فاطمه هاشمی: مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست!/ میزان اقبال عمومی به مرحوم رفسنجانی به روایت انتخابات‌های ریاست جمهوری: سی‌درصد!


فاطمه هاشمی: مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست!/ میزان اقبال عمومی به مرحوم رفسنجانی به روایت انتخابات‌های ریاست جمهوری: سی‌درصد!

هاشمی مرد بازنده‌ی سیاست در جمهوری اسلامی حالا زیر خروارها خاک خفته و این راه را برای تحریف تاریخ بازگذاشته است. اطرافیان او به کمک صداوسیما از او یک هاشمی جدید ساخته‌اند. هاشمی‌ای که صنعت هسته‌ای و موشکی مدیون اوست! اعتدالگرا و اهل قانون است و امید میلیون‌ها نفر در داخل کشور بوده!

گروه سیاسی- رجانیوز: مرگ برای هاشمی رفسنجانی یک موهبت الهی محسوب می‌شود. او بعد از مرگش بیشتر از هشتادسالی که عمر کرد افتخار آفریده است. هاشمی پس از رفتن به دیار باقی هم پدر صنعت موشکی شد، هم نماد اعتدال! در جدیدترین ورژن مرحوم پس از فوتش، او امید مردم معرفی شده است.
به گزارش رجانیوز فاطمه هاشمی رفسنجانی دختر مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی اخیرا در مصاحبه‌ای که با اعتماد آنلاین داشته گفته است:
«حداقل ایشان یک وزنه تعادلی بودند، امید مردم بودند. من بارها در جامعه می‌رفتم، مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست. من هم می‌گفتم بابا مردم به شما امید دارند ولی می‌گفت من چیزی دستم نیست ولی هر کاری بتوانم برای مردم می‌کنم.»
بعد از پیوند خوردن نام‌های نامتعارفی بایکدیگر، مثل موشک و هاشمی! می‌شد حدس زد که دیر نخواهد بود که رزومه‌سازی‌های طیف اطرافیان مرحوم هاشمی به همین یک فقره محدود نمی‌شود.
دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی به گونه‌ای از مردم و امیدشان به مرحوم هاشمی سخن می‌گوید که گویی تجربه انتخابات‌های متعددی که مرحوم در آن‌ها شرکت کرده بودند را فراموش کرده است. یک محاسبه ساده عددی نشان می‌دهد که مرحوم هاشمی در زمانی که در اوج قدرت بود نیز از کمترین میزان محبوبیت در بین مردم برخوردار بود.
هاشمی در انتخابات سال 68 تقریبا بدون حضور کاندیدای مهم دیگری وارد کارزار انتخابات شد. رقیب او عباس شیبانی وزیر کشاورزی هیئت دولت موقت شورای انقلاب بود. میزان مشارکت در انتخابات سال 68 تنها 54 درصد بود و هاشمی توانست 51 درصد از رای واجدان شرایط را ازآن خود کند و در آن انتخابات یک طرفه پیروز شود.
فاطمه هاشمی: مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست!/ میزان اقبال عمومی به مرحوم رفسنجانی به روایت انتخابات‌های ریاست جمهوری: سی‌درصد!
نتیجه انتخابات سال68
وضعیت هاشمی اما در انتخابات سال 72 از آن هم بدتر شده بود. او در آن سال تنها توانست رای 31 درصد از واجدین شرایط را کسب کند و در برابر احمد توکلی به موفقیت رسیده و پیروز انتخابات شود.
فاطمه هاشمی: مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست!/ میزان اقبال عمومی به مرحوم رفسنجانی به روایت انتخابات‌های ریاست جمهوری: سی‌درصد!
نتبجه انتخابات سال 72
کاهش میزان مشارکت در انتخابات، در سال‌های ریاست هاشمی یک معنا بیشتر ندارد. هاشمی نه‌تنها هیچ‌گاه امید مردم نبوده، که مصداقا اقبال عمومی هم هیچ زمان روی خوشش را به هاشمی نشان نداده است.
از طرفی بررسی انتخابات سال 76 نشان می‌دهد که نبودن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری چه میزان به مشارکت مردم اضافه کرده است. مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 به 80 درصد رسید و رشد 30 درصدی نسبت به دوران هاشمی داشت. که این خود موید عدم اقبال عمومی به شخص هاشمی رفسنجانی بوده است.
یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های یاران خاتمی نیز در انتخابات ریاست جمهوری 76 ایجاد تقابل با هاشمی و قرار دادن خاتمی در نقطه صدوهشتاد درجه مقابل هاشمی بود. اتفاقی که رای مردم را نیز در بر داشت. بنابراین می‌شود گفت در انتخابات سال 76 خاتمی و اصلاحات بیش از همه به هاشمی مدیون هستند؛ چراکه اگر تقابل با او نبود به این میزان از رای هیچ‌گاه دست پیدا نمی‌کردند.
عدم اقبال به هاشمی تنها به آن سال‌ها محدود نمی‌شود. سال 84 باز هم هاشمی سودای ریاست بر دولت را در سر می‌پروراند. برای همین خود به صورت رسمی وارد جریان انتخابات شد. درست هشت سال بعد از آخرین روزهایی که بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده بود. اما این بار هاشمی قصد داشت تصویر دیگری از خودش به نمایش بگذارد. هاشمی 2005 با هاشمی سال 68 و 72 یک تفاوت ویژه داشت. خیلی راحت با خانوم‌های بی‌حجاب تعامل می‌کرد و از دانشجویان در فیلم انتخاباتی‌اش استفاده می‌شد. دانشجویانی که هاشمی را در طول هشت سال ریاستش بر دولت یک بار هم در دانشگاه ندیده بودند! هاشمی با این که برخلاف سال‌های ریاستش، مدرن‌تر شده و ورژن هاشمی 2005 را رونمایی کرده بود اما بازهم شانس اقبال عمومی روی شانه‌هایش ننشست. او در برابر محمود احمدی‌نژاد نیز شکست خورد تا دودهه پیاپی در سپهر سیاسی کشور شکست خورده باشد. هاشمی در انتخابات 84 تنها 21 درصد از رای واجدان شرایط را داشت.
فاطمه هاشمی: مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست!/ میزان اقبال عمومی به مرحوم رفسنجانی به روایت انتخابات‌های ریاست جمهوری: سی‌درصد!
اسکیت بازان معروف هاشمی 2005
فاطمه هاشمی: مردم می‌گفتند به پدرتان بگویید ما امیدمان به شماست!/ میزان اقبال عمومی به مرحوم رفسنجانی به روایت انتخابات‌های ریاست جمهوری: سی‌درصد!
طرفداران ورژن جدید هاشمی!
تقریبا کار هاشمی رفسنجانی به عنوان یک شخصیت سیاسی به پایان رسیده بود. او به احمدی‌نژادی باخته بود که در برابر هاشمی گمنام محسوب می‌شد. هاشمی سال 88 وارد کارزار انتخابات نشد اما یکی از مهم‌ترین صحنه‌گردان‌های آن به حساب می‌آمد. احمدی نژاد نیز بیش از این‌که موسوی و کروبی را در مقابل خود قرار دهد و با آن‌ها به پیکار سیاسی بپردازد نوک پیکان حملاتش را به سمت هاشمی رفسنجانی گرفت. اتفاقی که یک بار دیگر بقای دولت احمدی‌نژاد را برای او تضمین می‌کرد. استفاده از عدم مقبولیت هاشمی و یک کاسه کردن موسوی و کروبی با هاشمی فرمولی بود که احمدی‌نژاد اتخاذ کرده بود. فرمولی که ثابت کرد هاشمی نه‌تنها هیچ‌گاه امید مردم نبوده! که اتفاقا معیاری برای اعتماد نکردن نیز محسوب می‌شده است.
البته باید گفت هاشمی رفسنجانی هیچ‌گاه پذیرای شکست نبود. او یا بازی را می‌برد یا اصلا می‌خواست بازی را به هم بزند. هاشمی پس از پیروزی احمدی نژاد در تیرماه ۱۳۸۴ طی مصاحبه‌ای با القای تردید درباره نتیجه انتخابات و دستکاری آرای مردم به ایجاد تشکیک در جامعه دامن زد و با صدور بیانیه‌ای تفرقه‌انگیز، انتخاباتی که همفکران وی برگزار کرده بودند را زیر سوال برد. هاشمی در دیدار با حزب اراده ملت ادعای تقلب در انتخابات ۸۴ را تکرار کرد و مدعی شد:
«هرچه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند»
برادر وی محمد هاشمی نیز چند سال بعد طی مصاحبه‌ای انتخابات را مخدوش دانست:
« من معتقدم از ابزار غیر رایی استفاده شد، حال اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید من دست کاری در آرا، تعویض رای و استفاده از امکانات دولتی در انتخابات را ابزار غیر رایی می‌دانم اگر شما کشوری را به من نشان دهید که در دو دوره انتخابات رای هفت میلیونی به هفده میلیون و رای بیست میلیونی به ده میلیون تبدیل شده باشد من حرف شما را می‌پذیرم»
سال 84 هاشمی خود در انتخابات حضور داشت و شکست خورده بود. اما در سال 88 با وجود اینکه او در انتخابات حضور نداشت اما همه شکست موسوی و کروبی را شکست هاشمی می‌دانستند. هاشمی نتیجه انتخابات 88 را نیز قبول نداشت. قبل‌تر گفته شد که یا هاشمی پیروز می‌شود و یا اصلا بازی را برهم می‌زند. برای هاشمی شکست غیرقابل پذیرش بود.
در همین راستا موسوی خوئینی‌ها دست راست هاشمی در مجلس شورای اسلامی و مرد خاکستری جبهه اصلاحات، اخیرا مباحثی را مطرح کرد که در رسانه‌ها به صورت گسترده بازتاب داشت. او مدعی شد که هاشمی نه اعتقادی به قانون داشت و نه به رای مردم احترام می‌گذاشت. او طی مصاحبه‌ای عنوان کرده بود:
«ایشان معتقد بود کار باید راه بیفتد، برای راه افتادن کار می‌شود قانون را دور زد... آقای هاشمی نظرش متفاوت بود، می‌گفت ما همه سازوکارها را جوری طراحی کنیم که این آقا(هرکس خودش بخواهد) رأی بیاورد حالا به جای بیست میلیون، 15 میلیون بیایند پای صندوق رأی»
به هرحال هاشمی مرد بازنده‌ی سیاست در سال‌های متمادی جمهوری اسلامی حالا زیر خروارها خاک خفته و این راه را برای تحریف تاریخ بازگذاشته است. اطرافیان او به کمک صداوسیما از او یک هاشمی جدید ساخته‌اند. هاشمی‌ای که صنعت هسته‌ای و موشکی مدیون اوست! اعتدالگرا و اهل قانون است و امید میلیون‌ها نفر در داخل کشور بوده! امیدی که از سال 68 تا 88 سیر نزولی ویژه‌ای را طی کرده و افراد در تقابل با او شانس ریاست بر دولت را پیدا می‌کردند. رجانیوز برای تاریخ می‌نویسد، برای زمانی که دروغ‌های خنده‌دار این روزها تبدیل به شبهه‌های جدی نشود.
مطالب مرتبط:
هاشمی‌رفسنجانی به روایت موسوی‌خوئینی‌ها: اصل مسلم هاشمی قدرت‌طلبی بود؛ او می‌خواست برای زنان بدحجاب زندان درست کند!/ داستان سیاستمدار عملگرایی که قانون و رای مردم را بازیچه قدرت‌طلبی اش می‌کرد؛ از تزئینی دانستن رای مردم تا اقتدارگرایی و بستن دهان منتقدان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا