انتفاضه «مزارع چای» علیه دهلی


انتفاضه «مزارع چای» علیه دهلی

مسلمانان هند در اعتراض به تصویب پیش نویس قانون اعطای تابعیت به اقلیت های دینی به جز مسلمانان به پاخواستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الاهرام، در پی تصویب پیش نویس قانونی مبنی بر اعطای تابعیت هندی به اقلیت های دینی خارجی به جز مسلمانان، اعتراض های گسترده نسبت به تصویب این قانون در این کشور ادامه داد.

این قانون اقلیت های مذهبی شامل هندو، مسیحی و سیک ها و مهاجران بنگلادش، پاکستان و افغانستان را در برمی گیرد؛ به شرط اینکه دستکم شش سال در هند زندگی کرده باشند.

این درحالی است که این قانون مسلمانان را مستثنی کرده است و هند با تصویب این قانون به طور مستقیم مسلمانان این کشور را هدف قرار داده است و همین امر خشم و اعتراض مسلمانان را برانگیخته است.

اگرچه این قانون به تصویب نمایندگان مجلس سنا نیز برای اجرایی شدن نیاز دارد؛ اما مسلمانان نگران هستند که درصورت تصویب این قانون مسئولان هندی بتواند آنها را از این کشور به علت نداشتن تابعیت اخراج کنند.

مسلمانان پس از تصویب این قانون در سه شنبه گذشته(18 دی 1397)، اعتراض های گسترده خود را به ویژه در ایالت آسام در شمال این کشور آغاز کرده اند.

میلیون ها نفر از مسلمانان در ایالت آسام دهه های اخیر از کشورهای مجاور هند به این کشور گریخته اند.

تظاهرکنندگان در این ایالت خشم خود نسبت به پیش نویس این قانون ابراز و اعلام کردند: چرا مسلمانان از این قانون مستثنی شدند، مهاجران که از مناطق دیگر آمدند، تابعیت بگیرند و پست های ساکنان اصلی را تصاحب کنند.

در همین حال، منتقدان، این قانون را نقض حقوق آشکار مسلمانان و تلاش حزب حاکم«بهاراتیا جاناتا» هند برای تقویت جایگاه خود در میان هندوها در آستانه انتخابات این کشور که قرار است در ماه می 2019 میلادی برگزار شود، می داند.

«راج نات سینگ» وزیر کشور هند گفت: آنها جز هند مکان دیگری ندارند. مسلمانان ایالت آسام نباید به تنهایی همه بار را تحمل کند.

این درحالی است که مقامات هندی چندماه پیش براساس پیش نویس فهرست «ثبت نام ملی شهروندان» تابعیت چهار میلیون شهروند هندی که بیشتر آنها از اقلیت های مسلمان در این کشور هستند، لغو کردند و این افراد نه تنها از سرنوشت نامعلوم خود نگرانند، بلکه کوچ و تبعید می ترسند.

فهرست ثبت نام ملی شهروندی با هدف اخراج مسلمانان از این منطقه انجام می گیرد؛ به همین دلیل مسلمانان نگران هستند که این قانون جدید که مجلس نمایندگان هندوستان پیش نویس آن را تصویب کرده است، زمینه ساز اخراج مسلمانان بیشتر از این کشور شود و تراژدی غمباری را برای مسلمانان هند رقم زند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)