اجازه ندهیم مافیای تبلیغات دارو به حوزه سرطان ورود کنند


اجازه ندهیم مافیای تبلیغات دارو به حوزه سرطان ورود کنند

نمکی گفت: باید بتوانیم با استمرار منطقی و معقول طرح تحول سلامت اجازه ندهیم تغییر وزیر و رئیس جمهور به طرح آسیب وارد کند.

اجازه ندهیم مافیای تبلیغات دارو به حوزه سرطان ورود کنند

به گزارش ایران اکونومیست، نمکی سرپرست وزارت بهداشت درمان مراسم افتتاحیه ٧۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان اظهار کرد: مرگ و میر در کشور با همت پزشکان، پرستاران، بهیاران به کمتر از یک دهم درصد رسیده است و در نزدیکی سالروز انقلاب اسلامی می‌توان گفت ما در حوزه بهداشت پیشرفت‌هایی چشم‌گیر داشته‌ایم.

وی افزود: زمانی که بعد از انقلاب مملکت را تحویل گرفتیم، هر هزار کودک ۱۳۰ کودک به یک ماهگی نمی‌رسیدند و ۱۲۰ کودک قبل از یک سالگی جان می‌باختند و ۱۴۷ کودک پنج سالگی را نمی‌دیدند و از هر ۱۰ هزار زن باردار ۲۴۵ زن تلف می‌شدند.

نمکی گفت: امروزه بیش از شش هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم و ۱۴۰ هزار پزشک در کشور وجود دارند که در اولیل انقلاب این تعداد از پزشکان داخلی خارجی بسیار کم بود.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: با طرح تحول سلامت شاهد کاهش هزینه‌های بیمار در سطح بستری، تهیه دارو برای بیماران خاص و گسیل پزشک به مناطق محروم و ماندگاری آن‌ها بودیم و گام‌هایی موثر در حوزه سلامت برداشته شده است.

وی افزود: امیدواریم با قدم‌های اقتصادی عالمانه‌تر و با استقرار پزشکی خانواده، اجرای راهنما‌های بالین و اصلاح نظام پرداخت بتوانیم استمرار منطقی و معقول طرح را به گونه‌ای رقم بزنیم که طرح تحول سلامت نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رئیس جمهور نیز گزندی نبیند.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: دستاورد‌هایی خوب در کنترل بیماری‌های عفونی داشتیم و کودکانمان را با پنج دلار در برابر ۶ بیماری واکسینه کرده‌ایم؛ این در حالی است که خرج شیمی درمانی یک بیمار سرطانی معادل واکسیناسیون یک شهرک است.

نمکی گفت: اگر پیشگیری نکنیم طوفان بیماری‌های غیرواگیر به شدت گرفتارمان می‌کند، باید برنامه‌هایی ویژه‌ برنامه ریزی کنیم، ۳۰ سال پیش دفتر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر را راه اندازی کردیم، چرا که بیماری‌های واگیردار با هزینه کمتر قابل پیشگیری هستند و نیاز به مشارکت بین بخشی ندارند در حالی که در بیماری‌های غیرواگیر نیازمند مشارکت بین بخشی است و وزارت بهداشت کمترین تاثیر در بروز و بیشترین تاثیر در پیشگیری را دارد.

وی افزود: در حالی که نُرم سرطان در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است، اما بار برخی بیماری‌ها تلنمبار ندیدن‌های ماست؛ اگر دیروز نگاه به امروز را داشتیم بسیاری از بیماری‌ها بهتر درمان شده و کمتر می‌شد.

سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در پیشگیری از سرطان اولین گام آموزش است، گفت: آموزش برای تغییر در شیوه زندگی، پرهیز از رژیم غذایی نادرست باید مورد توجه قرار گیرد چرا که امروز مصرف فست فود از معضلات کشور ما در تغذیه بوده و از همه مهمتر کاهش استرس است، اگر جامه شاد داشته باشیم سرطان کمتر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا