مهرداد میناوند:خط حمله عجیب و غریبی داریم/ ده‌نمکی عقبه خوبی ندارد


مهرداد میناوند:خط حمله عجیب و غریبی داریم/ ده‌نمکی عقبه خوبی ندارد

تیم ملی فوتبال ایران با شروع خوبی که در هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا داشته، بیش از پیش هواداران را به قهرمانی امیدوار کرده است. حال تیم ملی در آستانه یک آزمون جدی در مرحله مقدماتی قرار دارد و باید برای صدرنشینی به مصاف عراق برود.

همگروهی با تیم ملی عراق موضوعی بود که کارشناسان فوتبال پس از قرعه‌کشی مسابقات در مورد آن اظهار نظر کردند و امیدوارند که خاطرات تلخ دوره گذشته برای تیم ملی تکرار نشود. مهرداد میناوند، بازیکن دهه ۷۰ و ۸۰ تیم ملی که سال ۱۹۹۶ به همراه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به مقام سومی رسید، معتقد است که تیم ملی باید در این دوره قهرمان شود.

ملی‌پوش سابق تیم ملی صحبت‌هایش با خبرنگار «ایران» را با اشاره به دو برد شاگردان کی‌روش مقابل یمن و ویتنام در جام هفدهم آغاز کرد: «تیم ملی تا به اینجا محک جدی نخورده با این وجود من به عنوان یک فوتبالیست خوشحالم که تیم ملی با اقتدار مسابقات را آغاز کرد. ما تیم یکدستی داریم و با نگاه به تیم‌های دیگر متوجه می‌شویم که ژاپن و کره جنوبی تیم‌های قدرتمندی نیستند و تنها عربستان حریف قدری است و انگیزه زیادی برای قهرمانی در این رقابت‌ها دارد. اگر بازیکنان تیم ملی هوشیار باشند، مشکل خاصی برای رسیدن به فینال نخواهیم داشت.»

مهرداد میناوند درخصوص خط حمله تیم ملی افزود: «خط حمله عجیب و غریبی داریم و تمامی بازیکنانی خط حمله ما در یک سطح و همگی زهردار هستند. تیم ملی نقطه ضعف آنچنانی ندارد و ما در ۲ بازی گذشته سه، چهار موقعیت به این دو تیم دادیم. از نظر من‌، هافبک‌های راست و چپ تیم ملی هنگامی که جلو می‌آیند، جایشان خالی می‌ماند و ما باید این ضعف را برطرف کنیم. در ۲ بازی گذشته ما از این نقاط به حریف‌مان فرصت دادیم و نباید در بازی‌های سخت‌تر این فرصت را به رقبا بدهیم.»

او درخصوص اتحاد و همدلی بازیکنان تیم ملی بیان داشت: «این اتحاد همیشه در تیم‌های ملی بوده اما در تیم کی‌روش این اتحاد به اوج خود رسیده. البته هر کدام از بازیکنان برای رسیدن به موفقیت انگیزه خاصی دارند، پیش از برگزاری مسابقات اعلام شد که بازیکنان تیم ملی در صورت رسیدن به فینال از سربازی معاف خواهند شد و این یکی از دلایل انگیزشی بازیکنان است. خیلی از بازیکنان کنونی تیم ملی سرباز هستند و رسیدن به موفقیت می‌تواند به نفع‌شان باشد.»

دفاع چپ تیم ملی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ ادامه داد: «ممکن است خیلی از بازیکنان کنونی در جام ملت‌های بعدی حضور نداشته باشند و این می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای سایر بازیکنان. انگیزه‌ها مختلف است اما این انگیزه‌های مختلف موجب می‌شود که تیم ملی تنها یک هدف داشته باشد که آن هدف قهرمانی است. تیم ملی سه، چهار کاپیتان خوب و باتجربه مثل دژاگه، حاج صفی و مسعود شجاعی دارد و این کاپیتان‌ها به دلیل روحیاتی که دارند اتحاد بازیکنان را بیشتر می‌کنند.»

میناوند در پاسخ به این سؤال که از میان ۲ بازی انجام شده کدام بازی بیشتر به دلتان نشست، گفت: «بازی اول و گل‌های زیادی که تیم ملی به یمن زد باعث شد تا شادتر شوم. بازی با ویتنام کمی سخت‌تر بود چرا که به قول ما فوتبالی‌ها ویتنام «چرک» بازی می‌کرد. اصطلاح «چرک» در میان فوتبالی‌ها وجود دارد و من قصد توهین به تیمی را ندارم و این اصطلاح تنها در زمین فوتبال کاربرد دارد، مثلاً خیلی بد دریبل می‌خورند و سمج هستند اما من سبک بازی تیم ملی در مقابل ویتنام را پسندیدم.»

او افزود: «سانتر رامین رضاییان و گلی که طارمی با ضربه سر به ثمر رساند، از نظر من گل زیبایی بود. آن گل کاملاً فنی بود و ارزش بالایی داشت. در دوران ما علی دایی این گونه ضربات را خیلی خوب می‌زد و این گل برای من خیلی جالب‌تر بود. گل طارمی من را یاد گل‌های علی دایی انداخت. البته گل‌های ملی برای همه مهم است و مهم نیست که چه کسی گل بزند.»

خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که جام ملت‌ها به دلیل ۲۴ تیمی شدن کیفیت بالایی ندارد. بازیکن سابق تیم ملی درخصوص این موضوع بیان داشت: «مطمئناً کیفیت بازی‌ها پایین آمده و من نمی‌دانستم که قرار است برخی از تیم‌های سوم گروه هم بالا بیایند. تنها یک گروه این شرایط را دارد و گروه F که با حضور تیم‌های ژاپن، ترکمنستان، ازبکستان و عمان برگزار می‌شود چنین شرایطی دارد و می‌توان ۳ تیم با کیفیت را در مرحله بعد دید اما سایر گروه‌ها چنین شرایطی ندارند.»

او ادامه داد: «پیشرفت تیم‌های فیلیپین و هند چشمگیر بوده اما خیلی از تیم‌های دیگر افت کرده‌اند البته گفته می‌شود که تیم‌های دیگر جام ملت‌ها را جدی نگرفتند اما من این موضوع را قبول ندارم چرا که در فوتبال این موضوعات وجود ندارد و تمام تیم‌ها با هدف قهرمانی در مسابقات شرکت می‌کنند.»

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما با انتقادی عجیب از نتیجه به دست آمده تیم ملی فوتبال ایران مقابل یمن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات اظهار داشت ایران هنر کرد که به یمن ۵ گل زد، این تعداد گل را به عربستان و امارات بزنید. این صحبت‌های ده‌نمکی واکنش‌های بسیار زیادی داشت و میناوند درخصوص این موضوع گفت: «چقدر خوب است آدم‌هایی که در حوزه دیگری تخصص دارند در حوزه‌های دیگر اظهار نظر نکنند. ده‌نمکی حب و بغض عجیبی از فوتبال دارد.»

میناوند بیان داشت: «جمعه هفته گذشته من به همراه کامبیز دیرباز، نیما شاهرخ شاهی و پوریا پورسرخ در برنامه آسیا ۲۰۱۹ حضور یافتیم و حقیقتاً اطلاعات فوتبالی نیما شاهرخ شاهی از ۹۰ درصد فوتبالی‌ها بالاتر است و این موضوع به هیچ وجه برای من قابل باور نبود. در آن برنامه هنرمندان از تفسیر ده‌نمکی شاکی بودند. ده‌نمکی عقبه خوبی ندارد و او یک مستند فوتبالی به نام کدام استقلال، کدام پرسپولیس ساخته بود که من از سینما بلند شدم و با او بحث کردم.»

بازیکن سابق تیم ملی که ۲۲ سال پیش به همراه تیم ملی در جام ملت‌هایی که در امارات برگزار شد، در جایگاه سوم ایستاد، افزود: «امارات بعد از ۲۲ سال توانست مجدداً میزبانی جام ملت‌ها را بگیرد اما هنوز ما برای برگزاری دیدارهای رده پایین‌تر هم دچار مشکل هستیم. تنها قهرمانی فوتبالیست‌ها و هواداران را ارضا می‌کند چون ما از هر نظر از تیم‌های دیگر سرتر هستیم و از هر نظر شرایط بهتری داریم.»

او درخصوص بازی با عراق بیان داشت: «انتقام از عراق چیز قشنگی نیست و کلمه انتقام به هیچ وجه در فوتبال جایی ندارد. هدف فوتبال این است که تمدن‌ها و کشورها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند و صلح و آرامش را به وجود می‌آورد و این موضوع مهمی است. ما مشکلی برای پیروزی مقابل عراق نداریم و در بدبینانه ترین حالت ممکن با این تیم مساوی خواهیم کرد.»

در حاشیه جام ملت‌ها صحبت‌هایی در مورد جدایی کی‌روش مطرح شد و به نظر می‌رسد که سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از جام ملت‌ها از تیم ملی جدا شود. میناوند درخصوص این موضوع افزود: «اعتقاد من بر این است که تیم ملی نیاز به یک مربی با انگیزه‌های جدید دارد و امیدوارم جدایی کی‌روش با قهرمانی تیم ملی باشد.»

محمد محمدی سدهی

iran-newsp​aper.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی