داستان کودکانه در مورد قضاوت عجولانه، چند کتاب مناسب


داستان کودکانه در مورد قضاوت عجولانه، چند کتاب مناسب

گاهی اوقات ویژگی‌های ظاهری مثل قیافه، قد و سلامت باعث ایجاد محدودیت در برقراری ارتباطات می‌شود.

در پیشنهاد کتاب این هفته دو کتاب یکی برای بزرگسالان و دیگری برای کودکان معرفی کرده‌ایم که به فرزندتان یاد می‌دهد از روی ظاهر دیگران نباید در مورد آن‌ها قضاوت کرد.
کتاب کوسه خندان
- نویسنده و تصویرگر : روت گالووی
- مترجم : علی مولوی
- نشر چشمه، 1397
- مخاطب : کودکان 4 تا 8 ساله
- قیمت نسخه کاغذی : 14000تومان
گاهی اوقات ویژگی‌های ظاهری مثل قیافه، قد و سلامت باعث ایجاد محدودیت در برقراری ارتباطات می‌شود. کودکان ما گاه همراه این موج می‌شوند و مثل ما فقط جذب زیباترین‌ها و باهوشترین‌ها و سالم‌ترین آدم‌ها می‌شوند و اینها اولین و مهمترین ملاک برای برقراری ارتباط و دوست داشتن دیگران می‌شود. گاهی هم خودشان قربانی این دیدگاه رایج هستند و در میان افرادی که آنها را نمی‌بینند و نمی‌پسندند،؛ تنها و بی‌دوست می‌مانند. ولی دیدن و پذیرفتن تفاوت‌ها و یافتن راه‌هایی برای نزدیک شدن به دیگران علیرغم تفاوت‌های ظاهری، می‌تواند باعث افزایش هوشمندی هیجانی و بلوغ روانی کودکان شود. یکی از وظایف والدین و مربیان، ارائه ملاک‌های درست برای ارزیابی آدمها و توجه به نشانه‌های رفتاری و شخصیتی افراد فارغ از ظاهر و جذابیت های بیرونی است. قطعا این آگاهی را فقط با قصه و بازی می‌توان در کودکان شکل داد و با تکرار و تکرار در آنها نهادینه کرد.
کتاب کوسه خندان، داستان تنهایی کوسه‌ای است که بخاطر دندان‌های تیز و لبخند ترسناکش، و اصلا بخاطر کوسه بودنش هیچوقت در جمع دیگر ماهی‌های اقیانوس پذیرفته نمی‌شود. همه ماهی ها با دیدن او فرار می‌کنند و از بودن در کنارش می‌ترسند. هر چقدر کوسه تلاش می کند با لبخند و مهربانی به آنها نزدیک شود و بگوید که فقط قصد آشنایی و دوستی با آنها را دارد؛ ظاهر ترسناکش مانع می‌شود.
تا اینکه روزی ماهی‌ها که از دست کوسه فرار می‌کردند؛ گرفتار تور بزرگ ماهیگیری می‌شوند. حالا اولین و تنها فرصت مناسب برای کوسه پیش می‌آید تا حسن نیت خود را به ماهی ها نشان بدهد و از میان آنها دوستانی برای خود بیابد. کوسه روی آب می‌رود و با ترساندن ماهیگیر و فراری دادن او و رها شدن تور از قایق کمک می‌کند ماهی ها فرار کنند و از تور نجات پیدا کنند. حالا لبخند کوسه باعث نجات ماهی‌ها شده و ترسناکی دندانهایش به کمک آنها آمده است. ماهی‌ها یاد گرفته‌اند که لبخند ترسناک کوسه گاهی هم می‌تواند باعث شادی و رهایی باشد.
نویسنده به زیبایی تمام، و تصویرسازی قشنگ و گویا، نکته اخلاقی مهمی را به کودک می‌آموزد. اینکه به همه افراد فرصت بدهیم نیت و قصد خود را آشکار کنند و مکنونات قلبی‌شان را آشکار کنند، و فقط از روی ظاهر، رفتار آینده آنها را پیش‌بینی نکنیم.
کتاب و نویسنده آن برنده جوایز کتاب کودکان پورسموث در سال 2004 و ناتینگهام در سال 2005 شده اند. این کتاب، به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه داستان های زیر آب و تاکنون در چهار جلد توسط نشر محترم چشمه چاپ شده است.

کتاب دفترچه یادداشت قرمز
- نویسنده : آنتوان لورن
- مترجم : شکیبا محب علی
- نشر هیرمند، 1395
- مخاطب : بزرگسالان
- قیمت نسخه کاغذی : 14900تومان
- قیمت نسخه دیجیتال : 7400تومان
مرد کتابفروشی که بزرگترین دل مشغولیش، مغازه کوچک و مشتریان همیشگی‌اش است؛ روزی کنار خیابان کیف زنانه زیبایی پیدا می‌کند. کیف نشان از صاحبی اهل ذوق دارد و مرد تصمیم می‌گیرد هر طور که شده صاحب آن را پیدا کند. ابتدا به اداره پلیس می‌رود و با دیدن روند اداری کسل کننده و طولانی تحویل کیف، متوجه می‌شود بسیار بعید است که کیف به دست صاحبش برسد. به همین دلیل کیف را به خانه می‌برد و با بررسی محتویات آن، متوجه می‌شود که هر آنچه به درد یک سارق می‌خورده از کیف دزدیده شده و فقط مقداری وسایل شخصی در کیف وجود دارد؛ و یک دفترچه یادداشت قرمز. صاحب کیف روایت های کوتاهی از زندگی روزمره و هر آنچه که برایش جالب توجه یا قابل فکر کردن بوده را در دفترچه نگاشته است. توجه مرد به تدریج به علایق زن و نوع نگاهش جلب می‌شود و یافتن زن برایش به یک وظیفه و تعهد تبدیل می‌شود. شاید هم یک کنجکاوی برای شناخت زنی که آنقدر روحیات و نوع نگاهش را می‌پسندد.
در ادامه تلاش مرد برای یافتن زن و نوع آشنایی و سرانجام آن دو را دنبال می‌کنیم. در این میان دختر نوجوان مرد با پدرش همداستان می‌شود و او را تشویق می‌کند که حتما صاحب کیف را بیاید.
مرد که توجه به نکات ریز و کنار هم چیدن شواهد و قرائن اندک را از کتاب‌هایی که خوانده آموخته است و با توجه به اندک اطلاعاتی از قبیل نام افراد و مکان ها، این پازل را تکمیل می‌کند و سرانجام آدرس خانه زن را می‌یابد. اما زن که به دلیل آسیبی که حین سرقت کیف به سرش وارد شده در بیمارستان است در خانه اش نیست و همکار زن که برای سرزدن به گربه او به خانه اش آمده، درب خانه را به روی او می‌گشاید.
این بار به صورت بسیار اتفاقی مرد خود را تنها و متعد در برابر خانه زن و وظیفه نگاهداری از گربه اش می‌بیند. او یک گام دیگر نیز به شناخت این زن و درونیاتش نزدیک شده است؛ بی‌آنکه زن حتی از وجودش آگاه باشد.
کتاب بسیار روان و شیرین نوشته شده و آن تم جذاب فرانسوی راجع به عشق و ارتباط را دارد. در ضمن این کتاب در زمانه ای که آدمها بیشتر کارها و ارتباطات خود را به صورت دیجیتال انجام می‌دهند؛ و هر آنچه از ذهنشان می‌گذرد یا تجربه می‌کنند را در لحظه با هزاران نفر به اشتراک می‌گذارند؛ از نوع نوستالژیک و از مد افتاده ارتباط نوشتاری تقدیر می‌کند . برای چنین روایتی چه کسانی بهتر از یک کتابفروش درونگرا و یک زن هنرمند و چه شهری بهتر از پاریس.
از گاهی نیاز داریم کتاب‌هایی بخوانیم که در ما نیاز به آرامش و فراغت از افکار پیچیده و ناکامی‌های زندگی روزمره را برآورده سازند. دفترچه یادداشت قرمز قطعا یکی از این کتاب‌ها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...