شناسایی 121 میلیون حمله سایبری در 10 ماه امسال در کشور


شناسایی 121 میلیون حمله سایبری در 10 ماه امسال در کشور

تهران– ایرنا– وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش حسگرها و توسعه سامانه ها که موجب ارتقای توان شناسایی حملات سایبری در کشور شده است، گفت: در 10 ماه نخست امسال 121 میلیون حمله سایری کشف شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی روز سه شنبه در افتتاحیه طرح توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات گفت: در پایان سال 96 تنها 9 سامانه رصدی در مرکز ماهر داشتیم که از آن زمان تعداد آنها نزدیک دو برابر شده است، همچنین 18 سامانه رصدی نصب شده و سند خوبی در شورای عالی فضای مجازی برای تبین وظایف حوزه امنیتی دستگاه ها به تصویب رسیده است.
جهرمی ادامه داد: تعداد سنسورهای پایشی در حوزه امنیت از 2هزار به 2800 سنسور رسیده است. حملات شناسایی شده در کشور از 33 میلیون حمله در سال 96، به 121میلیون حمله در 10 ماهه اول 97رسیده است که بخشی از این امر ناشی از توسعه سنسورها و بخشی دیگر حاصل توسعه سامانه هاست.
«بدافزارهای شناسایی شده از 4643 در سال 96 به 44399 در سال 97 رسیده است. البته این عدد به معنای افزایش تهدیدها نیست و معنای آن افزایش توان ما در شناسایی است. برخی مراجع زمانی که آماری از کشف بدافزارها ارائه می شود به این دقت ندارند که توانمندی کشف جرایم رشد پیدا کرده و این ربطی به رشد جرایم ندارد. جرایم در کشور ثابت است. قدرت کشف بالا رفته و باید به این مسئله اشاره شود.»
وزیر ارتباطات با اشاره به این که یکی از پروژه های مهم، شبکه های نت ملی برای رصد حملات و کشف انتشار بدافزارها بوده است، گفت: حجم حملاتی که از سایر نقاط جهان به ما شده در حال حاضر 94درصد و منشا 5.5 درصد کل حملات، داخلی است که جزئیات را مرکز ماهر اعلام می کند. اگر بخواهیم به صورت آماری بگوییم در سال 96 بابت پایش مشکلات امنیتی وب سایت ها چیزی نداشتیم اما در سال 97 آسیب های امنیتی 50هزار وبسایت را کشف کردیم و از طریق مرکز ماهر به آن ها اطلاع رسانی کردیم. پوشش خدمات محافظت ابری برای وبسایت های دولتی بر اساس سند بر عهده ما گذاشته شده بود. در سال 96، دو هزار عدد داشتیم و در سال 97 به 3850رسیدیم که به این ترتیب بیش از 92درصد رشد داشتیم.
جهرمی با اشاره به این که در سال 96 شناسایی حملات هک و نفوذ نداشتیم گفت:در سال 97 به 6741وبسایت رسیدیم و نتیجه این بود که قربانیان حملات سایبری ما امسال 40درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.
به گفته وزیر ارتباطات، بیش از 200هزار حمله و تهدید سایبری در دستگاه های کشور توسط سامانه رصدی مرکز ماهر کشف شده است. 500 حمله فیشینگ علیه نظام پرداخت بوده که کشف و دفع شده و پیگیری های بعدی نیز انجام شده است. 3 هزار وبسایت دولتی در برابر حملات دیداس (حمله منع سرویس) در سال 97 حفاظت شدند. همچنین بیش از 6 هزار و 500 نفوذ به وبسایت های تحت پوشش و حمایت طبق سند تقسیم مسئولیت در حوزه امنیت، شناسایی شدند که گزارش کردیم.
علمی*م.ش*2017

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل