فعالیت‌های نیکوکارانه در ایران از صبغه تاریخی برخوردار است


 فعالیت‌های نیکوکارانه در ایران از صبغه تاریخی برخوردار است

طیب نیا با اشاره به اینکه امور خیر و فعالیت‌های نیکوکارانه در ایران از صبغه تاریخی برخوردار است گفت: امروز چالش‌های بیشماری در این حوزه داریم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، محمد صالح طیب نیا در همایش چالش‌های نیکوکاری که ظهر دوشنبه دهم دی ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه امور خیر و فعالیت‌های نیکوکارانه در ایران از صبغه تاریخی برخوردار است گفت: امروز چالش‌های بیشماری در این حوزه داریم که می‌توان آن را در چهار دسته طبقه‌بندی کرد، نخستین چالش به رابطه نهادهای دولتی با خیریه‌ها و دوم فعالیت‌های خود خیریه‌ها، سوم رابطه خیریه ها با مخاطبان و در نهایت بسترهای اجتماعی ایران در امور خیر است.


مدیرعامل بنیاد آلا گفت: نهاد وقف در کشور بیش از ۱۲۰۰ سال است در کشورمان فعال است و این نشان از کارآمدی نهادی چون وقف برای رفع آسیب‌های اجتماعی است، مساجد، آب انبارها و حوزه‌های علمیه از دیر زمان در ایران وقفی بوده اند اما این نهاد دیگر امروز کارآمدی لازم را ندارد. ما نتوانسته ایم نهادی چون وقف را به روز کنیم و آن را مانند کشور ترکیه متناسب با نیاز روز کارآمد کنیم.

بنابراین گزارش در ادامه این همایش، رضا معممی مقدم در سخنانی با اشاره به آیه ۱۷۷ سوره بقره گفت: این آیه در شأن کسانی است که کار خیر انجام می‌دهند.


مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: رفع چالش‌های موجود در حوزه خیر مورد اهتمام جدی سازمان اوقاف و امور خیریه است چرا که یکی از ماموریت‌های مهم این سازمان استفاده از فرصت‌ها و پشتیبانی مردم مؤمن از کارهای خیر است.


معممی مقدم خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در کشور ما سازمانی اختصاصا به امور اوقاف و خیریه می پردازد اما مجلس حدود قوانین امور خیریه را در قانون اساسی مشخص نکرده است. سازمان اوقاف و امور خیریه امین مردم می باشد اما متولی پول‌های مردم نیست. باید تلاش کنیم که از وقف برای نقش آفرینی در امنیت اجتماعی استفاده کنیم. باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی ببینیم چه نیازهایی داریم و با استفاده از وقف در این حوزه عمل کرده و تلاش کنیم نیازهای این حوزه بر طرف شود.

مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه این هست که موانع موجود بر سر راه امور خیر را بردارد و خانه‌های مشارکت خیریه را در همه ادارات اوقاف تشکیل دهد.

رضا درمان مهمترین چالش داخلی موسسات خیریه‌ را دانایی عنوان کرد و گفت: در حوزه تأمین منابع مالی و انسانی و تأمین نیروهای داوطلب و در حوزه های مختلف دچار چالش بوده و هستیم و در واقع می توان گفت نتوانستیم این مسائل را حل کنیم.


مدیرعامل جامعه باروری فرهنگی با اشاره به وجود مشکلات متنوع در حوزه تولید محتوا و عدم تدوین ادبیات مخصوص موسسات خیریه افزود: هنوز بسترهای قانونی ظرفیت های موسسات خیریه را مطالعه نکرده‌ایم، در یک کلمه باید دانایی خود را افزایش داده و با توانمندسازی نهادهای خیریه بتوانیم بر نهادهای دیگراعمال قدرت کنیم.

فیروزه صابر توسعه اقتصادی در ایران را ملزم به در نظرگرفتن سه ضلع بخش خصوصی، دولت و جامعه مدنی است و گفت: مباحث خیریه در ذیل جامعه مدنی تعریف می‌شود. بخش خصوصی در حوزه جامعه مدنی بسیار ضعیف است.

مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه افزود: بر اساس تجربه‌ای که در مدل شبکه سازی داریم سه هدف را باید دنبال کنیم نخست توسعه ظرفیت اعضا مانند دانایی و درک بالا از سازمان خود و نحوه تأثیر گذاری بر جامعه و سازمان‌های دیگر است و نکته دوم همگرایی و سوم کمک به تقویت و تحکیم این تشکل ها است.

صابر خاطر نشان کرد: تشکل‌های خیریه ای که دولت سازنده ان است پایدار نیستند و این خود خیریه‌ها هستند که باید در پی تشکل باشند دولت تنها می‌تواند کمک کند.


بنابراین گزارش، محمد علی کوزه‌گر در ادامه این همایش گفت:گفتار نیک و پندار نیک و کردار در چند هزار سال پیش ناظر بر صبغه کار خیر بوده و دین اسلام را گسترش داده است.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی گفت: اسوه بخشندگی در دین اسلام امام علی هستند که کار خیر را شبانه انجام می‌دادند و بدون تبلیغات، در واقع ما در انجام کار خیر مدل‌های ملی و دینی داریم.

وی یادآور شد: کار خیردر جامعه ایران نشان دهنده پذیرفتن مسئولیت اجتماعی است، چرا از کارخانه‌های خودروسازی مطالبه نمی شود که سالانه بیست هزار کشته تحویل جامعه می دهند، واقعا چرا از این کارخانه‌ها درخواست نمی شود تا به دلیل خسارات جانی که بر جای می گذارند یتیم خانه و یا مرکز معلولیت راه اندازی کنند.


کوزه گر بیان کرد: بسیاری از موسسات خیریه باید خود را در اتاق شیشه ای فرض کنند، چرا که این موسسات زمانی انقدر بزرگ می‌شوند و قدرت می گیرند واز رانت استفاده می‌کنند.


وی خاطر نشان کرد: برخی از موسسات خیریه به دلیل چرخه بالای مالی به موسسات پولشویی ورانت تبدیل شده‌اند که این به چالشی برای خیریه مبدل شده اند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند