وقتی به دل می نشیند...


وقتی به دل می نشیند...

همه چیز از مرکز علمی پیشرفته ای که بارقه امید در دل زوج های نابارور می نشاند.

11 سال پیش عاشق دختر عمه ام شدم و با وجود مشکلات فراوان با ملیحه ازدواج کردم، سالهای اول را به خوبی و پر از عشق زندگی گذراندیم تا اینکه حس کردم جای یک نفر در خانه مان خالی ست دلم می خواست صدای خنده های یک بچه زندگیمان را شیرین تر کند،خواستیم اما...، بعد از 5 سال با مراجعه به پزشک متوجه شدیم که نمی توانیم صاحب فرزند شویم.

احمد بغضش را فرو می دهد و ادامه می دهد : وقتی این حرف را از پزشک شنیدم خیلی ناراحت شدم اما به خاطر عشقی که به ملیحه داشتم بی خیالش شدم و دیگر حرفش را نزدم اما نمی دانم چرا از یک جایی دیگر نتوانستم تحمل کنم... حرفهایش با بغضی که گلویش را می فشرد ناتمام می ماند.وقتی به دل می نشیند...

ملیحه می گوید : در سالهای اخیر به خاطر کوچک ترین چیزی احمد با من بدرفتاری می کرد هرجا می رفتیم نگاهش به بچه ها بود و من از این بابت رنج می بردم، کار به جایی رسید که می خواستیم از هم جدا شویم اما با وساطت یکی از دوستان و راهنمایی های او با یک مرکز آشنا شدیم تا آخرین شانس خود را امتحان کنیم.

مرکز درمان ناباروری یزد ، روزنه ی امید زوج های نابارور

در یک صبح زیبای پاییزی از میان خش خش برگهای درختان بلند خیابان بوعلی وارد پژوهشکده طب تولید مثل یزد شدم.

پژوهشکده طب تولید مثل یزد، سال 68 دکتر عباس افلاطونیان تاسیس کرد . این مرکز از همان ابتدای تاسیس فعالیت های خود را آغاز کرده و روزنه امیدی برای زوج های نابارور شده است.

وارد سالن شدم، چشم های منتظر جمعیتی ، چرخش ثانیه های ساعت را مرور می کرد تا نوبتشان بشود. جمعیتی که در نگاه تک تکشان می شد اضطراب و دلهره ای تقریبا یکسان را دید.

زوج هایی که به دلیلی نتوانسته اند صاحب فرزند شوند و هر کدام بهر امیدی به این مرکز مراجعه کرده اند. امیدی که می تواند دلشان را گرم و زندگیشان را شیرین تر کند.

تولد اولین نوزادان حاصل از فناوری های علمی کشوروقتی به دل می نشیند...

پژوهشکده طب تولید مثل یزد از همان ابتدای تاسیس تا کنون افتخارات زیادی را به دست آورده است و تولد اولین نوزادهای حاصل از روش های علمی کشور را در پرونده افتخارات خود دارد.

در این پژوهشکده علاوه بر مرکز درمان ناباروری ، 2 مرکز سقط و مرکز سلولهای بنیادی نیز وجود دارد.

رئیس پژوهشکده طب تولید مثل یزد می گوید : این مرکز در سال 69 موفق به تولد اولین نوزاد حاصل از روش آی وی اف در کشور شد ، همچنین تولد نخستین نوزاد حاصل از تخمک اهدایی در سال 73، اولین تولد نوزاد حاصل از تکنیک میکرواینجکشن در سال 74 ، اولین حاملگی جنین منجمد در سال 76 و تولد اولین نوزاد حاصل از آی وی ام در سال 86 از مهمترین دستاوردهای مرکز درمان ناباروری پژوهشکده طب تولید مثل یزد است.وقتی به دل می نشیند...

دکتر عباس افلاطونیان می گوید: از مهمترین دستاوردهای این مرکز نیز می توان به ساخت مایع انزالی در سال 89، جراحی هایی برای کیفی سازی جنین در سال 91، منجمد کردن تخمک زنان سرطانی قبل از شیمی درمانی در سال 93 و راه اندازی تکنیک کازمتیک برروی جنین های چند سلولی در آزمایشگاه اشاره کرد که برای اولین در کشور انجام شده است.

پژوهشکده طب تولید مثل یزد در سه حیطه آموزش ، پژوهش و درمان فعالیت های خود را انجام می دهد که در زمینه آموزش ، پایه گذار دوره آموزشی دکترای بیولوژی تولید مثل و دوره فلوشیپ ناباروری است.

به گفته رئیس پژوهشکده طب تولید مثل یزد از جمله افتخارات پژوهشی این مرکز می توان به انتشار مجله ای در زمینه علوم تولید مثل، برگزاری کنگره دوسالانه طب تولید مثل برای انتقال تجربیات، انتشار 350 مقاله علمی در مجلات داخلی و 250 مقاله در مجلات خارجی و انتشار 17 عنوان کتاب در زمینه تولید مثل اشاره کرد.

شرایط ویژه برای درمان زوج های ناباروروقتی به دل می نشیند...

پژوهشکده طب تولید مثل یزد علاوه بر کیفیت خوب خدمات درمانی، قراردادهای مختلفی با بیمه ها و بخش های خصوصی دارد و هزینه های درمانی آن نسبت به سایر مراکز هزینه های درمانی آن کمتر است. این مزیت به همراه اجرای طرح حمایت از زوج های نابارور باعث افزایش تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز شده است.

به گفته مدیر درمان پژوهشکده طب تولید مثل یزد در این طرح زوج های کمتر از 42 سال سن که تابعیت ایرانی دارند و تاکنون صاحب فرزندی نشده اند، از تخفیف های ویژه ای برخوردارمی شوند.

علی محمدعبدلی می افزاید : 70 درصد از هزینه های درمان و داروها را بیمه پرداخت می کند و 30 درصد از این هزینه ها به عهده مردم است و متوسط هزینه های درمان 2 و نیم تا چهار میلیون تومان و هزینه های داروها، حدود یک و نیم میلیون تومان است.

با یکی از زوج هایی مراجعه کننده در این باره هم صحبت می شوم. قاسم از بندر عباس آمده و می گوید : با اینکه اجرای طرح حمایتی، بار هزینه های زیادی را از دوش ما برداشته اما برای من که حقوق کارگری دریافت می کنم باز هم تاحدی زیاد است ، کاش هزینه های درمان جوری می شد که قشرهای ضعیف جامعه هم بتوانند آن را پرداخت کنند.

تکنیک های جدید پژوهشگران یزدی برای تولد نوزادانوقتی به دل می نشیند...

در ابتدای سال جاری خبر تولد نوزادی حاصل از یک تکنیک جدید دیگر از این مرکز به گوش رسید.

زوجی که از روستای کورده شهرستان خنج فارس به این مرکز مراجعه و اعتماد کرده بودند توانستند پس از 6 سال صاحب فرزند شوند. حالا محمد حسن 7 ماهه از جدید ترین افتخارات این مرکز به حساب می آید.

مدیر درمان پژوهشکده طب تولید مثل یزد می گوید: اولین تولد نوزاد حاصل از تکنیک تایم لپس و ام سان در سال 97 از جدید ترین دستاوردها و افتخارات این مرکز است که برای اولین بار در خاورمیانه به تحقق پیوسته است.

دکتر عبدلی می افزاید: در روش ام سُم ، بهترین اسپرم با بزرگ نمایی بیش از 6 هزار را جنین شناس انتخاب و به تخمک همسر تزریق می کند. این روش نقشی در تعیین جنسیت ندارد اما 40 درصد زوجین با این روش می توانند طعم شیرین پدری و مادری را تجربه کنند. در این 2 روش با میکر دیجیتالی ویژه ، هر 10 دقیقه از جنین عکس گرفته می شود و با مطالعه سه یا پنج روز اول تکامل جنین ، می‌توان رشد یا دیگر شرایط غیرطبیعی را تشخیص داد.

به گفته وی در مرحله بعد در روش تایم لپس، به منظور بررسی پارامترهای مورفولوژیک و مورفوکینتیک، از مراحل تکثیر و تکامل جنین های تازه لقاح یافته به روش آی وی اف یا میکرواینجکشن ، تخمک داخل دستگاه انکوباتور قرار داده می شود و بهترین و با کیفیت ترین جنین ها، برای انتقال به رحم مادر انتخاب می شود.

مراجعه سالانه 12 هزار زوج نابارور به یزد

وقتی وارد پژوهشکده طب تولید مثل یزد می شویم همه جور قشری با لباس های رنگی و محلی دیده می شود. زوج هایی که اغلب از استانهای جنوبی و شرقی کشور هستند و در این میان لباس های عبایی بلندی که نشان دهنده کشورهای عربیست نگاهم را به خود جلب می کند.

یک زوج جوان با لبخندی از هم صحبتی با من استقبال می کنند؛ همراهشان صحبتهایشان را ترجمه می کند، عبدالغفور می گوید از کویت آمده ایم 8 سال است که ازدواج کرده ایم اما هنوز صاحب فرزندی نشده ایم ما به پزشکان معروف زیادی مراجعه کرده ایم و نتیجه نگرفته ایم. هیما همسرش حرفهای او را تکمیل می کند، این دومین بار است که به این مرکز مراجعه می کنیم، دفعه قبل با معایناتی که انجام شد به ما امید دادند که به زودی مشکلمان برطرف می شود.

مدیر درمان پژوهشکده طب تولید مثل یزد در این باره می گوید: 10درصد از افراد مراجعه کننده به این مرکز از کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس، کشورهای شمالی و گاهی از اروپا هستند.وقتی به دل می نشیند...

به گفته علی محمد عبدلی سالانه 12 هزار زوج نابارور به این مرکز مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند.

به گفته وی آمارها نشان می دهد که 30 درصد از مراجعه کنندگان به این مرکز به نتیجه می رسند و این آمار قابل قبولی در دنیاست.

تشکیل کمپین زوج های نابارور ، اولین بار در کشور

ناباروری زوج ها و نتیجه نگرفتن از روش های درمانی دری از امید را به روی آنها می بندد و به همین دلیل زوج های زیادی تا کنون طلاق گرفته اند و یا زندگیشان در آستانه جدایی ست. تشکیل کمپین زوج های نابارور از همین رو اولین بار در کشور رخ داده است.

مسئول کمپین زوج های نابارور می گوید : همه زوج هایی که تاکنون صاحب فرزندی نشده اند و نیز زوج هایی که به تازگی ازدواج کرده اند و قرار است در آینده صاحب فرزند شوند می توانند در این کمپین عضو شوند. این کمپین برای تحکیم بنیان خانواده و با اهداف افزایش آگاهی و آموزش خانواده ها در زمینه باروری ، بهبود زوجهای نابارور ، سلامت جسمی و روانی زوجهای نابارور و شناخت مشکلات جنسی تشکیل می شود.

به گفته دهقانیزاده برگزاری دوره های آموزشی و ارائه کتاب و بروشور به زوج ها از برنامه های این کمپین است. کمپین زوجهای نابارور قرار است همزمان با برگزاری هشتمین کنگره طب تولید مثل، فعالیت خود را آغاز کند.

در این دوره که روزهای 30 و 31 فروردین ماه و اول اردیبهشت ماه برگزار می شود از زوجها ثبت نام به عمل می آید و کلاس های آموزشی برای مردم برگزار می شود.همچنین عصر این روزها مشاوره و ویزیت رایگان به مردم ارائه می شود.وقتی به دل می نشیند...

وقتی به دل می نشیند...

پس از مراجعه به این مرکز و انجام معاینات و آزمایش های مختلف، اگر زوجین مشکلی برای فرزندآوری نداشته باشند، روش های مختلف برای آنها انجام می شود، و زمانی که زن باردار می شود و جنینی در دل او می نشیند، حس شیرینی را دارد که قبل از آن هرگز تجربه نکرده بود.

با یک زوج که سالهای گذشته به این مرکز مراجعه کرده و نتیجه گرفته اند هم صحبت می شوم.

فاطمه می گوید: به خاطر یک بیماری ژنتیکی که داشتم باردارنمی شدم اما با مراجعه به این مرکز و با انجام عمل آی وی اف باردار شدم و با لبخند می گوید: نتیجه اش این دختر خوشگل شد.وقتی به دل می نشیند...

همسرش می گوید اسم دخترمان را ستایش گذاشتیم و هر بار نگاهم به او می افتد خدارا به خاطر این نعمت بزرگ ستایش می کنم چون داشتن فرزند نعمت بزرگیست که ما بعد از هفت سال از آن بهره مند شدیم و حالا می خواهیم برای آوردن فرزند دوم خود اقدام کنیم.

سعید می گوید : به زوجهای جوان توصیه می کنم اگر بعد سالها هنوز نتوانسته اند صاحب فرزند شوند امید خود را ازدست ندهند و با مراجعه به این مرکز شانس خود را امتحان کنند.

داشتم با سعید و خانواده کوچکش خداحافظی می کردم که احمد و ملیحه از اتاق پزشک بیرون آمدند، ملیحه به من نگاهی کرد و با لبخندی سرش را تکان داد و خداحافظی کرد.

پشت لبخند ملیحه، امید بزرگی دیده می شد که در تمام این سالها به دنبالش بوده است.

نویسنده : زهرا گنجعلی

وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند... وقتی به دل می نشیند...
#carousel63922, #thumbs63922 , #carousel_desc63922 #carousel-wrapper63922 .caroufredsel_wrapper img #carousel-wrapper263922 .caroufredsel_wrapper img #carousel63922 span #carousel63922 img #thumbs63922 a, #thumbs63922 img #carousel_desc63922 span #carousel63922 span, #carousel63922 a, #thumbs63922 span, #thumbs63922 a #carousel63922 img #thumbs63922 img #carousel63922 span #carousel_desc63922 span #thumbs-wrapper63922 #thumbs63922 a #thumbs63922 a:hover, #thumbs63922 a.selected .fluid_container_album img#shadow .next_thumbnail63922 .next_thumbnail63922:hover .prev_thumbnail63922 .prev_thumbnail63922:hover .next_thumbnail63922, .prev_thumbnail63922

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)