قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی


قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور ، مصوب سال 1366 می باشد.

آفتاب‌‌نیوز :
حسام لطیفی* - "قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور"، مصوب سال 1366 می باشد. از ابتدا تا کنون چند مرحله اصلاحات بر روی قانون اولیه اعمال گردیده است و در هر مرحله سعی گردیده تا جذابیت بیشتری برای مخاطب مورد نظر(سرمایه گذار) ایجاد گردد. دیدگاه کلی خط مشی در دخیل نمودن بخش خصوصی در طرح های عمرانی و زیربنایی کشور قابل تقدیر بوده و سبب گردیده است تا این قانون یکی از مترقی تری قوانین در حوزه مشارکت های عمومی و خصوصی تلقی گردد و با گذشت بیش از 30 سال از تصویب قانون اولیه، همچنان کارکرد خود را حفظ نماید.

با توجه به مطالب فوق، مقاله ذیل به این موضوع پرداخته است:

1) کلیات:
هدف از تحلیل خط مشی، عقلانی تر کردن خط مشی است. سیاست هایی که از سوی دولت (قوای سه گانه) تدوین می گردند، برمبنای انواع عقلانیت بنا شده اند و دولت ها در تقابل بین هزینه ها و دستاوردها در هر خط مشی، به دنبال کشف نقطه بهینه هستند تا هزینه ای متناسب، دستاوردی حداکثری داشته باشند. این نقطه بهینه در انواع عقلانیت متفاوت بوده و هرکدام به نوع خود به نظریه عقلانیت محدود ختم می گردند و حاصل نقطه ای رضایت بخش خواهد بود.

به اعتقاد دان، تحلیل خط مشی نقطة آغاز تلاش برای بهبود خط مشی است و نه نقطه پایان. به همین دلیل، تحلیل خط مشی به عنوان فرایند خلق، ارزیابی انتقادی و انتقال اطلاعات خط مشی محور تعریف شده است(Dunn, 2007,p 3).

بر اساس مدل حرفه ای تحلیل خط مشی عمومی بریتانیا، باید فرایند خط مشی گذاری همواره براساس سه موضوع چشم انداز، اثربخشی و بهبود مستمر تحلیل شود تا شایستگی های لازم و ملاک آن شایستگی‌ها برای اهرم های تغییر ایجاد شود که بیان کنندة نوعی رویکرد مدیریتی به خط مشی عمومی است(Parsons, 2007, p547).

تحلیل خط مشی به دنبال شناخت نقاط ضعف و قوت خط مشی و بررسی راهکارهای احتمالی و ارائه پیشنهادات لازم است.

2) کلیات قانون:
"قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور"، مصوب سال 1366 بوده و تا کنون چند مرحله اصلاحات بر روی آن اعمال گردیده است.

براساس این قانون به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده ‌شد تا تأمین منابع مالی و اجرا طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری را به شرکت و یا‌ شرکت‌هائی که به همین منظور، با مشارکت بانک‌های کشور و شرکت‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی که طبق اساسنامه و قوانین مربوط مجاز به ‌سرمایه‌ گذاری و مشارکت می ‌باشند و سایر منابع پولی و مالی کشور تأسیس می ‌شوند، واگذار نماید.

همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف گردید، در قبال سرمایه‌ گذاری پروژه‌ها و طرح‌های موضوع این قانون منافع بهره ‌برداری از آنها را تا استهلاک هزینه‌ های طرح با‌ حفظ مالکیت دولت برای مدت معینی که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، به شرکت مربوط واگذار نماید.


3) شرایط و نیازهای کشور در زمان تصویب قانون:
مشکل اصلی ناتوانی دولت در تأمین مالی طرح های حوزه زیرساخت بوده و با توجه به محدود بودن تصمیم گیران در تدوین این سیاست، محدود بودن گزینه‌ها، اجماع در سودمندی و ارزش آفرینی طرح، ریسک محدود و قابل اطمینان و احتمالات قابل محاسبه توسط سیاستگزاران، مشکل کاملا خوب ساختار یافته بوده است.

در عقلانیت اقتصادی، سیاست ها بر اساس منابع محدود کشور تنظیم می گردد. با توجه به هزینه های تحمیلی جنگ، دولت جهت تسریع در بازسازی کشور، حفظ رفاه مردم و انجام سرمایه گذاری های ضروری در حوزه زیرساخت های کشور که بخشی از آنها در جریان جنگ تحمیلی دچار آسیب های جدی گردیده بود، از منابع کافی برخوردار نبود، بنابراین با مطرح نمودن ایده مشارکت بخش خصوصی در پروژه های بخش راه و ترابری گامی بلند در زمینه بکارگیری بخش خصوصی در پروژه های عمرانی برداشته و با تصویب امکان دریافت عوارض از مردم با حفظ شرایطی، عقلانیت اقتصادی را حاکم نمود.

قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی
شکل (1) - چاه نفت ایران در حال سوختن

در خصوص قانون موصوف، مواردی همچون: محدودیت و کمبود اعتبارات دولتی، نیاز و خواست اجتماعی برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت، لزوم گشایش در اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور، لزوم دسترسی مناسب به مناطق مختلف کشور، موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیک خاص ایران و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی آسیا – اروپا و در واقع شرق – غرب جهان و همچنین برقراری ارتباط بین دو دریای کاسپین و عمان و خلیج فارس که به عنوان یک کریدور شمال– جنوب ظرفیت ترانزیتی مناسبی را برای کشور فراهم می نمود و همچنین عدم توسعه کافی در بخش حمل و نقل کشور در طی سالهای گذشته و ظرفیت فنی خوب بوجود آمده در نیروهای نظامی در بخش راهسازی طی سالهای دفاع مقدس، مجموعاً سبب گردیدند تا کارشناسان امر و سیاستگذاران، لزوم توسعه شبکه حمل و نقل کشور را در اولویت قرار داده و با تعریف مدل مشارکت ساخت-بهره برداری-واگذاری (BOT= Build-Operate-Transfer)، نسبت به زمینه‌سازی لازم جهت حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه اقدام نمایند.

بر این اساس هر طرح که در چهارچوب این قانون مورد مشارکت قرار میگیرد، بصورت مستقل مورد ارزیابی هزینه – فایده قرار گرفته و دولت تنها بخشی از هزینه ساخت آن را پرداخت می نماید. بخشی که سرمایه گذار تقبل می کند، مستقیما از محل عوارض دریافتی تأدیه می گردد و بخش مربوط به دولت نیز از محل صرفه جویی در زمان سفر، کاهش هزینه استهلاک، صرفه جویی در یارانه پرداختی سوخت توسط دولت و موارد مشابه در دوره بازگشت سرمایه طرح که معمولا 15 الی 20 سال (با توجه به ترافیک عبوری از محور) می باشد، مستهلک می گردد.


4) بروندادها:
سیاست موصوف تا حدود بسیار در دست یابی به اهداف ماهوی خود موفق گردیده است و با آزادسازی بخشی از سرمایه دولت، سبب توسعه شبکه راه های کشور گردیده است.
از نتایج اجرایی این قانون احداث بیش از 2400 کیلومتر آزادراه در قالب قراردادهای مشارکتی می باشد و به همین میزان آزادراه نیز در دست احداث است. این امر سبب آزادسازی سرمایه های دولت گردیده و در کنار این آزادراه ها طی سالهای 1385 الی 1395، بیش از 10000 کیلومتر بزرگراه (کل طول بزرگراه ها 16627 کیلومتر) و 4000 کیلومتر راه اصلی(کل طول راه های اصلی 25538 کیلومتر) در کشور ساخته شده است(سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، 1395).


5) پیامدها:
نگاهی به پروژه های بخش حمل و نقل نشان می دهد که علی رغم توسعه شبکه راه های کشور، این توسعه بصورت مرکز محور(به مرکزیت تهران) و شعاعی بوده است و یک شبکه متوازن شکل نگرفته است. همچنین نقاط اصلی اتصال مرز های بین المللی کشور، به آزادراه ها، بزرگراه ها و یا خطوط راه آهن دسترسی ندارند و این امر عدم شکل گیری ترانزیت و توزیع منطقه ای مناسب کشور را سبب گردیده است و در کنار آن با تشدید مرکز گرایی، افزایش مشکلات اجتماعی و مهاجرت به سوی مرکز کشور و عدم توسعه در سایر مناطق افزایش یافته است.
در سالهای اخیر، با توجه به تضعیف بخش خصوصی در کشور، دولت به کمک اختصاص اوراق مشارکت به طرح های انتفاعی در سقفی مشخص و درقالب قوانین بوجه سنواتی، به تأمین سهم آورده خود پرداخته است و گاهاً حتی بیش از میزان درصد مشارکت خود به پروژه ها تزریق اعتبار گردیده است. از سوی دیگر عدم مقطوع نمودن هزینه های ساخت در قراردادهای مشارکت موجب گردیده است که با رشد شاخص های فهارس بهای مربوطه، هرساله بر قیمت پروژه افزوده شده و در نتیجه میزان حق السهم دولت نیز به عنوان یکی از طرفین مشارکت افزایش یابد. این امر علاوه بر افزایش هزینه ساخت طرح ها بدلیل مطالعات اولیه ناقص و برخی عوامل دیگر است. از سویی اجازه تبدیل بزرگراه به آزادراه و دریافت عوارض حتی در شرایط عدم وجود راه موازی رایگان نیز داده شده است و این امر بیشتر در قالب عقلانیت اقتصادی قابل تفسیر است.

در برخی موارد دولت هم هزینه ساخت طرح را پرداخت می کند و هم سود سرمایه گذاری طرف مشارکت و هم سود اوراق مشارکت اختصاص داده شده در شبکه بانکی، که اندکی تأمل این امر را به ذهن متبادر می کند که اگر دولت کل هزینه ساخت طرح های آزادراهی را خودش پرداخت نماید، هم هزینه ساخت کاهش خواهد یافت و هم از چند مرتبه پرداخت سود هزینه ساخت رهایی می یابد. از سویی روند کند بازگشت سرمایه که بخشی از آن بدلیل عدم واقعی بودن قیمت سوخت و سایر هزینه های حمل و نقل در کشور است، و برخی موارد دیگر سبب کاهش تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل گردیده است.


6) برخی عوامل مؤثر بیرونی:
چون لزوم بهره برداری مناسب از زیر ساخت ها و اقتصادی شدن سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل به وجود روابط خوب با همسایگان و سایر کشورهای جهان برای گسترش ترانزیت از مسیر کشور و وجود امنیت در کشور وابسته می باشند. عواملی همچون تحریم های ظالمانه، عدم ثبات در شرایط اقتصادی، محدودیت های اعمال شده توسط کشورهای همسایه، بروز نا آرامی های منطقه ای و کاهش ترانزیت کالا و مسافر از مجاری قانونی بر چگونگی اجرای این قانون تأثیر گذار بوده اند.


7) راهکارها:
در حال حاضر، با توجه به شرایط کشور و تحریم های ظالمانه موجود و بدعهدی های صورت گرفته در قراردادهای بین المللی، دولت در حال باز تعریف مشکل خود در قالب قانونی جامع و همچنین کمک گرفتن از برخی تبصره ها و مواد قانونی می باشد.

دولت قصد دارد تا در راستای تأمین اعتبار موردنیاز جهت تکمیل پروژه های عمرانی ناتمام خود که بالغ بر 580 هزار میلیارد تومان (بر اساس پیوست شماره یک لایحه بودجه سال 1398 کل کشور و بدون در نظر گرفتن 81 هزار پروژه استانی) برآورد می گردد، اقدام کند.

رویکرد توسعه مشارکت های عمومی-خصوصی که طی چند سال اخیر در اولویت دولت قرار گرفته است، با تعریف مکانیزم های جدید تأمین مالی در پروژه ها از قبیل ماده 56 قانون الحاق (2) (فاینانس داخلی)، ماده 27 قانون الحاق(2) و همچنین تبصره 19 ماده واحده قانون بودجه سال 1397 به دنبال افزایش سهم مشارکت بخش خصوصی در طرح های تمالک دارایی های سرمایه ای کشور در حوزه های مختلف می باشد. تمهیدات نوینی چون مکانیزم خرید تضمینی محصول توسط دولت (در بخش حمل و نقل شامل ترافیک عبوری در هنگام بهره برداری می باشد) در قانون مذکور مورد توجه قرار گرفته است.

بهبود برخی شرایط برای سرمایه گذار محترم در قالب تقبل برخی تضامین و تلاش برای جذاب نمودن طرح ها به کمک امتیاز های جانبی و همچنین تعریف یک سبد پروژه، برخی از پیش بینی هایی انجام گرفته در قالب موارد مذکور است.

همچنین جهت بهبود پیشبرد اقدامات اجرایی پس از تشکیل مشارکت و در راستای بهبود وضعیت طرح ها مواردی چون: اعتبار سنجی سخت گیرانه سرمایه گذاران، ایجاد محدودیت زمانی و مالی در ساخت طرح، توصیه می گردد. از سویی توجه به برآوردهای اولیه صحیحی و تحلیل هزینه-فایده درست در ابتدای مشارکت و مقطوع نمودن قیمت های طرح تاحدود بسیاری راهگشا خواهد بود.
در بررسی های اخیر توصیه گردیده است، با توجه به مشخصات فنی بالای طرح های آزادراهی که سبب هزینه بیشتر نسبت به طرح های بزرگراهی می گردند، و با توجه به اینکه در دید عمومی تفاوت چندانی بین این دو نوع جاده وجود ندارد و همچنین تأمین ایمنی در حد مطلوب در بزرگراه ها، با اصلاح قانون موجود، اجازه دریافت عوارض از طرح‌های بزرگراهی نیز (حتی در شرایط عدم وجود راه موازی رایگان) داده شود. بدین ترتیب، ضمن ایجاد انگیزه در بخش خصوصی، با توجه به عدم فرار ترافیک(عدم وجود راه موازی) و همچنین کاهش هزینه های اولیه، تحولی بزرگ در پیشبرد طرح های بخش حمل و نقل به وقوع خواهد پیوست.

از سویی در صورت برگزاری مناقصه، گاهاً هزینه تمام شده طرح ها در مکانیزم رقابتی کاهش یافته و ساخت آنها در قالب مشارکت برای دولت توجیه اقتصادی و حرفه ای بیشتری خواهد یافت.
همچنین جهت دست یابی به اهداف مورد نظر، لزوم پیگیری و ارزیابی مستمر آمارهای ارائه شده توسط مراجه رسمی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل کشور در زمینه طول آزادراه ها، بزرگراه های ساخته شده، میزان مشارکت بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد. همچنین میزان رشد ترانزیت کالا و مسافر از کشور و مبادلات مرزی از طریق شبکه حمل و نقل نیز مورد پایش پیوسته قرار می گیرد.

توجه به مجموع موارد فوق الذکر در تحلیل سیاست موصوف ضروری بوده و دست یابی و ارائه پیشنهاداتی بصورت بینابینی و همه جانبه با رویکرد عقلانیت(خردگرایی) محدود مورد نظر است، بگونه ای که پیامدها و بروندادهایی مطلوب بدست آیند.


8) منابع:

- شیخ زاده، محمد و شیخ زاده، رجبعلی(1386)، "بررسی مبانی عقلانیت در تصمیم گیری"، اندیشه مدیریت، شماره 1.
- سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، 1395، سالنامه آماری، ص 20-22.
- مجلس شورای اسلامی(1393). قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2). تهران: مجلس شورای اسلامی.
- منصور، جهانگیر. (1391)." قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران( مصوب 1358 و اصلاحات و تغییرات و تتمیم قانون اساسی مصوب 1368)". تهران: نشر دوران.
- واعظی، رضا. محمدی، محسن. (1396)." الگویی برای ارزیابی خط مشی های عمومی در ایران(مطالعه خط مشی مالیات بر ارزش افزوده)". چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 29، ص 72- 47.
- منوریان، عباس (1396). تحلیل خط مشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدل ها و فرایندها. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
- اسدی فرد، رؤیا؛ فانی، علی اصغر؛ آذر، عادل والوانی، سید مهدی (1395). مدل تجزیه و تحلیل خط مشی عمومی در ایران. مدیریت دولتی، دورة 8، شماره 2، ص 255-276.
- گوپتا، دیپک کی(2011). سیاست گذاری و تحلیل سیاست های عمومی. ترجمه: قلی‌پور، رحمت‌الله و فقیهی، مهدی(1393). تهران: انتشارات مهکامه.
- عباس تبار، سجاد، آبان 1392 ، ”تحلیل فازی هزینه- فایده پروژه های سیستمهای ریلی برای پوشش عدم قطعیت در اجرای پروژه بر اساس زمانبندی: مطالعه موردی سیستم متروی قم"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی دانشگاه تهران.

Dunn, W. (2007). Public Policy Analysis: An Introduction. New Jersey: Pearson Prentice- Hall.
Parsons, W. (2007). Policy Analysis in Britain. In F. Fischer, G. J. Miller, M. S. Sidney. Handbook of Public Policy Analysis: Theory, Politics, and Methods. (pp.537-552). CRC Press Taylor Francis Group.


* دانشجوی دکتری مدیریت دولتی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور