دریاچه شور جوادیه فلاح


 دریاچه شور جوادیه فلاح

دریاچه شور جوادیه فلاح در موقعیت جغرافیایی N 31 02 E 55 34 در استان کرمان واقع است. در شمال شهرستان رفسنجان و در منطقه جوادیه نوق، جایی در نزدیکی روستای «نوروز آباد» و در مسیر رود شور، دریاچه نسبتا وسیعی با هدف پرورش نوعی تک سلولی (پلانگتون) جهت خوراک میگو، شکل گرفته است. ]]>

دریاچه شور جوادیه فلاح
دریاچه شور جوادیه فلاح در موقعیت جغرافیایی N 31 02 E 55 34 در استان کرمان واقع است. در شمال شهرستان رفسنجان و در منطقه جوادیه نوق، جایی در نزدیکی روستای «نوروز آباد» و در مسیر رود شور، دریاچه نسبتا وسیعی با هدف پرورش نوعی تک سلولی (پلانگتون) جهت خوراک میگو، شکل گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 دریاچه شور جوادیه فلاح


این دریاچه که از درصد شوری و نمک بسیار بالایی برخوردار است؛ بیش از ۲۵۰۰ متر طول و عرض آن از۵۰۰ تا ۹۰۰ متر متغیر است. عمق این دریاچه در نقاط مختلف آن متفاوت است و از ۱ تا۵ متر تغییر می کند و به همین دلیل قایق سواری در این سطح وسیع، از جذابیت خاصی برخوردار است.
 دریاچه شور جوادیه فلاح

در حاشیه و اطراف این دریاچه به دلیل شوری خاک پوشش گیاهی متراکمی وجود ندارد؛ اما در نقاطی می توان وجود شور گزها و نیزارها را دید. در فصل مهاجرت پرندگان، این دریاچه میزبان انواعی از گونه های پرنده از جمله لک لک، مرغابی و مرغ غواص می باشد. این دریاچه حدود ۲۰ کیلومتر از جوادیه فاصله دارد. درسال ۱۳۶۳ این آبگیر۳۰ هکتاری با هدف اولیه، استفاده از آب آن جهت کشاورزی و پرورش ماهی ایجاد شد ولی بدلیل شوری بالا ،کاری صورت نگرفت و سال ۱۳۷۹ این مجموعه به عنوان نخستین وبزرگترین پرورش دهنده سنتی آرتمیا در کشور با داشتن امکانات فاز صفر پرورش شامل آبگیراصلی پرورش وآبشور مناسب و هوای مناسب پرورش، همزمان با برداشت سیست آرتمیا(همان تخم آرتمیا) از دریاچه ارومیه، آغاز به کارکرد و تا سال ۱۳۸۳ موفق به تولید ۸ تن سیست آرتمیا گونه فرانسیسکانا و مقادیر قابل توجهی از بیوماس آرتمیا گردید.

مهمترین زیستگاههای حیات این جانور کوچک در دریاچه های ارومیه، مهار لو، طشک، بختگان و آبگیرهای نظیر نوق رفسنجان، کال شور گناباد و حوض سلطان قم گزارش شده است که بسیاری از این مناطق خشک شده اند.
 دریاچه شور جوادیه فلاح

دسترسی به این منطقه از طریق مسیر ارتباطی شهرستان انار به جوادیه فلاح و ادامه ۵ کیلومتری مسیرخاکی به سمت شمال شرقی امکانپذیر است. لازم به ذکر است علاقمندان برای بازدید از این دریاچه و در اختیار گرفتن راهنما به صورت رایگان، می توانند با شماره ۰۹۱۳۲۹۰۷۹۹۳ (مرکز فرهنگی گلزار شهدای جوادیه فلاح) تماس بگیرند.

منبع: کویرها و بیابان های ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل