بروز تغییراتی در ژن‌های فعال برای گیرنده‌ی بتا ۲، پروتئین‌های درگیر در متابولیسم (سوخت و ساز) چربی، و بسیاری از پروتئین‌های ماهیچه‌ای شد. این دارو ممکن است تغییرات مشابه‌ای بر انسان نیز بگذارد؛ این تغییرات می‌توانند اثرات گوناگونی داشته باشند.

طی مطالعه‌ای بر روی خوک‌ها، فعالیت کلنبوترول تولید بسیاری از ژن‌ها را (در سلول‌های چربی) افزایش داد؛ این ژن‌ها مسئول متابولیسم (سوخت و ساز) چربی، کاهش ذخیره‌سازی چربی، و اندازه‌ی سلول‌های چربی هستند.

مطالعه‌ای بر روی بافت‌ها نشان داد، کلن بوترول سطوح یک تنظیم کننده‌ی ژنتیکی (هیستون دمتیلاز JHDM2a) را از طریق فعال‌سازی گیرنده‌های بتا ۲ (از طریق مسیر پروتئین کیناز آ) افزایش می‌دهد. این تنظیم کننده ژن‌های متابولیک (و سایر ژن‌های مربوطه) را کنترل می‌کند، و در نهایت، اندازه‌ی سلول‌های چربی را کاهش می‌دهد.

تداخل‌های دارویی

بسیاری از آدم‌ها کلنبوترول را به صورت غیر قانونی و بدون هیچ نظارتی استفاده می‌کنند. در این صورت، پزشکان ممکن است بدون آگاهی از مصرف کلنبوترول توسط بیمار، به تجویز داروهایی دست بزنند که با این دارو تداخل داشته باشند.

ترکیب کلنبوترول با سایر فعال کننده‌های گیرنده‌ی بتا ۲ ممکن است خطرناک باشد و احتمال بروز عوارض جانبی خطرناک را افزایش دهد.

کلنبوترول توسط آنزیم‌های سیتوکروم پی ۴۵۰ (CYP1A1 و 1A2) تجزیه می‌شوند، و ممکن است بر فعالیت سایر داروهایی که از مسیر سم‌زدایی مشابه استفاده می‌کنند، تاثیر بگذارد.

دوز مصرفی

داروی کلن بوترول که سابقا با دوزهای پایین به عنوان یک باز کننده‌ی برونش (برونکودیلاتور) موثر به کار برده می‌شد، امروزه تنها توسط دامپزشکان و پژوهشگران استفاده می‌شود. به همین دلیل، دستورالعمل‌های بالینی مشخصی برای دوز مصرف مناسب وجود ندارد که بتوان از آن‌ها پیروی کرد.

وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی داروی کلنبوترول را به فروش می‌رسانند ممکن است اطلاعات اضافه‌ای در خصوص دوز مصرف این دارو ارائه بدهند؛ این اطلاعات به دلیل فقدان پژوهش‌های علمی و احتمال بروز عوارض جدی می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

نحوه‌ی دسترسی به دارو

خرید شخصی این محصول را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

کلن بوترول در ایالات متحده، استرالیا، و بیش‌تر کشورهای اروپایی تولید یا عرضه نمی‌شود. اگر داروی کلنبوترولی پیدا کرده‌اید که نام ایالات متحده آمریکا (USA) روی آن درج شده است، به آن اطمینان نکنید، زیرا تولید این دارو در ایالات متحده غیر قانونی است.

تجربه‌های کاربران و سوء مصرف

کاهش وزن

بسیاری از کاربران کلن بوترول را داروی خوبی برای کاهش وزن می‌دانند و طبق گزارش آن‌ها، مصرف این دارو بدون عوارض جانبی است یا عوارض جانبی منفی اندکی به همراه دارد.

برخی کاربران نیز معتقدند، با این‌که کلنبوترول به آن‌ها در سوزاندن مقدار بیش‌تر کالری کمک کرده است، ولی به عوارض جانبی آن نمی‌ارزد. برخی دیگر از کاربران تنها برای کاهش چند کیلوگرم و فقط برای یک دوره‌ی کوتاه از کلنبوترول استفاده کرده‌اند.

بدن بسیاری از آدم‌ها بعد از مصرف کلن بوترول برای بیش از دو هفته، به این دارو و اثرات آن عادت می‌کند. بدنسازان در دوره‌های بدنسازی‌شان دچار سوء مصرف این دارو می‌شوند.

به گزارش یکی از کاربران، دمای بدن وی در اثر مصرف کلنبوترول به سرعت افزایش یافت، و دست‌کم به مدت ۳۰ دقیقه دچار پرخاشگری و اضطراب شد.

سوء مصرف کلن بوترول جهت تقویت عملکرد

ورزشکاران و برخی دیگر از افراد جهت افزایش سطح انرژی، کاهش وزن، افزایش میزان استقامت، و کاهش اشتها دچار سوء مصرف کلنبوترول – به عنوان داروی تقویت کننده عملکرد – می‌شوند.

شکل‌دهی به ماهیچه

بدنسازان در دوره‌های چربی سوزی جهت عضلانی‌تر شدن بدن‌شان برای مقاصد شخصی یا برای مسابقات دچار سوء مصرف کلنبوترول می‌شوند.

طبق گزارش‌ها، یکی از بدنسازان در اثر مصرف کلنبوترول به کاهش وزن مطلوب خود دست یافت، ولی دچار گرفتگی‌های ماهیچه‌ای شدید در انگشتان پا، انگشتان دست، پاها، و آرواره شد.

عوارض جانبی

با این‌که برخی آدم‌ها در اثر مصرف کلنبوترول هیچ عارضه‌ی جانبی را تجربه نکردند، سایر افراد دچار اثرات جانبی خطرناکی شده‌اند. برخی مصرف کنندگان این دارو دچار افزایش فشار خون، بی خوابی، تعریق، لرزه، سر درد، گرفتگی، و حتی سکته‌ی قلبی شدند. این عوارض در دوزهای بالا – عمدتا برای دوزهای مورد نیاز برای بدنسازان – بیش‌تر شایع هستند. بسیاری افراد معتقدند فواید مصرف این دارو به تجربه‌ی عوارض جانبی شدید آن نمی‌ارزد.

افرادی که حدود ۶۰ الی ۸۰ میلی گرم کلن بوترول را مصرف کرده‌اند دچار لرزش دست، بالا رفتن سرعت ضربان قلب، و افزایش دمای بدن شدند.

بسیاری توصیه می‌کنند، جهت پیشگیری از کم آبی منجر به گرفتگی ماهیچه، به همراه مصرف کلنبوترول مقدار زیادی آب، و مقداری پتاسیم (از طریق مصرف موز) و تائورین نیز مصرف کنید؛ ولی این کارها ممکن است فقط بتوانند در بروز عوارض جانبی این دارو کمی تاخیر ایجاد کنند.

سایر مصرف کنندگان نیز به دلیل آن که در تمام دوره‌ی مصرف این دارو در وضعیت جنگ یا گریز بودند، دچار اضطراب یا افسردگی دائمی شدند.

به گزارش یکی دیگر از کاربران، وی تنها در یک دوره‌ی مصرف، در اثر مصرف دوز بالای این دارو در ابتدای دوره، دچار مشکلات قلبی شدید شده است.

به گفته‌ی فرد دیگری که تجربه‌ی مصرف کلنبوترول را دارد، وی هرگز مصرف این دارو را به هیچ کس توصیه نمی‌کند. وی ۲۰ دقیقه بعد از نخستین تجربه‌ی مصرف، ساعت‌ها دچار لرزه شد و در آستانه‌ی بیهوشی قرار گرفت. عوارض جانبی این دارو بسیار شدید است – سرعت ضربان قلب این فرد در حال نشستن روی مبل به حدی بالا رفت که گویی در حال انجام تمرینات شدید ورزشی است.

نتیجه

به دلیل خطرات بسیاری که مصرف کلنبوترول می‌تواند با خود به همراه داشته باشد،‌ در این مقاله توصیه می‌کنیم در مورد این دارو بالاترین احتیاط را به خرج دهید. ما در این مقاله، به هیچ عنوان مصرف محصولاتی نظیر کلن بوترول را ترویج نمی‌کنیم. در عوض، در این مقاله قصد داشته‌ایم نقد و بررسی مفصلی درباره‌ی این ترکیب بحث‌برانگیز به مخاطبان ارائه دهید و نتایج تمام پژوهش‌های موجود را در مورد اثرات، عوارض جانبی، و خطرات مصرف این دارو در طول سال‌ها مطالعه برای مخاطبان بیان کنیم.

در پایان، امیدوار هستیم اطلاعاتی که در این مقاله گرد آورده‌ایم، بتوانند در کاهش احتمال سوء مصرف چنین ترکیبات خطرناکی که معمولا در پوشش محصولات معجزه‌آسای لاغری و تناسب اندام به شما ارائه می‌شوند، کمک کنند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

منبع:selfhacked

کلن بوترول: ۱۱ کاربرد داروی کلن بوترول + عوارض و نحوه مصرف

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر