فرسودگی تخت های بیمارستانی کشور از 73 درصد به 45 درصد رسید


فرسودگی تخت های بیمارستانی کشور از 73 درصد به 45 درصد رسید

رکنا: سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگویی در رابطه با بیمارستان های کشور توضیحاتی ارائه داد.

با توجه به اخبار مربوط به تخریب و آسیب دیدگی برخی بیمارستان های سطح کشور در زلزله های اخیر و همچنین قرارگرفتن تعدادی از بیمارستان های پایتخت روی گسل، گفتگویی با سخنگوی وزارت بهداشت در راستای تمهیدات دولت در این زمینه داشتیم.

ایرج حریرچی با اشاره به اینکه ما به طور تاریخی کمبود تخت بیمارستانی در کشور داشته ایم، گفت: در بازسازی و رفع فرسودگی این بیمارستان ها به طور مزمن دچار مشکل بوده ایم؛ ضمن اینکه هرچند سال یک بار معیارهای مربوط به زلزله و مقاوم سازی سختگیرانه تر شده و ارتقای بیشتری پیدا می کند، مشکلات نیز خود را به صورت تشدید یافته تر نشان می دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ده سال پیش در سال 86 که تحقیقی در مورد میزان تخت های فرسوده و میزان مقاومت آنها در مقابل زلزله انجام شد، برنامه جایگزینی بیمارستان های فرسوده در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر درصد فرسودگی تخت های سراسر کشور از 73 درصد به 45 درصد و در استان تهران از 87 درصد به 66 درصد کاهش پیدا کرده است. با برنامه ای که وزارت بهداشت در دست اقدام دارد، امیدواریم تا پایان سال 1399 فرسودگی تخت های کل کشور و استان تهران را به ترتیب به 30 و 38 درصد کاهش دهیم.

حریرچی از اقدامات در دست اجرا و اتخاذ سیاست های مختلف در این زمینه گفت: نخست اینکه شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه فضاهای بهداشتی -درمانی در وزارت بهداشت ایجاد شده است. اقدام دیگر با توجه به محدودیت های بودجه دولتی، خلق منابع جدید از طریق فروش و تهاتر املاک مازاد دانشگاه علوم پزشکی پیش بینی شده، مثلا بیمارستان شهدای تجریش و رازی تهران از این طریق در حال بازسازی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اقدام سوم را فاینانس خارجی بیمارستان ها عنوان کرد که به ویژه در بیمارستان ها بزرگ برخی کلانشهرها مانند تهران، تبریز و شیراز در حال انجام است.

وی افزود: اقدام چهارمی که بسیار حائز اهمیت است، مشارکت سایر نهادها و سازمان ها از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ساخت بیمارستان ها در سطح کشور است که در اهواز و دزفول و استان کرمان و سیستان و بلوچستان در دست اقدام است.

حریرچی اقدامات انجام شده در زمینه مقاوم سازی بیمارستان ها در تهران را چنین برشمرد: تهران را به 6 حوزه درمانی تقسیم کرده ایم که در این حوزه ها مقاوم سازی 8 بیمارستان خیلی بزرگ پیش بینی شده که دوتا از آنها یکی در منطقه 22 با اخذ وام از بانک جهانی و یکی در مرز منطقه 6 و 2 با همکاری خیرین بخش خصوصی در حال ساخت است. بیمارستان های اقماری در سطح شهر تهران در محل خود بیمارستان ها یا نزدیک به آنها در حال ساخت است، از جمله بیمارستان های امیراعلم، فیروزگر، لولاگر، اکبرآبادی و لقمان.

وی با اشاره به اینکه در برخی بیمارستان های فرسوده مقاوم سازی مقرون به صرفه نیست، گفت: گاهی هزینه بازسازی تخت های فرسوده موجود از ساخت تخت های جدید بیشتر است؛ بنابراین ترجیح بر این است که بیمارستان جدید و مدرن تری ساخته شود.

بیمارستان هایی مانند سینا تهران، شهید محمدی بندرعباس و بهبهانی شهر بهبهان مقاوم سازی شده اند و در برخی شهرها مانند بیمارستان امام علی چابهار و امام حسین رفسنجان هم مقاوم سازی در حال انجام است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وجود گسل های متفاوت در تهران گفت: بیمارستان های واقع شده بر روی این گسل ها تابع همین دستورالعمل هستند؛ یعنی بیمارستان هایی که بر روی گسل قرار داشته و در معرض خطر هستند، بسته به اینکه روی چه گسلی باشند، اگر قابل ترمیم و اقدامات مقاوم سازی باشند، بازسازی شده و در غیر این صورت در لیست جایگزینی قرار می گیرند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها